Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F fsn skrev:
Att hushålla med företagets tid på ett lämpligt sätt ser du inte som nån issue alls?
Vad har det med arbetarnas villkor att göra?

nikasp nikasp skrev:
Och från vår till höst är solen uppe länge. Har spelat golf på nätterna när jag var ung och samma med fiske. Det är jobbigt när hösten kommer här nere i Stockholm, då vet att man att det är 4-5 tråkiga månader på gång (oftast). Ju nu har vi faktiskt vinter och snö men det är inte helt vanligt.
På nätterna vill jag oftast sova så då är ju ljuset bara störigt. Nej, det är fin natur däruppe men det gäller att vara där de 3 månaderna det är drägligt. Å missa myggen.

D Dilato skrev:
[media]0:0 Om elbilsbranshen
2:00 Kinesiska elbilstillverkare är konkurrenterna
2:18 Om fackförbund
4:00 Att behålla bilarbetarna är problemet, ingen är fången på Tesla
4:45 "If Tesla gets unionised will be because we deserve it and we failed in some way"
"We try hard to insure the prosperity of everyone"
"How will we retain great people todo the hard work of building cars"

Där har du anledningen de inte är med i facket. Precis som jag själv sagt hela tiden

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
"How will we retain great people todo the hard work of building cars"

Där har du anledningen de inte är med i facket. Precis som jag själv sagt hela tiden
Senare säger han ungefär så här:
"Alla får aktieoptioner, många arbetare på golvet har blivit miljonärer utan att ens ha fattat vad aktier är"

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske varit uppe tidigare, men det verkar ju inte som snittet bland Teslas bilbyggare i USA ligger över konkurrensen...
[länk]
Du glömmer bort texten:
...and Tesla’s strategy of granting factory workers stock options, a rarity in the auto industry.

De känner till min utmärkta simultanförmåga.

Jag lade precis till OPTION (OPTIMIZE FOR UNKNOWN) på en query och lösta alla prestadaproblem i prd. Tar nog helg nu
Postnord kan inte beordra sina medarbetare att dela ut post till Tesla, skriver företaget till Solna tingsrätt.

”PostNords hållning i en konflikt som vi i grunden står utanför, har varit att strejkrätten är grundlagsskyddad och gäller därför över utdelningsplikten i Postlagen”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Enligt Postnord råder bolaget inte över situationen och man hänvisar därför till force majeure.

Bakgrunden till stämningen är att Postnord inte levererat Teslas registreringsskyltar, eftersom brevbärarna och andra anställda är medlemmar i fackförbund som sympatistrejkar mot Tesla i bolagets konflikt med IF Metall.

Från Aftonbladet

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Vad har det med arbetarnas villkor att göra?
Arbetarnas villkor är rätt ointressant om man inte förstår att 14000 verkstadsarbetere inte kan förhandla fram ett individuellt avtal, helt individanpassat. Det faller liksom på idéstadiet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Just så. Det torde vara betydligt mer förmånligt att få till ett avtal som passar just dig och din situation än ett som är anpassat för den breda massan. Sedan är det klart att det blir svårt att jämföra. Kanske därför IF Metall har så svårt att precisera vad som egentligen blir bättre med kollektivavtal.
Som icke-jurist måste det vara väldigt svårt att veta att man inte blir lurad på konfekten med ett specialavtal framtaget av företaget som har jurister för det.

Det måste vara väldigt dyrt för företag att ha unika avtal för varje anställd, mycket overhead för att hantera det. Vore det inte bättre att lägga de pengarna på något annat?

Anställningsavtalen inom Tesla är knappast offentliga utan det har väl från de anställdas sida talats om att de inte får lämna ut dem till någon annan (non-disclosure agreement). Därmed blir det ju omöjligt för Metall att precisera vad det är för skillnader.

K
Tyvärr slipper jag inte undan det där heller. Speciellt det där med legacy. här kan du läsa en blogg om vad jag fått gör pga legacy,

[länk]
Lägg ner nu....

/Krille

Nissens
F fsn skrev:
Så skall vi enas i att det är jävligt mycket bjäbb för 65-70st medlemmar som inte direkt har sämre villkor än kollektivavtalet?
Den dagen du kan styrka det du påstår om avtalen så kanske. 😊

BirgitS BirgitS skrev:
Som icke-jurist måste det vara väldigt svårt att veta att man inte blir lurad på konfekten med ett specialavtal framtaget av företaget som har jurister för det.

Det måste vara väldigt dyrt för företag att ha unika avtal för varje anställd, mycket overhead för att hantera det. Vore det inte bättre att lägga de pengarna på något annat?

Anställningsavtalen inom Tesla är knappast offentliga utan det har väl från de anställdas sida talats om att de inte får lämna ut dem till någon annan (non-disclosure agreement). Därmed blir det ju omöjligt för Metall att precisera vad det är för skillnader.
Bolagsägarna är olika, vissa tycker inte om att blanda in andra alls, speciellt inte facket, och vill driva verksamheten på sitt sätt. Men det respekteras inte och då är man en dålig människa och systemet kommer braka, osv...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
Silly Bear Silly Bear skrev:
Postnord kan inte beordra sina medarbetare att dela ut post till Tesla, skriver företaget till Solna tingsrätt.

”PostNords hållning i en konflikt som vi i grunden står utanför, har varit att strejkrätten är grundlagsskyddad och gäller därför över utdelningsplikten i Postlagen”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Enligt Postnord råder bolaget inte över situationen och man hänvisar därför till force majeure.

Bakgrunden till stämningen är att Postnord inte levererat Teslas registreringsskyltar, eftersom brevbärarna och andra anställda är medlemmar i fackförbund som sympatistrejkar mot Tesla i bolagets konflikt med IF Metall.

Från Aftonbladet
Några driftiga jävlar, som inte är medlemmar i sympatistrejkande fackförbund skulle kunna beordras att göra dedikerade körningar till Tesla tex två ggr/vecka. På det sättet kunde sympatistrejken fortgå och PostNord skulle kunna upprätthålla utdelningsplikten.

Sen så råder konfliktförbud under en avtalsperiod och PostNord har naturligtvis kollektivavtal så hur i hela helvete dom kan tillåta konfligt öht?

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
sysmali
E eleson skrev:
Fast ingen säger att den är frivillig. Vad stat och regering säger är att de överlåter förhållandevis mer till parterna att hantera och komma överens om.
"Frivilligt att teckna kollektivavtal

Det är frivilligt att teckna kollektivavtal. Du som arbetsgivare måste dock förhandla om att teckna kollektivavtal (eller hängavtal) om en facklig organisation begär det."

https://www.verksamt.se/driva/anstalla/kollektivavtal-och-arbetsmiljo/kollektivavtal

Om jag också skulle försöka bidra till ämnet:
"IF Metall höjer strejkersättningen till 130 procent av lönen för de som deltar i strejken mot Tesla. “Strejkkassan räcker i ungefär 500 år”, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på IF Metall."

Källa Arbetaren.

Och nej @AndersMalmgren, jag har den inte på muggen. Blev nyfiken på ersättningsnivåerna i strejken och googlade.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.