Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är det inte IF Metall som borde komma med källor?
Enligt IF Metall har de anställda även det dåligt, den här artikeln kom ju ut rätt nyligen och han hävdar ju motsatsen.

[länk]
Menar du att Metall behöver någon annan källa än deras medlemsregister och den information de har samlat på sig under de 5 år de har försökt förhandla med Tesla?
Vilken sorts källa tycker du att de skulle komma med?

Enligt Metall så är det drygt hälften som är med i facket, vilket väl lär betyda att många inte vill vara med i facket av olika anledningar t.ex. för att de tycker att det är bättre som det är.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
richardtenggren
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att Metall behöver någon annan källa än deras medlemsregister och den information de har samlat på sig under de 5 år de har försökt förhandla med Tesla?

Enligt Metall så är det drygt hälften som är med i facket, vilket väl lär betyda att många inte vill vara med i facket av olika anledningar t.ex. för att de tycker att det är bättre som det är.
Det är väl lite som att fråga Malmgren om vem som är världens bästa programmerare?
Jag är övertygad att han har ett svar där. 🤭

Själv så föredrar jag oberoende källor och gärna flera samstämmiga 🤓

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har ju Metall gått ut med att av Teslas ungefär 130 anställda inom Metalls område så är drygt hälften med i facket. Jag vet inte hur du får det till att en majoritet av de anställda inte vill ha ett avtal med facket.
Den siffran har ju redan diskuterats i tråden och en siffra från IF Metall litar jag föga på. Tesla verkar dock totalt ha ca 300 medarbetare och om vi då leker med tanken att 100% av de 65 som Metall hävdar är med i facket faktiskt vill ha kollektivavtal (vilket vi inte har en aning om huruvida de vill eller inte, men supersugna verkar de ju inte vara eftersom de inte strejkar) innebär detta alltså att ca 22% av de anställda vill ha kollektivavtal. Hur du får det till en majoritet av de anställda är jag lite frågande till.

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju regelverk för samhällskritiska tjänster och strejker. Där får man inte strejka, men det verkar inte som att utdelandet av plåtar är så kritiskt.
Vilka andra brev är det som Tesla inte får? Hur avgörs det hur viktiga de är?

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Till att börja med kan du läsa #3 502.

Jag tycker inte att det är orimligt att någon i tredje led drabbas vid olika stridsåtgärder utan faktiskt rätt normalt historiskt sett, men om man ska uppnå något med sina handlingar så ska det ju till slut drabba den som är orsaken till det, i detta fall då fackförbundet Seko. Jag förstår inte hur någon kan tro att om en eller många inte hämtar ut sina paket hos en massa enskilda företag påverkar Seko.

Nu har ju Metall gått ut med att av Teslas ungefär 130 anställda inom Metalls område så är drygt hälften med i facket. Jag vet inte hur du får det till att en majoritet av de anställda inte vill ha ett avtal med facket.
BirgitS BirgitS skrev:
Förr i tiden var det allmänkunskap att veta hur fackföreningar, arbetsgivarorganisationer, strejker, lockouter etc. fungerar och vad deras syfte är men det är tydligen ytterligare en sak som skolan missar de senaste årtiondena.
När man från höga hästar ifrågasätter någons utbildning är det klädsamt om man som svar på vad kunskapsbristen är inte svarar med vad du tycker och anser i frågan. Då förväntar jag mig fakta.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl lite som att fråga Malmgren om vem som är världens bästa programmerare?
Jag är övertygad att han har ett svar där. 🤭

Själv så föredrar jag oberoende källor och gärna flera samstämmiga 🤓
Vem mer än Metall skulle kunna veta vilka som är medlemmar i Metall?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag läser en del om samma domedagsprofetior gällande att den svenska modellen rämnar om Tesla kommer undan k-avtal. Hittills har ingen kunnat förklara hur, varför och när det skulle ske?!
Som jag ser det har den svenska modellen redan rämnat för länge sedan. Tanken i begynnelsen var ju att fack och arbetsgivare kommer överens för arbetstagarnas väl, men det ansågs nog inte negativt om även arbetsgivaren gynnades av överenskommelserna. Det systemet är sedan länge tydligt avlidet. Den "svenska modellen" som nu riskerar att rämna är såklart nuvarande system med att fack och arbetsgivare kommer överens för socialdemokratins väl. En liten systemkollaps är enligt mig nu äntligen möjlig och välkommen. Dock tror jag inte att så blir fallet. 🙃😃

• Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Arbetarrörelsens medlemsregister har ju historiskt sett haft lite utmaningar med att vara helt sanningsenliga, så jag håller en siffra från IF Metall som väldigt osäker.

• Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den siffran har ju redan diskuterats i tråden och en siffra från IF Metall litar jag föga på. Tesla verkar dock totalt ha ca 300 medarbetare och om vi då leker med tanken att 100% av de 65 som Metall hävdar är med i facket faktiskt vill ha kollektivavtal (vilket vi inte har en aning om huruvida de vill eller inte, men supersugna verkar de ju inte vara eftersom de inte strejkar) innebär detta alltså att ca 22% av de anställda vill ha kollektivavtal. Hur du får det till en majoritet av de anställda är jag lite frågande till.
Varför tycker du att det är lämpligt att blanda in tjänstemännen och andra på Tesla som inte jobbar inom Metalls område?
Det är ju inget fackförbund som har krävt att de ska ha kollektivavtal. Vi vet inte heller något om anslutningsgraden bland dem.

Jag skrev "Teslas ungefär 130 anställda inom Metalls område".

De flesta verkstadsarbetarna på Tesla strejkar väl, i stort sett alla som är med i Metall. Eller har du några andra uppgifter?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tyvärr ingen. Men vad IF Metall uppger för antal har dessvärre rätt låg trovärdighet. Det har de bäddat för länge...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:

Jag frågade inte vad lagen säger och jag bad ingen egagera sig politiskt, men exakt vad säger lagen, har du koll på det? Jag frågade bara vad du tycker är rimligt. Är det för mycket begärt att få ett svar på det eller är det för politiskt laddat?

Och om vi tar det vidare… Tesla har som bekant stämt PostNord, ponera att Tesla vinner den fighten och PostNord får betala rättegångskostnader och betala ett skadestånd. Vem anser du skall stå för notan i det fallet?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tycker du att det är lämpligt att blanda in tjänstemännen och andra på Tesla som inte jobbar inom Metalls område?
Det är ju inget fackförbund som har krävt att de ska ha kollektivavtal. Vi vet inte heller något om anslutningsgraden bland dem.

Jag skrev "Teslas ungefär 130 anställda inom Metalls område".

De flesta verkstadsarbetarna på Tesla strejkar väl, i stort sett alla som är med i Metall. Eller har du några andra uppgifter?
Så tjänstemännen ska lämnas utanför den svenska modellen?

• Gilla
  • Haha
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Tjänstemännen är inte arbetare och därför per definition ONDA... 😉😂

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
När man från höga hästar ifrågasätter någons utbildning är det klädsamt om man som svar på vad kunskapsbristen är inte svarar med vad du tycker och anser i frågan. Då förväntar jag mig fakta.
Den här tråden är väl inte rätta platsen för en föreläsning och jag är inte heller rätt person, jag är inte SO-lärare eller liknande. Jag bara noterade att många här verkar sakna kunskaper om strejker som har inträffat tidigare med tanke på att de blir förvånade över att allmänheten drabbas av strejker och inte verkar veta hur fack och företag tänker när de beslutar om åtgärder etc.

• Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det får väl de och deras fackföreningar bestämma.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.