Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det stundar nya tider både för företag och arbetstagarorganisationer!
Generation Z har sannolikt inte kvar historiska band med fackföreningsrörelsen eller ser samma värde av den "svenska modellen".
Och arbetsgivare får ställa om till folk som vill ha mycket mer inflytande över sin arbetstid, säljer sig själva med sitt eget "varumärke" och är rörliga.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte direkt så det räcker för att rädda ett bolag som precis tappat 90 procent av sitt kundunderlag. Men det är ju solidariskt av er anslutna att ni gör det.
20% kan vara skillnaden mellan att gå i konkurs eller ej.

Lägger man sina investeringar till 90% på samma ställe lär det svida när dom tappar i värde.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
för ingen här vet hur det ligger till med det.
Hur kan du veta vad alla här vet och inte vet?

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
LAS hänger inte ihop men absolut så skyddar facket alkolister, sexköpare, rattfyllemördare och andra att få behålla jobbet
Spånar lite i tråden så där och registrerar för och emot kollektivavtal, i bland är det på plats och i bland inte och det fri föreningsrätt får inte förekomma för företag enligt facken. Dom SKA ha det och inget annat, det ska VI facket bestämma.
Skrev ett inlägg för länge sedan om mitt fal med facket, där jag skulle få en kostnad på nära 200 kkr.
För att utveckla det och andra veta så måste jag fylla på lite. Kan vara lite långt men nyttig läsning.
Jag egen företagare, gift och barn. Frugan jobbade inom det sociala och kom i kontakt med en familj som hade lite problem med ett av barnen ( 42 år ) alkoholrelaterat och inget jobb men utbildad i yrket. Frugan frågade om jag kunde ordna så han fick. Funderade länge. men det ett litet tryck från frugan så jag sa ja.
Ville slå ett slag för någon att komma på fötter igen.
Killen började att jobba, en kanongrabb som kunde i princip allt, bara säga till att fixa det hos kunden. Kommer så småningom till kontoret och säger, klart nu allt bra kunden nöjd. Frid och fröjd för den dagen.
Men så började åskmolnen komma upp på himlen, grabben kommer inte på morgonen, ringer upp och frågar var är du, hör på rösten att det inte är bra på nyktra sidan. Jag säger då OK , kom i morgon och det gör han med ögon i november. Går några dagar och jobben går vidare, så blir det stopp igen och han kommer inte. Ringer igen och samma som förut, skit i det tänker jag och åker och hämtar honom i bostaden. Lite surt blir det men fogar in sig. Sedemera blir mer av den sorten att utebli och efter kanske 10 gånger, ringer jag upp igen, vi pratar lite och så kommer det i luren ska jag inte komma mer. Jag svara då att, så hör kan det inte vara, så det kanske inte är någon ide att du kommer.
Tiden gick och ingen grabb dök upp och tänkte att nu är han borta från förtaget, trodde jag.
Efter en månad kommer ett berv från facket om förhandling om att han är uppsagd på oskälig grund och vi ska ha förhandling om det. Vad då blir mitt svar. han har uteblivit från arbete på grund av alkoholproblem. I förtäckta drag blev svaret """ det skiter vi "" han är uppsagd på oskälig grund. Ok vi får förhandla då. Dag för förhandling sattes ut. Då kommer kalldusch från facket. han ska 3 månadslöner plus skadestånd med 35 kkr och vi facket ska ha 50 kkr i skadestånd för att jag brutit mot avtalet. hade då ett s.k hängavtal på grund av tidigare tvist, där jag blev i blockad av facket. Detta kunde jag inte gå med på, så jag sa, vi får ajournera mötet. Då kom att avslutar du mötet med en ton om hot. Svaret jag gav var inte att avsluta, utan att ajournera det ett annat tillfälle. Ville ha lite mer kött på benen. Vid nästa möte kom mer hot och då kunde jag svara med att vi har inget avtal, det avtal ni hävdar är en nullitet ( Underskrevs efter datumet som det skulle gälla från ) och är inte gällande enligt svenska avtalslagar. Och era krav kommer att avvisas till 100 % och godtar ni inte så ses vi i arbetsdomstolen. Dom avgick med svansen mellan benen och hörde aldrig av dom mer.
Det är då att vara socialt behjälplig i samhället, men få skit i baken från fackförening om det skär sig.
Det är väl rätt många är sedan som det alkoholproblem klubbades igen som sjukdom och är inte en skälig grund för avsked och det slår facket stenhårt på och gör allt för att klämma till småföretagare, som inte har en chans till omplacering som stora företag har.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
vcx och 8 till
  • Laddar…
För att återgå till ämnet, tänkte köra igång en liten sympatiåtgärd själv, helt enkelt vänta till absolut sista dag att hämta ut försändelser hos PostNord ombud nu såhär inför julen

• Haha
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Fast i USA får iallafall de med sjukvårdsförsäkring bra vård. Här får ingen bra vård. Jag tar hellre USA då
Enda gången hittills på Byggahus jag säger det är bättre i Sverige!
Vården har de fan inte koll på där borta. Det är stora brister här också men jäklar vad de tappat pucken i USA.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Enda gången hittills på Byggahus jag säger det är bättre i Sverige!
Vården har de fan inte koll på där borta. Det är stora brister här också men jäklar vad de tappat pucken i USA.
En bra familjeförsäkring ingår som förmån och hela familjen får bästa vården i världen. Vad är inte att gilla? Självklart har de problem med vården. Men den är bättre än här, för de som har försäkring. Men vi kanske ska återgå till ämnet

nikasp
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det ligger något i det. En del sumpar sina chanser, andra tar tillvara på dom. Sen kan man ju ha någon lägsta nivå för hur dåligt som är okej..
Jo, och en del tycker att då får man stå sitt kast resten av livet och sen slira ut som fattigpensionär. Har varit moderat större delen av livet och 6,5 år på universitet och högskola men har inga problem att betala skatt. Vi får mycket för pengarna och jag vill inte se en underklass som putsar skor och håller upp dörren i hissen som i Hongkong. Vi hade en tea lady på jobbet där, hon var 70 och hade tre jobb. Det gjorde lite ont i hjärtat.
PS. Var 15 år sedan, nu när jag tänker efter så känns det värre.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
K
En bra familjeförsäkring ingår som förmån och hela familjen får bästa vården i världen. Vad är inte att gilla? Självklart har de problem med vården. Men den är bättre än här, för de som har försäkring. Men vi kanske ska återgå till ämnet
Ingår som förmån för alla familjer? Eller bara de som har jobb och är friska?

/Krille

K Krille4 skrev:
Ingår som förmån för alla familjer? Eller bara de som har jobb och är friska?

/Krille
En förmån som arbetsgivaren ger. Du får också sjukförsäkring. Tror inte svenskar förstår hur bra man har det om man är tjänsteman i privat sektor i USA. Arbetsgivarna tävlar med lön och förmåner.

En förmån som arbetsgivaren ger. Du får också sjukförsäkring. Tror inte svenskar förstår hur bra man har det om man är tjänsteman i privat sektor i USA. Arbetsgivarna tävlar med lön och förmåner.
Landet utan lagstadgad semester. Mysigt land det där.. längtar nästan dit ;)

"Workism Is Making Americans Miserable. For the college-educated elite, work has morphed into a religious identity—promising transcendence and community, but failing to deliver.”

.. Inte riktigt det mål jag strävar mot iaf.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
Vad skönt att veta för de vuxna som saknar jobb och deras barn.

/Krille

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vad skönt att veta för de vuxna som saknar jobb och deras barn.

/Krille
De flesta fuskar. Halva Norrland går på a-kassa/soc tex.

• Gilla
DaliMannen
  • Laddar…
K
De flesta fuskar. Halva Norrland går på a-kassa/soc tex.
Du har verkligen full koll som vanligt. Arbetslösheten är över 50% högre i Stockholm än Norrbotten. 6,3% i Stockholm jämfört med 4,1% i Norrbotten...

Men det förklarar absolut varför sjukförsäkringssystemet i USA är så fantastiskt.....

/Krille

• Gilla
  • Haha
kashieda och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
För att återgå till ämnet, tänkte köra igång en liten sympatiåtgärd själv, helt enkelt vänta till absolut sista dag att hämta ut försändelser hos PostNord ombud nu såhär inför julen
På vilket sätt tror du att ett överfullt lager hos ett fristående ombud skulle påverka ett fackförbund som bl.a. har medlemmar på Postnord?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.