717 792 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Nån borde göra ett konstprojekt kring Herr Malmgrens inlägg på byggahus, kanske en hemsida som presenterar ett slumpmässigt utvalt inlägg varje dag? www.dagensmalmgren.se
Jag kan lätt tänka mig att delsponsra domänen ett tag.
Jag kan lätt tänka mig att delsponsra domänen ett tag.
Alltså i sak håller jag inte med honom i speciellt mycket men jag måste säga -enträgen vinner, den konsekvent svartvita hållningen kan underhålla!Dan_Johansson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 429 inlägg
En kollega ville skriva en presentbok. Små citat av mig.Dan_Johansson skrev:
Sista meningen i artikeln är spännande:D djac skrev:
Snöbollen ligger nu hos IF Metall. Med en strejkkassa på 15 miljarder (Dagens Industri 9/11) kan de hålla ut tills Elon Musk försvunnit i världsrymden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Lyssna på Elon Musks intervju med New york Times i veckan så får man en ganska nysnserad bild av situationenD djac skrev:Jag har tröttnat på det ensidiga fack och sossehatet i tråden, som jag sa för många sidor sedan så är jag mer nyfiken på den större bilden, om det nu skulle finnas en sådan, i kulturartikeln nedan görs några observationer som kan vara intressanta. Tydligen pågår en facklig frammarsch i USA också och möjligtvis är detta svenska initiativ del av detta, vem vet
[länk]
""Det är flera generationer sedan vi sett detta slags starka fackliga verksamhet”, säger Sharon Block, före detta styrelsemedlem i National Labor Relations, en myndighet som ska bevaka att fackliga rättigheter följs (Harvard Business Review 5/10).
Många andra talar om en facklig offensiv som inte funnits sedan 1930-talet.
Förra året fick Starbucks sin första fackklubb. I Hollywood strejkade skådespelare och manusförfattare i fem månader i somras. På Amazon pågår en Transport-strejk och samma förbund har med konflikthot tvingat fram ett nytt avtal med UPS.
I oktober vann facken den största konflikten inom sjukvården i amerikansk historia efter att 75 000 sjukhustekniker, sjuksköterskor, farmaceuter och andra strejkat i tre dagar. Och nu punktstrejkar bilarbetarfacket mot de tre bilgiganterna."
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Ja, då menar jag 130 personer och inte 170. Hur många det är totalt på Tesla i Sverige är helt egalt då du säkert förstår att Metall inte tar ut nån annan till strejk än sina egna medlemmar. Så skall vi enas i att det är jävligt mycket bjäbb för 65-70st medlemmar som inte direkt har sämre villkor än kollektivavtalet?BirgitS skrev:
Varifrån kommer 170 personer?
Någon har skrivit i tråden att Tesla har 600 anställda. Metall säger väl att det är 130 inom deras område varav drygt hälften är med i facket och nästan alla av dem strejkar. De angav att det i något fall var en invandrare som riskerade att bli av med uppehållstillståndet om hen strejkade och några andra liknande fall.
Man kan också tänka på Klarna där det i flera år har funnits några fackföreningar och när Klarna beslutade att 10 % av personalen skulle avskedas så var det många fler som gick med i facket. Gissningsvis för att de kom på att deras avtal inte var så bra som de trodde när det blev problem i företaget. Det är inte så lätt för någon utan juridisk kunskap veta om alla delar av ett avtal är bra eller inte.
Varför tror du att det har varit så resurskrävande att försöka förhandla med Tesla?
Jag tycker att det borde räcka med typ några mantimmar i veckan för att samla in ny information och lyfta luren eller skicka ett mejl. Alltså gott om tid att ägna sig åt andra företag också.
Enligt vissa som är mot kollektivavtal i tråden borde varje anställningsavtal vara unikt för varje anställd eftersom varje anställd borde få förhandla fram just deras unika lösning. Då blir det väldigt svårt att fram någon sorts jämförelse med kollektivavtal. Allt handlar inte om lönen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 429 inlägg
Lite OT Ang Anders...
Det gäller att vara systemutvecklare med rätt uppdrag
Dom som GitHub-Copilot eller ChatGPT enkelt löser.
Vi andra får sitta och manuellt brottas med att tolka otydliga kravspecar, olika terminologier och gammal kod i legacy system o s v.
Det gäller att vara systemutvecklare med rätt uppdrag
Vi andra får sitta och manuellt brottas med att tolka otydliga kravspecar, olika terminologier och gammal kod i legacy system o s v.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Det är väl rätt uppenbart att det är en betydande del då bara drygt 50% är anslutna. Ingen icke ansluten strejkar. Och bara det att set finns anslutna som inte strejkar är anmärkningsvärt risig reklam för Metall.O ostmannen skrev:Mina "gissningar" utgick från den enda infon vi fått, den från Tesla själva och IF Metall, vilka andra siffror ska jag använda mig av?
Du svarar inte på det jag skriver sen ställer du en fråga där det enda jag kan göra är att gissa och spekulera. IF metall själva säger själva att det är få anslutna som inte strejkar, vet inte var du fått att det skulle vara en betydande del som inte gör det.
Johannes Carlsson skrev:
2:00 Kinesiska elbilstillverkare är konkurrenterna
2:18 Om fackförbund
4:00 Att behålla bilarbetarna är problemet, ingen är fången på Tesla
4:45 "If Tesla gets unionised will be because we deserve it and we failed in some way"
"We try hard to insure the prosperity of everyone"
Fast ingen säger att den är frivillig. Vad stat och regering säger är att de överlåter förhållandevis mer till parterna att hantera och komma överens om.W witten skrev:Jag tror också det är början till slutet för den svenska modellen. Det har i alla fall gått upp för mig hur rättsosäkert det är när frivilligheten består i att skriva på eller lämna landet. Det är också vidrigt att läsa om hur LO ser det som en seger om man lyckas få ett stort multinationellt företag att göra exit.
Jag hoppas att det här leder till något gott och att fler får upp ögonen för att systemet kanske behöver anpassas lite, att allt inte är och ska vara som det varit i 100 år.
Och BÄGGE parterna gillar detta för att de vill själva kunna direkt påverka reglerna.
Alternativet är mer beskrivet i lagar , och det blir både stelare och sämre.
Och det är lagar som är alternativet, att välja att inte följa normer och beteenden enligt den svenska modellen är inte ett val.
Och det finns ingen frivillighet i lagar heller.
Renoverare
· Stockholm
· 20 429 inlägg
Tyvärr slipper jag inte undan det där heller. Speciellt det där med legacy. här kan du läsa en blogg om vad jag fått gör pga legacy,M MagHam skrev:
https://andersmalmgren.com/2022/11/18/test-net-6-or-any-core-version-from-legacy-net-framework/
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Att hushålla med företagets tid på ett lämpligt sätt ser du inte som nån issue alls?S Styrman_jansson skrev:Just så. Det torde vara betydligt mer förmånligt att få till ett avtal som passar just dig och din situation än ett som är anpassat för den breda massan. Sedan är det klart att det blir svårt att jämföra. Kanske därför IF Metall har så svårt att precisera vad som egentligen blir bättre med kollektivavtal.