Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag känner folk i ledningsgruppen på PriceRunner som känner samma oro då kollektivviruser brukar sprida sig inom koncernen
Låter bra.

Nissens
P Putte 9497 skrev:
De fungerar kanon. 30 dagars betaltid på det som understiger 500 och då kan jag betala dessa i slutet på månaden när man får påfyllning i kassan
Du har aldrig funderat på att ha en buffert?

• Gilla
  • Älska
Tubes och 2 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Låter bra.
Inte för att locka spetskompetens.

P Putte 9497 skrev:
De fungerar kanon. 30 dagars betaltid på det som understiger 500 och då kan jag betala dessa i slutet på månaden när man får påfyllning i kassan
Fel. Man använder dem för att man då vågar köpa från okända aktörer tack vare deras leverans först betala sedan.

Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag känner folk i ledningsgruppen på PriceRunner som känner samma oro då kollektivviruser brukar sprida sig inom koncernen
Märkligt, när jag jobbade som vd några år tyckte jag det var utmärkt med kollektivavtal, då kunde man fokusera på roligare saker istället. 😊

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Märkligt, när jag jobbade som vd några år tyckte jag det var utmärkt med kollektivavtal, då kunde man fokusera på roligare saker istället. 😊
Jag känner en hög uppsatt chef på en storbank. Han tycker också det är bekvämt. Och det håller nere lönerna.

Men det syns på bankens IT system 😄

• Gilla
  • Haha
Rabbithole och 6 till
  • Laddar…
Nissens
N Nimbus20nova skrev:
Semester är lagstadgad i Sverige så den har inget med detta att göra. Övertid är just övertid, ingen rättighet och ersättning för övertid erhålls på Tesla. Visa gärna hur du menar att det inte betalas ut övertid, anekdotiska bevis kan du lämna utanför.

Och nej, man kan inte alltid erhålla bättre avtal som anställd med kollektivavtal. Vissa anställda föredrar högre risk och vill ha optioner snarare än några procent till övertidsersättning. Potten personalkostnader är lika men kan fördelas på olika sätt utan kollektivavtal, vilket för vissa, notera vissa, är att föredra.
Struntprat, olika kollektivavtal ger olika mycket semester, och ersättningarna är olika också.

Det är du som påstår att Tesla har lika bra avtal som ett kollektivavtal ger, vilket naturligtvis inte är sant. Men bevisa gärna att ditt påstående stämmer. 😂 Lycka till med det!

Som sagt, som bonussystem är optioner ok, men inte som ersättning för annat. Däremot är det ju billigare för Tesla. Företag som struntar i kollektivavtal gör det för att de vill utnyttja de anställda, och komma billigare undan. Det är självklart, men du tror att det är av omtanke om de anställda? 😂😂

• Gilla
  • Haha
Bhp863 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det beror helt på vad det är för (spets)kompetenser man behöver. Företag som fokuserar på att anställa kompetenser från topp-tio-procenten av yrkeskategorin ogillar kollektivavtal, de hindrar dem från att rekrytera dessa med lockande villkor. Jag känner flera personer som tillhör denna kategorin som dragit utomlands istället då de får mycket bättre betalt där just pga kollektivavtalen i Sverige.

Jag är välbetald på ett multinationellt företag i Sverige, men jag är bara välbetald utifrån svenska mått mätt. Hade jag jobbat i exempelvis USA så hade jag nog lyft 5-6 gånger så mycket i lön. Visst lockar det att åka över Atlanten (har erbjudanden), men jag klarar mig rätt bra på min lön och det finns andra värden att beakta. Hade jag fått dessa erbjudanden innan vi skaffade familj så hade vi nog dragit dock. Frugan var också på nämligen.

Exempelvis Spotify, Klarna och spelföretagen konkurrerar om toppkompetenser inom utvecklarna och de vet att deras arbetsgivarkonkurrenter finns utomlands. De kan betala mindre än utomlands, men de "måste" (för att vara konkurrenskraftiga i sin nisch) fortfarande ha helt andra villkor än vad som facken accepterar. Andra företag som Volvo/Scania/Ericsson/etc konkurrerar mer med den kompetens som organisationen bygger upp runt komplicerade produkter och system. Man ser bland annat detta i hur Vovlo Cars faktikst lyckas behålla nyckelpersonal och till och med utöka utvecklingen i Sverige istället för i Kina (även om det sakta men säkert går mot Kina ändå). Personalen är viktig, men den kollektiva kompetensen är ännu viktigare.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror helt på vad det är för (spets)kompetenser man behöver. Företag som fokuserar på att anställa kompetenser från topp-tio-procenten av yrkeskategorin ogillar kollektivavtal, de hindrar dem från att rekrytera dessa med lockande villkor. Jag känner flera personer som tillhör denna kategorin som dragit utomlands istället då de får mycket bättre betalt där just pga kollektivavtalen i Sverige.

Jag är välbetald på ett multinationellt företag i Sverige, men jag är bara välbetald utifrån svenska mått mätt. Hade jag jobbat i exempelvis USA så hade jag nog lyft 5-6 gånger så mycket i lön. Visst lockar det att åka över Atlanten (har erbjudanden), men jag klarar mig rätt bra på min lön och det finns andra värden att beakta. Hade jag fått dessa erbjudanden innan vi skaffade familj så hade vi nog dragit dock. Frugan var också på nämligen.

Exempelvis Spotify, Klarna och spelföretagen konkurrerar om toppkompetenser inom utvecklarna och de vet att deras arbetsgivarkonkurrenter finns utomlands. De kan betala mindre än utomlands, men de "måste" (för att vara konkurrenskraftiga i sin nisch) fortfarande ha helt andra villkor än vad som facken accepterar. Andra företag som Volvo/Scania/Ericsson/etc konkurrerar mer med den kompetens som organisationen bygger upp runt komplicerade produkter och system. Man ser bland annat detta i hur Vovlo Cars faktikst lyckas behålla nyckelpersonal och till och med utöka utvecklingen i Sverige istället för i Kina (även om det sakta men säkert går mot Kina ändå). Personalen är viktig, men den kollektiva kompetensen är ännu viktigare.
Det finns incitamentsprogram som funkar hyfsat att behålla spetskompetenser.

Redigerat:
J
P Putte 9497 skrev:
Vilket dösnack. Om nu teslaclubsweden istället tar parti med facket så behöver de inte vänta så länge.
Då tycker jag metall ska komma hem till dig och beslagta allt du betalat via Klarna, då du stött ett ej anslutet företag!

• Gilla
  • Älska
richardtenggren och 6 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag har personligen inga affärer med Elon (som tur är).
Kör du kinesiskt?

J JohanLun skrev:
Då tycker jag metall ska komma hem till dig och beslagta allt du betalat via Klarna, då du stött ett ej anslutet företag!
Om inte annat borde de se till att kollektivavtalsanslutna banker blockerar kundernas betalningar till Klarna!

• Gilla
Putte 9497 och 3 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
[länk]

Humor när Unionen investerar i bolag utan kollektivavtal och menar på att strejkkassan är skild från fackliga verksamheten.

Kommer IF Metall gå i taket nu ? *Fniss*
Visar vilka jävla hycklare de är. Såklart de måste investera i icke anslutna bolag. Där avkastningen finns

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Skulle va kul om någon orkar gräva i om LO eller IF Metalls pensionsbolag äger aktier i Tesla eller Amazon osv

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.