Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt tror du att ett överfullt lager hos ett fristående ombud skulle påverka ett fackförbund som bl.a. har medlemmar på Postnord?
På samma sätt som jag tror det påverkar Tesla när bilägare inte får lov att byta till vinterdäck på sina bilar.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta fuskar. Halva Norrland går på a-kassa/soc tex.
Haha. Vilken Pajas du är Malmgren.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
På samma sätt som jag tror det påverkar Tesla när bilägare inte får lov att byta till vinterdäck på sina bilar.
Om bilägarna vill påverka Tesla så bör de ju klaga direkt till Tesla, men du vill påverka ett fackförbund genom att orsaka problem för en helt annan part som inte har något att göra med det fackförbundet. Gör det inte större nytta om du i stället klagar direkt till fackförbundet?

F
Nej jag tycker inte det. Kan man inte klara sig själv har man inget att göra som företagare. Samma sak med människor, klarar du dig inte själv eller möjligen via din familj har du inget att göra som människa.
För att vara ditt ”enmans konsultbolags” starka man så vet du mycket om hur entreprenörsskap och driva företag skall göras. Imponerade av en ”konsult hora” som säljer röv till högstbjudande måste jag säga, imponerande.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du har verkligen full koll som vanligt. Arbetslösheten är över 50% högre i Stockholm än Norrbotten. 6,3% i Stockholm jämfört med 4,1% i Norrbotten...

Men det förklarar absolut varför sjukförsäkringssystemet i USA är så fantastiskt.....

/Krille
3.9 i min kommun. Glesbygd mellan två kuststäder. Dessutom många småföretag, mest inom arbetaryrken. Svårt att hålla sig för skratt när man jämför lokala rörmokaren, elektrikern och snickaren med Malmgrens lilla låda. Påtaglig skillnad i lönsamhet och inte åt det håll man tror när man läser Malmgrens tugg. Och då snackar vi hantverkare med några gubbar, i norrländsk glesbygd.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
För att vara ditt ”enmans konsultbolags” starka man så vet du mycket om hur entreprenörsskap och driva företag skall göras. Imponerade av en ”konsult hora” som säljer röv till högstbjudande måste jag säga, imponerande.
Finns uppenbarligen inget driv alls när det kommer till företagande. Då skulle han vara frustrerad över den obefintliga utvecklingen och det faktum att hela verksamheten hänger på sina egna fakturerade timmar. Inte vara så påtagligt nöjd att han måste skryta i ett husbyggarforum.

Edit: Även det faktum att han tycker sig vara "bäst" på det han gör säger ju en hel del. Det måste ju syfta på själva löneslavandet efter som han på sin höjd är en medelmåttiga när det kommer till entreprenörskap.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om bilägarna vill påverka Tesla så bör de ju klaga direkt till Tesla, men du vill påverka ett fackförbund genom att orsaka problem för en helt annan part som inte har något att göra med det fackförbundet. Gör det inte större nytta om du i stället klagar direkt till fackförbundet?
Ja, du har rätt, det är helt bisarrt att ha sympatiåtgärder som främst drabbar en oskyldig tredje part.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du har verkligen full koll som vanligt. Arbetslösheten är över 50% högre i Stockholm än Norrbotten. 6,3% i Stockholm jämfört med 4,1% i Norrbotten...

Men det förklarar absolut varför sjukförsäkringssystemet i USA är så fantastiskt.....

/Krille
Det är ju bara för att alla som går på a-kassa och går någon fjantig arbetsförberande kurs och liknande inte räknas med i statistiken.

Om de där jobbet i norrbotten varit några riktiga jobb hade inte utjämningskartan sett ut såhär

Karta över Sverige som visar kommunal utjämning per invånare 2023 i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
A ajn82 skrev:
Ja, du har rätt, det är helt bisarrt att ha sympatiåtgärder som främst drabbar en oskyldig tredje part.
Ett sådant smashläge får man inte ofta, väl spelat!

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Det är ju bara för att alla som går på a-kassa och går någon fjantig arbetsförberande kurs och liknande inte räknas med i statistiken.

Om de där jobbet i norrbotten varit några riktiga jobb hade inte utjämningskartan sett ut såhär

[bild]
Vet inte om du varit i Norrland men jag tycker att kartan verkar återspegla befolkningstäthet i stor utsträckning. Kanske är så att det är dyrare att hålla service när folk bor spritt över stor yta?

Nu bor ju jag vid kusten i en sån där mörkgrön ruta. Men här har dom lagt ner arbetsförmedlingen och folk knegar på ändå. Var lite svajig när den största industrin la ner för snart 10 år sedan men det löste sig rätt fort. Det startades en del mindre företag och folk hade jobb ändå.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Gissar att du har missat att dina kompisar i facket vägrar genomföra hjulskifte på redan köpta Teslor som är i ägo av privatpersoner och även vägra utföra service på dessa personers fordon. Detta är alltså inget som direkt drabbar Tesla utan en helt oskyldig tredje part.

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Facket tar cred för mycket av det där. Men mycket av det är lagstadgad helt utan facket.
Fast det var inte det jag frågade.

K
BirgitS BirgitS skrev:
Så det facket gör nu orsakar inte alls problem för en helt annan part t ex de Teslaägare som inte har något att göra med det fackförbundet men ändå inte får sina bilar reparerade?

Från början tyckte jag att Tesla skulle teckna kollektivavtal men har svängt helt i frågan med tanke på hur långt facket driver detta helt utan hänsyn till hur andra parter drabbas. Tror det vi ser nu är början till slutet för den svenska modellen med kollektivavtal.

/Krille

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Fast det var inte det jag frågade.
Facket övertid har gjort mer skada än nytta,. Mao hade vi varit bättre off utan det helt. Det lilla de hjälpt till för arbetsrätten hade vi fått ändå

K

[bild]
De flesta förstår nog att utjämningskartan ser ut så eftersom det är dyrare per invånare med kommunal service i glesbygd.

/Krille

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.