717 783 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
"Vanligen ligger strejkersättningen på 80 procent av lönen, dessutom brukar det vara fem dagars karens. Teslaarbetarna har sluppit karenstid och hittills fått 100 procents strejkersättning, nu höjs den med 30 procent."N nybyggarn3 skrev:Om jag också skulle försöka bidra till ämnet:
"IF Metall höjer strejkersättningen till 130 procent av lönen för de som deltar i strejken mot Tesla. “Strejkkassan räcker i ungefär 500 år”, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på IF Metall."
Källa Arbetaren.
Och nej @AndersMalmgren, jag har den inte på muggen. Blev nyfiken på ersättningsnivåerna i strejken och googlade.
https://carup.se/if-metall-hojer-strejklon-teslas-anstallda-far-130/
Det går ingen nöd på de strejkande.
Tro fan att dom måste höja till 100%. Hur många bilmekaniker med normala levnadskostnader klarar en längre period med 80% av lönen i dessa tider?sysmali skrev:
Men 130% känns ju som en muta. Hade jag själv varit anställd hade jag strejkat mot nästan vad som helst med de villkoren.
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
De flesta kollektivaslutna löntagarna vet inte de blir grovt lurade på tjänstepensionen så det är ju inte bättre därBirgitS skrev:
Som icke-jurist måste det vara väldigt svårt att veta att man inte blir lurad på konfekten med ett specialavtal framtaget av företaget som har jurister för det.
Det måste vara väldigt dyrt för företag att ha unika avtal för varje anställd, mycket overhead för att hantera det. Vore det inte bättre att lägga de pengarna på något annat?
Anställningsavtalen inom Tesla är knappast offentliga utan det har väl från de anställdas sida talats om att de inte får lämna ut dem till någon annan (non-disclosure agreement). Därmed blir det ju omöjligt för Metall att precisera vad det är för skillnader.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Vet inte om det är med i det korta klippet men på den långa säger han att facken skapar skillnad mellan byggare och tjänstemän som inte behövs, att dom vill att alla ska vara viktiga för helheten typD Dilato skrev:[media]0:0 Om elbilsbranshen
2:00 Kinesiska elbilstillverkare är konkurrenterna
2:18 Om fackförbund
4:00 Att behålla bilarbetarna är problemet, ingen är fången på Tesla
4:45 "If Tesla gets unionised will be because we deserve it and we failed in some way"
"We try hard to insure the prosperity of everyone"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Detta har varit uppe tidigare i tråden men de extra 30 % är för att täcka utebliven semesterlön och pensionsavsättningar eller något liknande. Så det är inte mer än vad de hade fått om de fortfarande hade jobbat, men nu får de själva spara pengar till semestern och pensionen.N nybyggarn3 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Kan vi extrapolera det till mekanikerna i Sverige? Har de aktieoptionsprogram?D Dilato skrev:
Inte helt enkelt att ta reda på vad optionsprogrammen i USA betyder för den totala inkomsten för vanliga arbetare, men någon källa pratar om aktieinnehav värda runt 10-20.000 dollar, som i praktiken meningslösa för arbetaren..
Aha! Då måste det krävas en ritning entusiast för att strejka till ordinarie ersättning om 80%BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
I det här fallet far det ju ingen som vill ha strejk på bolaget i fråga. Borde lagföras att facket då ska hålla sig borta
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag vet att det florerat många siffror om antalet anställda på TM Sweden men 14 000 var nytt..F fsn skrev:
Vi är nog runt 4-5000 i Sverige där jag jobbar och, där jag har insikt, har vi rätt mycket variation i våra avtal även om det från företagsnivå inte alltid är önskvärt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg