Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
Nissens Nissens skrev:
Den dagen du kan styrka det du påstår om avtalen så kanske. 😊
Nej, jag känner bara en Teslamek så det är inte statistiskt sökerställt. Jag vet inte heller vad han tjänar men jag vet att han har bra förmåner med tex fria bilar lite när det behövs.

sysmali
N nybyggarn3 skrev:
Om jag också skulle försöka bidra till ämnet:
"IF Metall höjer strejkersättningen till 130 procent av lönen för de som deltar i strejken mot Tesla. “Strejkkassan räcker i ungefär 500 år”, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på IF Metall."

Källa Arbetaren.

Och nej @AndersMalmgren, jag har den inte på muggen. Blev nyfiken på ersättningsnivåerna i strejken och googlade.
"Vanligen ligger strejkersättningen på 80 procent av lönen, dessutom brukar det vara fem dagars karens. Teslaarbetarna har sluppit karenstid och hittills fått 100 procents strejkersättning, nu höjs den med 30 procent."

https://carup.se/if-metall-hojer-strejklon-teslas-anstallda-far-130/

Det går ingen nöd på de strejkande.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyvärr slipper jag inte undan det där heller. Speciellt det där med legacy. här kan du läsa en blogg om vad jag fått gör pga legacy,

[länk]
... du är inte gammal nog att veta vad legacy är ...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
"Vanligen ligger strejkersättningen på 80 procent av lönen, dessutom brukar det vara fem dagars karens. Teslaarbetarna har sluppit karenstid och hittills fått 100 procents strejkersättning, nu höjs den med 30 procent."

[länk]

Det går ingen nöd på de strejkande.
Tro fan att dom måste höja till 100%. Hur många bilmekaniker med normala levnadskostnader klarar en längre period med 80% av lönen i dessa tider?

Men 130% känns ju som en muta. Hade jag själv varit anställd hade jag strejkat mot nästan vad som helst med de villkoren.

• Gilla
  • Haha
OramaC och 3 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
... du är inte gammal nog att veta vad legacy är ...
Har jobbat på storbank så det har jag visst :D
Men man försöker ju abstrahera bort skiten så gott det går. Tex min fin, fina parser av flatfiler

Kod i C# för konfiguration av en plattfil med betalningstransaktioner; innehåller properties och metoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS BirgitS skrev:
Som icke-jurist måste det vara väldigt svårt att veta att man inte blir lurad på konfekten med ett specialavtal framtaget av företaget som har jurister för det.

Det måste vara väldigt dyrt för företag att ha unika avtal för varje anställd, mycket overhead för att hantera det. Vore det inte bättre att lägga de pengarna på något annat?

Anställningsavtalen inom Tesla är knappast offentliga utan det har väl från de anställdas sida talats om att de inte får lämna ut dem till någon annan (non-disclosure agreement). Därmed blir det ju omöjligt för Metall att precisera vad det är för skillnader.
De flesta kollektivaslutna löntagarna vet inte de blir grovt lurade på tjänstepensionen så det är ju inte bättre där

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har jobbat på storbank så det har jag visst :D
Men man försöker ju abstrahera bort skiten så gott det går. Tex min fin, fina parser av flatfiler

[bild]
Men snälla människa! Jag trodde att fakturerade timmar var det lägsta vi skulle se. Vill vi verkligen inte mer än så här?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[media]0:0 Om elbilsbranshen
2:00 Kinesiska elbilstillverkare är konkurrenterna
2:18 Om fackförbund
4:00 Att behålla bilarbetarna är problemet, ingen är fången på Tesla
4:45 "If Tesla gets unionised will be because we deserve it and we failed in some way"
"We try hard to insure the prosperity of everyone"
Vet inte om det är med i det korta klippet men på den långa säger han att facken skapar skillnad mellan byggare och tjänstemän som inte behövs, att dom vill att alla ska vara viktiga för helheten typ

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
BirgitS
N nybyggarn3 skrev:
Men 130% känns ju som en muta. Hade jag själv varit anställd hade jag strejkat mot nästan vad som helst med de villkoren.
Detta har varit uppe tidigare i tråden men de extra 30 % är för att täcka utebliven semesterlön och pensionsavsättningar eller något liknande. Så det är inte mer än vad de hade fått om de fortfarande hade jobbat, men nu får de själva spara pengar till semestern och pensionen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du glömmer bort texten:
...and Tesla’s strategy of granting factory workers stock options, a rarity in the auto industry.
Kan vi extrapolera det till mekanikerna i Sverige? Har de aktieoptionsprogram?

Inte helt enkelt att ta reda på vad optionsprogrammen i USA betyder för den totala inkomsten för vanliga arbetare, men någon källa pratar om aktieinnehav värda runt 10-20.000 dollar, som i praktiken meningslösa för arbetaren..

BirgitS BirgitS skrev:
Detta har varit uppe tidigare i tråden men de extra 30 % är för att täcka utebliven semesterlön och pensionsavsättningar eller något liknande. Så det är inte mer än vad de hade fått om de fortfarande hade jobbat, men nu får de själva spara pengar till semestern och pensionen.
Aha! Då måste det krävas en ritning entusiast för att strejka till ordinarie ersättning om 80%

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Just detta att tredje man (privatperson) kan hamna rejält i kläm är ett riktigt stort problem. Vad har jag för möjligheter att lösa den ekonomiska skada som drabbar mig?
Hur ska en strejk anordnas utan att någon drabbas, och hur ska den också få någon att byta position i en fråga?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I det här fallet far det ju ingen som vill ha strejk på bolaget i fråga. Borde lagföras att facket då ska hålla sig borta

F fsn skrev:
Arbetarnas villkor är rätt ointressant om man inte förstår att 14000 verkstadsarbetere inte kan förhandla fram ett individuellt avtal, helt individanpassat. Det faller liksom på idéstadiet.
Jag vet att det florerat många siffror om antalet anställda på TM Sweden men 14 000 var nytt..

Vi är nog runt 4-5000 i Sverige där jag jobbar och, där jag har insikt, har vi rätt mycket variation i våra avtal även om det från företagsnivå inte alltid är önskvärt.

BirgitS BirgitS skrev:
Som icke-jurist måste det vara väldigt svårt att veta att man inte blir lurad på konfekten med ett specialavtal framtaget av företaget som har jurister för det.
den frågeställningen har redan varit uppe i tråden och är besvarad sedan länge. Känns som du går i cirklar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.