717 792 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Menar du att Metall behöver någon annan källa än deras medlemsregister och den information de har samlat på sig under de 5 år de har försökt förhandla med Tesla?richardtenggren skrev:
Vilken sorts källa tycker du att de skulle komma med?
Enligt Metall så är det drygt hälften som är med i facket, vilket väl lär betyda att många inte vill vara med i facket av olika anledningar t.ex. för att de tycker att det är bättre som det är.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det är väl lite som att fråga Malmgren om vem som är världens bästa programmerare?BirgitS skrev:
Menar du att Metall behöver någon annan källa än deras medlemsregister och den information de har samlat på sig under de 5 år de har försökt förhandla med Tesla?
Enligt Metall så är det drygt hälften som är med i facket, vilket väl lär betyda att många inte vill vara med i facket av olika anledningar t.ex. för att de tycker att det är bättre som det är.
Jag är övertygad att han har ett svar där. 🤭
Själv så föredrar jag oberoende källor och gärna flera samstämmiga 🤓
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Den siffran har ju redan diskuterats i tråden och en siffra från IF Metall litar jag föga på. Tesla verkar dock totalt ha ca 300 medarbetare och om vi då leker med tanken att 100% av de 65 som Metall hävdar är med i facket faktiskt vill ha kollektivavtal (vilket vi inte har en aning om huruvida de vill eller inte, men supersugna verkar de ju inte vara eftersom de inte strejkar) innebär detta alltså att ca 22% av de anställda vill ha kollektivavtal. Hur du får det till en majoritet av de anställda är jag lite frågande till.BirgitS skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
BirgitS skrev:
Till att börja med kan du läsa #3 502.
Jag tycker inte att det är orimligt att någon i tredje led drabbas vid olika stridsåtgärder utan faktiskt rätt normalt historiskt sett, men om man ska uppnå något med sina handlingar så ska det ju till slut drabba den som är orsaken till det, i detta fall då fackförbundet Seko. Jag förstår inte hur någon kan tro att om en eller många inte hämtar ut sina paket hos en massa enskilda företag påverkar Seko.
Nu har ju Metall gått ut med att av Teslas ungefär 130 anställda inom Metalls område så är drygt hälften med i facket. Jag vet inte hur du får det till att en majoritet av de anställda inte vill ha ett avtal med facket.
När man från höga hästar ifrågasätter någons utbildning är det klädsamt om man som svar på vad kunskapsbristen är inte svarar med vad du tycker och anser i frågan. Då förväntar jag mig fakta.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Som jag ser det har den svenska modellen redan rämnat för länge sedan. Tanken i begynnelsen var ju att fack och arbetsgivare kommer överens för arbetstagarnas väl, men det ansågs nog inte negativt om även arbetsgivaren gynnades av överenskommelserna. Det systemet är sedan länge tydligt avlidet. Den "svenska modellen" som nu riskerar att rämna är såklart nuvarande system med att fack och arbetsgivare kommer överens för socialdemokratins väl. En liten systemkollaps är enligt mig nu äntligen möjlig och välkommen. Dock tror jag inte att så blir fallet. 🙃😃Jonatan79 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Varför tycker du att det är lämpligt att blanda in tjänstemännen och andra på Tesla som inte jobbar inom Metalls område?JanneJanne123 skrev:
Den siffran har ju redan diskuterats i tråden och en siffra från IF Metall litar jag föga på. Tesla verkar dock totalt ha ca 300 medarbetare och om vi då leker med tanken att 100% av de 65 som Metall hävdar är med i facket faktiskt vill ha kollektivavtal (vilket vi inte har en aning om huruvida de vill eller inte, men supersugna verkar de ju inte vara eftersom de inte strejkar) innebär detta alltså att ca 22% av de anställda vill ha kollektivavtal. Hur du får det till en majoritet av de anställda är jag lite frågande till.
Det är ju inget fackförbund som har krävt att de ska ha kollektivavtal. Vi vet inte heller något om anslutningsgraden bland dem.
Jag skrev "Teslas ungefär 130 anställda inom Metalls område".
De flesta verkstadsarbetarna på Tesla strejkar väl, i stort sett alla som är med i Metall. Eller har du några andra uppgifter?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Jag frågade inte vad lagen säger och jag bad ingen egagera sig politiskt, men exakt vad säger lagen, har du koll på det? Jag frågade bara vad du tycker är rimligt. Är det för mycket begärt att få ett svar på det eller är det för politiskt laddat?BirgitS skrev:
Menar du att Metall behöver någon annan källa än deras medlemsregister och den information de har samlat på sig under de 5 år de har försökt förhandla med Tesla?
Och om vi tar det vidare… Tesla har som bekant stämt PostNord, ponera att Tesla vinner den fighten och PostNord får betala rättegångskostnader och betala ett skadestånd. Vem anser du skall stå för notan i det fallet?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Så tjänstemännen ska lämnas utanför den svenska modellen?BirgitS skrev:
Varför tycker du att det är lämpligt att blanda in tjänstemännen och andra på Tesla som inte jobbar inom Metalls område?
Det är ju inget fackförbund som har krävt att de ska ha kollektivavtal. Vi vet inte heller något om anslutningsgraden bland dem.
Jag skrev "Teslas ungefär 130 anställda inom Metalls område".
De flesta verkstadsarbetarna på Tesla strejkar väl, i stort sett alla som är med i Metall. Eller har du några andra uppgifter?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Den här tråden är väl inte rätta platsen för en föreläsning och jag är inte heller rätt person, jag är inte SO-lärare eller liknande. Jag bara noterade att många här verkar sakna kunskaper om strejker som har inträffat tidigare med tanke på att de blir förvånade över att allmänheten drabbas av strejker och inte verkar veta hur fack och företag tänker när de beslutar om åtgärder etc.JanneJanne123 skrev: