Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En bra familjeförsäkring ingår som förmån och hela familjen får bästa vården i världen. Vad är inte att gilla? Självklart har de problem med vården. Men den är bättre än här, för de som har försäkring. Men vi kanske ska återgå till ämnet
Du slänger ur dig en pubertal felaktighet, som vanligt, och när den sen synas så ska vederbörande snabbt tillbaks till ämnet..

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du slänger ur dig en pubertal felaktighet, som vanligt, och när den sen synas så ska vederbörande snabbt tillbaks till ämnet..
Vi kan fortsätta prata om hur överlägsen USA är svensk sjukvård om du vill. Men jag tyckte vi kunde hålla oss till ämnet

• Haha
kashieda
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så det facket gör nu orsakar inte alls problem för en helt annan part t ex de Teslaägare som inte har något att göra med det fackförbundet men ändå inte får sina bilar reparerade?

Från början tyckte jag att Tesla skulle teckna kollektivavtal men har svängt helt i frågan med tanke på hur långt facket driver detta helt utan hänsyn till hur andra parter drabbas. Tror det vi ser nu är början till slutet för den svenska modellen med kollektivavtal.

/Krille
Jag tror också det är början till slutet för den svenska modellen. Det har i alla fall gått upp för mig hur rättsosäkert det är när frivilligheten består i att skriva på eller lämna landet. Det är också vidrigt att läsa om hur LO ser det som en seger om man lyckas få ett stort multinationellt företag att göra exit.

Jag hoppas att det här leder till något gott och att fler får upp ögonen för att systemet kanske behöver anpassas lite, att allt inte är och ska vara som det varit i 100 år.

• Gilla
vcx och 12 till
  • Laddar…
Vi kan fortsätta prata om hur överlägsen USA är svensk sjukvård om du vill. Men jag tyckte vi kunde hålla oss till ämnet
För den som har råd ja

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tror också det är början till slutet för den svenska modellen. Det har i alla fall gått upp för mig hur rättsosäkert det är när frivilligheten består i att skriva på eller lämna landet. Det är också vidrigt att läsa om hur LO ser det som en seger om man lyckas få ett stort multinationellt företag att göra exit.

Jag hoppas att det här leder till något gott och att fler får upp ögonen för att systemet kanske behöver anpassas lite, att allt inte är och ska vara som det varit i 100 år.

Håller helt med.

Själv tror jag att Tesla lämnar Sverige båda har för mycket att förlora på att vika sig.

Viker sig Tesla så öppnar det upp för fackföreningar i andra länder.

Viker sig facket så blir det börjar av slutet för den svenska modellen

• Gilla
och en till
  • Laddar…
Men jag tyckte vi kunde hålla oss till ämnet
Det är aningen komiskt när du i denna tråd tjatar om det. 😂

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
De flesta fuskar. Halva Norrland går på a-kassa/soc tex.

Du har alltså missat den stora industriboomen i norrland

Arbetsförmedlingen försöker locka folk hit för att det inte finns nog med folk till alla jobb

Kan förövrigt vara topp 10 korkade inläggen jag läst

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
En bra familjeförsäkring ingår som förmån och hela familjen får bästa vården i världen. Vad är inte att gilla? Självklart har de problem med vården. Men den är bättre än här, för de som har försäkring. Men vi kanske ska återgå till ämnet
Det ingår inte "bra försäkring som förmån" för alla jobb. Du pratar i nattmössan.

• Gilla
Einh
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det ingår inte "bra försäkring som förmån" för alla jobb. Du pratar i nattmössan.
Klart det inte gör men för kvalificerade jobb. De jobb som betyder något.

Klart det inte gör men för kvalificerade jobb. De jobb som betyder något.
"De jobb som betyder något"?
Snälla upplys oss vilka dessa jobb är.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Du har alltså missat den stora industriboomen i norrland

Arbetsförmedlingen försöker locka folk hit för att det inte finns nog med folk till alla jobb

Kan förövrigt vara topp 10 korkade inläggen jag läst
Lycka till med det 🤣 missat helt befolkningsurholkningen? Speciellt akademiker lämnar Norrland (gäller inte bara Norrland utan all glesbygd)

Lycka till med det 🤣 missat helt befolkningsurholkningen? Speciellt akademiker lämnar Norrland (gäller inte bara Norrland utan all glesbygd)
Vilket geni alltså 🙄

Är alla som bor utanför tullarna korkade bönder i din drömvärld ?

Trodde din världsmästar bubbla sprack när någon här i forumet snokade upp omsättningen av din konsultlåda, som vad jag kom ihåg var rätt medioker

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A Styrman_jansson skrev:
Ja, du har rätt, det är helt bisarrt att ha sympatiåtgärder som främst drabbar en oskyldig tredje part.
Men det är väl inte konstigare än när lokförare i pendelstågtrafiken strejkar, eller lärare?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Är alla som bor utanför tullarna korkade bönder i din drömvärld ?
Tror inte heller de på Söder är speciellt högt skattade. Allt bortom typ Vasastan och Östermalm är nog egentligen rätt suspekta. 😂

• Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
De flesta förstår nog att utjämningskartan ser ut så eftersom det är dyrare per invånare med kommunal service i glesbygd.

/Krille
Jag kan lägga till att de unga som flyttar från Norrlands inland ofta inte flyttar tillbaka vilket gör att det är ett stort underskott på skattebetalare i yngre ålder och ett överskott på pensionärer. Detta leder till höga kostnader för sjukvård och omsorg i kommunal och regional regi. Detta med relativt sett låga löner då de högavlönade jobben inte finns i Norrlands inland. Om man då inte jobbar i gruvorna, de är rätt så välavlönade, vilket gör att utbildade sjuksköterskor och lärare väljer att jobba i gruvorna istället för åt kommunen, vilka då måste ta in hyrpersonal som är ännu dyrare osv osv.

Det kommunala utjämningssystemet betalar dessutom en massa pengar till exempelvis Malmö...
...så det handlar inte enbart om hur tättbefolkat det är, utan även om hur många arbetslösa socialbidragstagare man har, i praktiken kan man säga att det handlar om stor andel högutbildade det bor i kommunen. Det har inte med hur intelligenta människor är heller (som en viss M-ledare uttryckte att hon trodde när hon var i MUF). utan det handlar om hur många som bosätter sig där efter utbildningen. Därav problemen med rika vs fattiga kommuner i samma storstadsområde.

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.