Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det med skyldigheten kan nog divideras om, finns nog inget enligt svensk lag om detta. Bara en fackförening som driver det in absurdum bara för att visa sin makt och envåldshärskeri i det hela. Och har kommit så långt i tiden att det är facken som ska bestämma över Sveriges företagare. Pasar det inte företaget med att stå utanför, så slår dom till med stora klubban, blir det inget så ska andra fack bli med i leken och vara med. Detta för att dom själva kan komma i en sits som dom inte klara av. Så det rent egoistiska tankar bakom allt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att kollektivavtal saknar betydelse så är du ute och cyklar.
Jag säger bara att jag förstår att det är viktigt med kollektivavtal för ”systemet”, och om någon vill komna undan kollektivavtal så är det inte bra långsiktigt.

Såg just att Tesla verkar ha rätt stora kvalitetsproblem:
[länk]
Nu har du missuppfattat något. Jag tycker inget om kollektivavtal. Hade det varit missförhållanden hade jag såklart önskat förbättrade förhållanden för de anställda och om kollektivavtalet hade varit lösningen, so be it. Nu finns det inga missförhållanden och ingen anledning med förbättrade förhållanden, därför inget behov av att tvinga på någon ett kollektivavtal.

Jag tycker att det är bullshit att man ska bli påtvingad något som inte är lagstadgat.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilket trams!
Vad tror du Musk slåss för?
Att bidra till ett ännu bättre sätt till systemet?
Hans intentioner är oväsentliga. Tanken är fortfarande fri. Även det faktum att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad är en del av våra ”Svenska förutsättningar” om vi ska använda din vokabulär. När man börjar straffa någon för en antagen skuld är man ute på rätt hal is. Det, om något, är trams.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kul initiativ, frihetskamp

Håller med om att diskussionen kring fack-kriget och förhandlingarna i Tesla bör tas i denna tråden: [länk]
Jag har slagit ihop trådarna nu.

/Moderator

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodu, på svenskt territorium är det Svenska förutsättningar som gäller. Det hade ju varit märkligt annars. På andra länders territorium gäller gäller andra förutsättningar.
Är det verkligen så, finns det inte en överstatlig organisation som bestämmer egentligen?
Våra politiker kan ju inte bestämma själva, det mesta bestäms i Bryssel.

Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte vad du snurrat in på, men exempelvis i Torslanda i Göteborg finns en stor biltillverkare som skall sluta sälja fossilbilar helt om 7 år. Där bygger man i detta nu en stor batterifabrik dessutom. Fler aktörer säljer elbilar också förstås.

Så Teslas vara eller inte vara i Sverige ser jag inte som något som påverkar miljön i någon nämnvärd omfattning - speciellt inte i ett av världens renaste länder.
Du menar kinesföretaget?

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Börjar spåra ur en del nu. Var hämndaktioner på gång mot lokala fackavdelningar där det på mer ljusskygga medier pratades om att tömma luft ur däcken, kasta ägg mm men eskalerar till diskussion om att klottra fasader, slå sönder bilar eller t.o.m bränna ner hus för de lokala IF Metall-avdelningar och dess anställda som man börjat namnge och sprida adresser på.

Att man skulle ta sig in och be dem skriva under dokument under hot mm.

Frågan är vad de lokala fackliga förtroendevalda som jobbar på vanliga arbetsplatser tycker om att deras adresser och familjemedlemmar skrivs ut som bra måltavlor för att fackpamparna vill tvinga 100 pers till KA.

• Gilla
  • Ledsen
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Du menar kinesföretaget?
Ja, vad har det med frågeställningen jag svarade på att göra menar du?
Om USA eller Kina ligger bakom att minska utsläppen är ju skit samma. I detta fallet är största skillnaden att kinesen ger stor sysselsättning i Sverige. Betydligt större än vad Tesla gör, och de har aldrig bråkat om kollektivavtal oavsett om de haft Svenska, Amerikanska eller Kinresiska ägare.

Redigerat:
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
(Svar till Anders M ang att han inte bryr sig om ”metadiskussioner”.)
Men du har inga problem med att totalt spåra ur en tråd som hade kunnat vara konstruktiv, till att bli en total katastrof fylld med vad jag faktisk skulle vilja kategorisera som hatretorik, ogrundade uttalanden, off-topic från off-topic och så vidare…

• Gilla
lop3r och 5 till
  • Laddar…
O
  • Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Om några timmar träder Hydro Extrusion i Vetlanda in i strejken, tror ni Tesla kommer handla med dom i framtiden eller blir vi av med 50 arbetstillfällen?

[länk]

(För er som missat så är fabriken det enda företaget i Europa som tillverkar en viss komponent till Tesla)
Det är inte som det är en unik site i sig. Det finns flera kompletta siter i Europa som kan göra det jobbet.
Slutar dom leverera inträder troligtvis ett rejält vite. Så antingen fortsätter dom leverera från Vetlanda eller flyttar verktygen till en annan site bara.

Hade jag vart chef på hydro hade jag bara gjort en buffer innan och flyttat Tesla delarna till Lodz

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Fyfan vad vidrigt. Företagen vill själv inte men blir likförbannat bli indragen i denna "frivilliga" sörja.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vilken dag kommer bli den officiella dagen då facket förlorar och backar?

Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
(Svar till Anders M ang att han inte bryr sig om ”metadiskussioner”.)
Men du har inga problem med att totalt spåra ur en tråd som hade kunnat vara konstruktiv, till att bli en total katastrof fylld med vad jag faktisk skulle vilja kategorisera som hatretorik, ogrundade uttalanden, off-topic från off-topic och så vidare…
Man kan citera så är det enklare se för mig. På vilket sätt har jag inte varit konstruktiv? Har ju berättat hur det ligger till med facket om och om igen.

P Pligg85 skrev:
Börjar spåra ur en del nu. Var hämndaktioner på gång mot lokala fackavdelningar där det på mer ljusskygga medier pratades om att tömma luft ur däcken, kasta ägg mm men eskalerar till diskussion om att klottra fasader, slå sönder bilar eller t.o.m bränna ner hus för de lokala IF Metall-avdelningar och dess anställda som man börjat namnge och sprida adresser på.

Att man skulle ta sig in och be dem skriva under dokument under hot mm.

Frågan är vad de lokala fackliga förtroendevalda som jobbar på vanliga arbetsplatser tycker om att deras adresser och familjemedlemmar skrivs ut som bra måltavlor för att fackpamparna vill tvinga 100 pers till KA.
Verkar inte som vissa i tråden inser det absurda.
Det här är inget unikt bara att det att det är ett starkt globalt företag som är utsatt

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.