717 717 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Man hör ibland att svenskarna är fredsskadade; vi har levt i fred så länge att vi inte tror att något ont kan hända oss.S Styrman_jansson skrev:
Är det likadant på arbetsmarknaden? Är vi så ovana vid strejker att vi inte inser att det vi ser nu skulle hända mycket oftare om inte kollektivavtal, med därav följande fredsplikt, vore norm?
Ja men så är det, vi har extremt lite och korta konflikter jämfört med andra länder och det är bra, man ska inte förfasas över att det händer någon gång, det är ok.Stefan Bengtsson skrev:
Man hör ibland att svenskarna är fredsskadade; vi har levt i fred så länge att vi inte tror att något ont kan hända oss.
Är det likadant på arbetsmarknaden? Är vi så ovana vid strejker att vi inte inser att det vi ser nu skulle hända mycket oftare om inte kollektivavtal, med därav följande fredsplikt, vore norm?
Redigerat:
Ja, det kan man göra. Men diskussionen om Tesla och kollektivavtal i Sverige tycker jag blir begränsad på grund av att Teslas verksamhet i Sverige inte behöver spetskompetens på samma sätt som deras verksamhet i USA eller Tyskland.AndersMalmgren skrev:
Nu hörde jag att även ( transport i Finland ) går med i det här. IF-metall är nu nervösa och desperata, tar till allt som går och ska involvera andra länders fackföreningar
""" Nu ska vi visa att det är vi som bestämmer här ""
Maktfullkomligheten sol lyser som en sol i öknen nu över den s.k svenska modellen. Helt plötsligt så är det hela en skandinavisk konflikt och undra lite hur dom andra länderna har med vårt lands fackföreningar att göra.
Vad blir nästa steg för IF-metall. Osökt kan man fråga sig det. Ska dom börja med att ta in hela Europa tro. Vad blir då nästa steg i konflikter i andra länder då. Ska svenska fackföreningar då gå med i något som händer på fackliga fronten i andra länder. Bissart och grundlöst i det hela.
Finns då ingen mening med att ha fackföreningarna på nationell nivå, utan ska då vara globalt, ett för alla nationer i europa. Nästa steg blir att göra det globalt och då världen nog illa ute.
Men som IF-metall agerar nu, så kan det ligga en underton i det och verka för en sådan lösning och det skulle inte förvåna mig att det finns lite ner på IF-metalls agenda. Samt andra fack i landet som krokar på.
Otrolig vad bra det skulle bli med endast ett fackförbund över hela europa som förhandlar om allt som har med anställda att göra, i alla europas nationer. Framtiden är oviss, när det gäller en fackförenings krav på att dom ska vara allenarådande i princip allt. Tänk tillbaka på de med löntagarfonder, där skulle då facken vara med och styra förtagen och det finns ingen kunskap hos facken att driva ett företag, men ändå blev det en lag på det. Det rann sedemera ut i sanden och lades ner, då det inte fungerade med att fack skulle varamed och driva företag.
Jag är inte emot det med fackföreningar, i del fall gör dom nytta där finns avtal. Men frivilligt är det inte att stå utanför utan avtal. Det är där knuten sitter.
""" Nu ska vi visa att det är vi som bestämmer här ""
Maktfullkomligheten sol lyser som en sol i öknen nu över den s.k svenska modellen. Helt plötsligt så är det hela en skandinavisk konflikt och undra lite hur dom andra länderna har med vårt lands fackföreningar att göra.
Vad blir nästa steg för IF-metall. Osökt kan man fråga sig det. Ska dom börja med att ta in hela Europa tro. Vad blir då nästa steg i konflikter i andra länder då. Ska svenska fackföreningar då gå med i något som händer på fackliga fronten i andra länder. Bissart och grundlöst i det hela.
Finns då ingen mening med att ha fackföreningarna på nationell nivå, utan ska då vara globalt, ett för alla nationer i europa. Nästa steg blir att göra det globalt och då världen nog illa ute.
Men som IF-metall agerar nu, så kan det ligga en underton i det och verka för en sådan lösning och det skulle inte förvåna mig att det finns lite ner på IF-metalls agenda. Samt andra fack i landet som krokar på.
Otrolig vad bra det skulle bli med endast ett fackförbund över hela europa som förhandlar om allt som har med anställda att göra, i alla europas nationer. Framtiden är oviss, när det gäller en fackförenings krav på att dom ska vara allenarådande i princip allt. Tänk tillbaka på de med löntagarfonder, där skulle då facken vara med och styra förtagen och det finns ingen kunskap hos facken att driva ett företag, men ändå blev det en lag på det. Det rann sedemera ut i sanden och lades ner, då det inte fungerade med att fack skulle varamed och driva företag.
Jag är inte emot det med fackföreningar, i del fall gör dom nytta där finns avtal. Men frivilligt är det inte att stå utanför utan avtal. Det är där knuten sitter.
Tråkigt att ni har sådana erfarenheter. Jag är "chef" för ett team bestående av 50+ tjänstemänn och jag har inga problem att höja lönen (läs mer än avtal) för vissa personer så länge jag kan visa varför (ligger fel i lön jfr resten av gruppen, har överpresterat osv).J JohanLun skrev:Tycker det där stämmer väldigt bra hur det funkar där jag jobbar. Enda sättet att få högre lön är att byta tjänst, eller att chefen ser till att man får en annan titel. Eller att någon händelse gör att 1/3 på gruppen/avdelningen slutar samtidigt - de tillfällena har det "trillat ned extra pengar" - men de är få gånger. Frågan är om det är en central HR och stort företag eller kollektivavtal som gör detta. Jag tror båda faktorerna spelar in. Men framförallt central HR och att stora företag nästan gör en grej av att inte se till att folk blir nyckelspelare/spetskompetens - man vill ha ett maskineri som funkar "nog bra" även med medelmåttor. Gör man sig beroende av en enskild individ så blir det tufft om denne blir sjuk, slutar osv. För chefer verkar det nästan vara så att man VILL att chefen ska byta jobb så fort denne blivit varm i kläderna, iallafall på lägre nivåer. En handfull experter eller chefer (kanske 5 av 100) verkar få bli experter som inte ska snurras runt. Av tjänstemän så får man stanna på sitt jobb om man inte kräver mer lön.
Med det sagt, ovan gäller ju ingenjörer. I teslas fall är det mekaniker. Jag tror det vore bra att mekanikerna vore kollektivanslutna, men eftersom det är en principsak för Musk så är det nog tyvärr dödläge. Det borde funnits MASSOR av andra bolag utan kollektivavtal där det verkligen var av vikt att få till det som Metall kunnat fokusera på. Bolag där det förekommer missförhållanden. Det verkar det trots allt inte finnas på Tesla, folk får bra lön och det verkar inte vara andra missförhållanden.
Jo, lagligt är det men någon standard är det knappast. Senast facket använde sina tuffa metoder var mot Toys R Us om jag minns rätt.D djac skrev:
Det är mycket ovanligt och vi är det enda landet i världen som ger facken dessa friheter, eller med andra ord, inte inskränker detta agerande genom lagändring. Vilket det börjar pratas om nu, främst bland arbetsgivarna och deras organisationer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nja. Kanske är väl rätt svar. Huruvida Postnord kan vägra dela ut skyltar är ju inte avgjort, likaså om transportstyrelsen måste tillhandahålla dem på annat sätt.D djac skrev:
Sedan kvarstår om det borde vara lagligt. Barnaga var länge lagligt men inte mer rätt för det ( och för att förekomma diverse halmgubbar; jag jämför alltså inte sympatiåtgärder/strejk med barnaga utan det faktum att allt som är lagligt inte nödvändigtvis behöver vara rätt och riktigt)
Jonatan: Jag har inte hört något alls från arbetsgivarorganisationer. Jag har uppfattningen att de vill ha kvar nuvarande ordning.
Var har du hört motsatsen?
Var har du hört motsatsen?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja man kan ju fråga sig om inte så omfattande och till synes oproportionerliga stridsåtgärder kan äventyra arbetsgivares inställning i allmänhet till kollektivavtal. Det finns tecken på det om man läser lite djupare. Så det är inte omöjligt att IF Metall motarbetar sitt eget syfte.Jonatan79 skrev:
Problemet strejken på Tesla tycker jag är att bara 10% av de anställda och bara hälften av arbetarna strejkar. Samtidigt har Tesla tagit ut bolag som Werksta och Hydro Extrusion i blockad som nu förlorar stora delav av sina intäkter utan att det kostar facket något, dessutom är båda bolagen kollektavtalsanslutna.Jonatan79 skrev:
Jo, lagligt är det men någon standard är det knappast. Senast facket använde sina tuffa metoder var mot Toys R Us om jag minns rätt.
Det är mycket ovanligt och vi är det enda landet i världen som ger facken dessa friheter, eller med andra ord, inte inskränker detta agerande genom lagändring. Vilket det börjar pratas om nu, främst bland arbetsgivarna och deras organisationer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det kan jag iofs hålla med om med tanke på vilka i-landsproblem som ibland blir uppblåsta ur all proportion. Men sedan ser jag nödvändigtvis inget problem i konflikter som företeelse. Det är ibland nödvändigt och till och med produktivt. Jag har heller inget i princip emot att IF Metall tar ut sin medlemmar i strejk. Men att de ska kunna påverka viktiga samhällsfunktioner eller ta till åtgärder som endast drabbar tredje man anser jag inte står i proportion till principen kollektivavtal ( de har ju inte presenterat några riktiga missförhållanden).Stefan Bengtsson skrev:
Man hör ibland att svenskarna är fredsskadade; vi har levt i fred så länge att vi inte tror att något ont kan hända oss.
Jag ser heller inget problem med att det kan få finnas företag med kollektivavtal och företag utan. De utan skulle i princip kunna erbjuda sämre villkor men skulle å andra sidan troligtvis drabbas av fler konflikter och därmed lägre lönsamhet. Drabbas de ändå inte av det torde de ju då troligtvis ha justa villkor och behovet av kollektivavtal finns inte.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Tekniker av teslor är nog inte lika mainstream mekaniker som för vanliga bilar dock.Fisch skrev:
Det fungerar ju för en del andra företag. McDonalds har kollektivavtal i Sverige. Men den informationen jag hittar på nätet verkar dom inte tillåta fackförbund bland sina anställda i Usa.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Då tror jag du varken läst hela tråden eller gjort några större efterforskningar.D Daniel 109 skrev:
Proportionalitetsprincipen har varit uppe på regeringsnivå så sent som 2017 men fick då avslag. Det går även att läsa lite om detta på Svenskt Näringsliv. Det intressanta här är att de partier som stod bakom det då är de som sitter i regeringen nu.
En snabb sökning ger också vid sken att just proportionalitet vid stridsåtgärder är något som önskas av närnignslivet t.ex;
https://www.svd.se/a/Knxo15/benjamin-dousa-timbro-fackens-makt-ar-skadlig-for-sverige
https://www.svensktnaringsliv.se/sa...n-svenska-arbetsmarknadsmodellen_1204580.html
https://www.foretagarna.se/nyheter/riks/2023/april/respektera-ratten-att-inte-sluta-kollektivavtal/