Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
S Styrman_jansson skrev:
Nja, för att vara lite nyanserad knusslas det allt en hel del från arbetsgivarna ang. kollektivavtalsmodellen. T.ex. skriv Svenska Näringsliv;

"Fack och arbetsgivare som är bundna av kollektivavtal omfattas av fredsplikt. Det innebär att parterna inte får vidta eller delta i stridsåtgärder som strejk, blockad eller lockout så länge avtalet löper. Trots det är fackliga sympatiåtgärder för att stödja en annan arbetstagarorganisation tillåtna. Svenskt Näringsliv anser att det är fel eftersom det bryter arbetsfreden och därmed minskar värdet för arbetsgivarna av kollektivavtalet. Sverige saknar också proportionalitetsregler. Följden är att facken med små medel kan orsaka stor skada. Det behövs en bättre balans i de lagliga förutsättningarna för förhandlingarna. Det skulle förbättra företagens förutsättningar att växa och skapa jobb."

Organisationen företagarna skriver;
"Formellt sett råder det föreningsfrihet i Sverige. För att ett företag ska bli bundet av ett kollektivavtal krävs att företaget antingen går med i en arbetsgivarorganisation eller tecknar ett så kallat hängavtal direkt med den fackliga organisationen.

Men i och med att fackliga organisationer har rätt att vidta stridsåtgärder mot arbetsgivare som vägrar att teckna kollektivavtal blir föreningsfriheten en chimär. En facklig organisation som vidtar stridsåtgärder mot en arbetsgivare utövar i praktiken en sådan makt att det blir omöjligt att stå utanför ett kollektivavtal. I värsta fall kan företaget tvingas lägga ner sin verksamhet på grund av stridsåtgärderna.

Företagarna anser att rätten att vidta stridsåtgärder måste begränsas i svensk lag. En proportionalitetsregel behöver införas för att skydda företag som inte vill ingå kollektivavtal men som ändå kan visa att de har schysta villkor för sina anställda. En sådan regel kan utformas på olika sätt men Företagarna menar att den är nödvändig framför allt för att skydda de mindre ägarledda företagen."

Arbetsgivarorganisationen Almega skriver;

"Fallen visar med all tydlighet att det behövs proportionalitetsregler när det gäller konfliktåtgärder. Det är inte rimligt att relativt begränsade tvistefrågor ska kunna leda till att stora delar av Sverige stängs ned. Sådana proportionalitetsregler, det vill säga att det finns en rimlig proportion mellan en stridsåtgärds syfte och omfattning och dess skadeverkningar på företag och allmänhet, finns bland annat i Danmark, Norge, Finland, Tyskland och Nederländerna."

Så att arbetsgivarna på något sätt skulle stå och heja på kollektivavtalet i denna fråga är helt felaktigt. I sista artikeln riktar sig almega direkt till konflikten mellan IF Metall och Tesla.
Som jag läser det så är det väl så att de reagerar på metoderna och det är nog pliktskyldigast, i sak ser jag inget stöd från arbetsgivarna till företag som vägrar teckna kollektivavtal.

Nissens Nissens skrev:
Musk kan enkelt lösa problemet över en natt i princip.
Min gissning är att han kommer att göra det också. Dock tråkigt för bilmarknaden i Sverige i allmänhet och teslaägarna i synnerhet.

Stämmer in här. facket vill styra upp det mesta med arbetslivet och annat på företagen. Oavsett om detinte finns någon som vill vara med i facket på företaget, så går facken in och kräver avtal. Ännu värre blir det om endast 1 anställd av 200 är med i facket så nser dom sig att h rätt att kräva avtal. det finns många små företag utan avtal, med kanske 5 st anställda och får någon skrivbordsnisse nys om det. Då kan det vara kört för det företaget. Facket driver linan rakt ut, utan att hänsyn till något. Kräver avtal annars blockad och företagets anställda vill inte gå med i facket, det skiter facket och sätter i blockad och företaget går under och måste avsluta sin verksamhet och anställda blir arbetslösa. Finns ett otal företag som gott i KK eller fått lägga ner, just på grund av ett facks agerande. Anser det absurt och befängt att det ska var så i ett land som ska värna om den fria föreningsrätten. Pytsan den finns inte så länge som facken har den makten dom har.
Det med fri föreningsrätt gäller bara ideella föreningar och inte på den fackliga sidan.

• Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Min gissning är att han kommer att göra det också. Dock tråkigt för bilmarknaden i Sverige i allmänhet och teslaägarna i synnerhet.
Ja, det är ju trist om han väljer den vägen. Men ingen skulle väl bli förvånad.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J
Om Musk låter IF Metall teckna avtal för några verkstäder i lilla Sverige så vet facken i tyskland mm att de kan vinna över Musk. Så jag tror det sitter väldigt långt inne för honom att acceptera detta. Jag tror han är villig att lämna Sverige.

Men samtidigt är jag övertygad att han inte behöver det, han hittar andra lösningar - troligen den IF Metall föreslagit själva. Säga upp alla anställda i det svenska bolaget, skapa ett litet bolag utan verkstadsanställda, bara tjänstemän med fack som inte fuckar, sen hyra in tjänsten verkstadspersonal.

Den troligaste konsekvensen är att de verkstadsanställda på Tesla får kicken eller får sämre villkor av denna striden, att IF Metall förlorar och att nästa företag vet att de kan vänta ut IF Metall och att Musk visar att han skiter i fackföreningarna. Det är min gissning. Fucka inte med världens rikaste man. Det kräver nämligen lite muskler...

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kan du redogöra för vilka regler som Tesla inte följer? Mig veterligen bryter man inga regler alls, förutom då att man har valt att inte teckna det frivilliga kollektivavtalet. Vad svenskt territorium överhuvudtaget har med det här att göra är beyond me, men att de vill sälja bilar på den svenska marknaden och uppfylla svenska lagar är ju uppenbart.

Att det är en stor fråga för många är också uppenbart, men är det inte lite konstigt att det där avtalet är en större fråga för folk som INTE jobbar på Tesla? Från personalens sida verkar intresset av fack och kollektivavtal vara minst sagt ljummet.

Att konkurrenter väljer att teckna avtal är upp till dessa företag, de gör vad de anser är bäst för deras företag, men den lilla detaljen att man annars blir utsatt för utpressning kan ju ha en bidragande orsak.
Jodu, på svenskt territorium är det Svenska förutsättningar som gäller. Det hade ju varit märkligt annars. På andra länders territorium gäller gäller andra förutsättningar. Är du verkligen inte med på det?

Du får lyfta blicken, det handlar INTE om Tesla, det är en systemfråga.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Jodu, på svenskt territorium är det Svenska förutsättningar som gäller. Det hade ju varit märkligt annars. På andra länders territorium gäller gäller andra förutsättningar. Är du verkligen inte med på det?

Men nu gäller det den gröna omställningen och vår planet skiter fullständigt i nationsgränserna! Detta måste vi ta till oss någon jäkla gång!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Skärp dig, försök inte få det här att handla om vad definitionen på ett territorium är. Men det är ju ditt modus operandi, börja argumentera mot oväsentligheter istället för trådens kärna, så gör du ju i alla trådar du deltar i.

• Gilla
  • Haha
slugger75 och 5 till
  • Laddar…
Nej, det här handlar inte om någon grön omställning.

JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Ja det är klart det är en systemfråga, jag tycker hela systemet är värdelöst och ser Tesla som pionjärer som vågar stå upp mot det system med organiserad utpressning som vi har nu.

• Gilla
  • Älska
MagHam och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Som jag läser det så är det väl så att de reagerar på metoderna och det är nog pliktskyldigast, i sak ser jag inget stöd från arbetsgivarna till företag som vägrar teckna kollektivavtal.
Det är väl just metoderna som är det som är det som är absolut mest beklagliga här. Till sist biter facken sig själva i svansen. När andra företag med kollektivavtal utsätts för sympatistrejk förlorar de jobb och intäkter trots att de "gjort rätt för sig". Detta öppnar upp för företag utan kollektivavtal att ta över deras åtagande och på så sätt ta marknadsandelar.

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

De "Svenska förutsättningarna" är att kollektivavtal är frivilligt, det skriver facken själva.

• Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Och var är den friheten i dag, med det som vi skriver om nu. Ingen kan idag säga att det finns fri förutsättning för att ansluta sig till en förening. FEL AV MIG, det inte gemene man/kvinna det gäller, där finns fria föreningsrätten. Men nu handlar det om företag som av någon anledning inte vill teckna avtal med en fackförening, det är då ett krav från facken att, NI SKA HA AVTAL MED OSS. annars sätter vi dig i blockad och det har ingen betydelse om dom anställda vill eller inte. Dom anställda har ingen talan i detta med avtal. Utan det är fackens arbetsmetod och dom skiter i vad dom anställda tycker. Det är vi som har makten och du har bara att rätta sig i ledet och det bestämmer vi.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Det jag tycker är värst är att facket skiter helt och hållet i företaget de propsar på sina maffia fasoner och ser enbart till sin egna vinning!

IF Metall behöver väl bränna en del av medlemmars inbetalda pengar nu som de sugit ut sina stackars medlemmar

• Gilla
Jogöwa och 1 till
  • Laddar…
IF Metall är ett sjunkande skepp..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.