C cpalm skrev:
Exakt. Ett allvarligt fel som enkelt hade kunnat undvikas genom en trivial kontinuitetsmätning.
Oförlåtligt enligt min åsikt, den elinstallatör som gör ett sådant fel borde ha ett annat jobb.

Tänker på ett exempel på när denna situation lätt kan uppstå - vi håller själva på att fixa till elinstallationerna i huset som idag till största delen är ojordad, och överallt där det trådas om dras naturligtvis även skyddsjord. Men i väntan på att respektive rum är klart lämnar elektrikern skyddjorden oansluten, även i matande ände. Vad som är rätt och fel där kan säkert diskuteras, men helt klart är att det är en potentiell fälla för någon som vid ett senare tillfälle tar för givet att en skyddsjord i en dosa är inkopplad.
Varför lämnar du den oansluten i de fall där det är möjligt att göra det även om någon del måste stå över?
 
C
GK100 GK100 skrev:
Varför lämnar du den oansluten i de fall där det är möjligt att göra det även om någon del måste stå över?
Det är inte jag personligen som gjort det utan elektrikern som är här. Han menar på att det är olämpligt att ha en ansluten jord framdragen i en ojordad miljö. Hans tolkning.
 
C cpalm skrev:
Jo, i princip. Men målet med kontinuitetskontrollen är inte att kontrollera att resistansen är exakt den man förväntar sig, utan att det finns en lågresistiv förbindelse mellan två punkter. Även om man resistansmäter med en lite högre ström som en installationsprovare gör så säger det väldigt lite om huruvida förbindelsen är robust. Du ser t.ex. inte någon skillnad på om en tråd är korrekt inkopplad eller om det bara är en kardel som har kontakt.
Tyvärr är det i princip inga krav på nivån i de sentida sätten att se på det tex anses en spänningsprovares funktion tillräcklig om det hårdras och då ofta med OK dvs pip/ledindikering i häradet några kohm. Normalt vore att man försökte mäta oavsett att det kan vara enstaka kardeler osv och utgå från att innehålla värden mindre än (Zmax -Zför) / 2 i grupperna. I sammanhang där man mer bryr sig om kontinuitet mäts med minst 10 A.
 
C cpalm skrev:
Det är inte jag personligen som gjort det utan elektrikern som är här. Han menar på att det är olämpligt att ha en ansluten jord framdragen i en ojordad miljö. Hans tolkning.
Ja, bara det inte blir glömt och provat senare.
 
C
GK100 GK100 skrev:
Ja, bara det inte blir glömt och provat senare.
Precis min poäng :)
 
Min poäng är att om jag märker att installatören inte kontrollmäter, och därför öppnar en dosa och ser att han inte kopplat rätt kan jag invända mot installationen om jag har ett papper på att den är korrekt. För nog vore det bra märkligt om jag tagit dit en annan elektriker efteråt, och fått denna att koppla bort jorden igen, och dessutom sätta tillbaka trådarna exakt som dom var inkopplade från början, med en begagnad torix från 1975? Om jag får ett intyg så skäms jag inte att ringa och säga att dom får göra om det. Och det kan inte rimligen vara kundens ansvar att se till att kontrollen blir gjord, därför kanske branschen skulle ha som praxis att lämna ut protokollet.

Jag har sett till att elektriker nr 1 hade de bästa förutsättningar, det var öppna väggar och han fick en el-ritning som jag i förväg kontrollerat att den stämde.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Min poäng är att om jag märker att installatören inte kontrollmäter, och därför öppnar en dosa och ser att han inte kopplat rätt kan jag invända mot installationen om jag har ett papper på att den är korrekt. För nog vore det bra märkligt om jag tagit dit en annan elektriker efteråt, och fått denna att koppla bort jorden igen, och dessutom sätta tillbaka trådarna exakt som dom var inkopplade från början, med en begagnad torix från 1975? Om jag får ett intyg så skäms jag inte att ringa och säga att dom får göra om det. Och det kan inte rimligen vara kundens ansvar att se till att kontrollen blir gjord, därför kanske branschen skulle ha som praxis att lämna ut protokollet.

Jag har sett till att elektriker nr 1 hade de bästa förutsättningar, det var öppna väggar och han fick en el-ritning som jag i förväg kontrollerat att den stämde.
Du behöver knappast skämmas över att kontakta dem oavsett avsaknad ev protokoll, fel är fel inget konstigt med att visa på det. Men man får trots allt hålla med den pragmatiske och mycket erfarne elmont i vad han skrev tidigare rörande dessa "papper", blir lätt för stort fokus kring något som inte tillför så mycket i de flesta fall av den här typen.

Beklagligt vad du råkat ut för och dessvärre säkert inget direkt ovanligt heller.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Det är inte jag personligen som gjort det utan elektrikern som är här. Han menar på att det är olämpligt att ha en ansluten jord framdragen i en ojordad miljö. Hans tolkning.
Jag förstår hur han tänker, men jag tycker att han tänker fel! :)
 
En följdfråga som dök upp:

I det fall elektrikern inte lyckats få ihop jordslingan som betjänar takfläkten och denna är förbunden med ventialtionskanalerna via metallskruvar och svetsnitar - finns inte då en risk att det vid elektriskt fel i takfläkten kan bli så att ventilationskanalsystemet spänningssätts, och det kan vara livsfarligt att vidröra exv ett ventilationsdon inne i huset?

Vad jag menar är - är det inte vikigt att se till att jordningen i en fläktgrupp är ok med tanke på alla metalldelar den står i förbindelse med? Och att det kan börja brinna i taket?
 
Ja och nej skulle jag säga.

Avbrott på skyddsjorden är allvarligt. Det kan medföra de risker du nämner. Det finns annars ingen anledning att fundera över konsekvenserna, fel på skyddsjordningen ska lagas bums.

Å andra sidan ska/bör inte ett jordfel i fläkten spänningssätta hela ventilationssystemet. Jag har inte kollat upp kraven här, men det är väldigt väldigt onödigt att skapa en så stor skyddsjordad del av byggnaden. Så fläkten i sig bör ha ett skydd (isolering mellan skyddsjord och ventilationsrör) som förhindrar att mer än fläkthuset blir spänningssatt vid ett jordfel, dvs endast fläkthuset ska skyddsjordas. Man brukar inte kräva att ventilationsrör ska skyddsutjämnas heller, de ska heller inte ha jordkontakt.

Rent allmänt ska man inte skyddsjorda allt man ser i metall. Det är onödigt att föra in skyddsjord där den inte behövs. Vi kan ju heller inte säkra en helt isolerad miljö, det har man försökt med tidigare. Men som sagt, man behöver inte ge upp och okritiskt skyddsjorda all berör metall för det. Då behöver man i så fall titta ett steg till och se på behovet av skyddsutjämning. Så det dra med sig saker.

Anledningen är dels att skyddsjordade delar är en s.k. utsatt del som vid ett enkelt kan (=får) spänningssätta delen. Dvs ett jordfel i t.ex en cirkelsåg som man kör i källaren kommer att spänningssätta alla utsatta delar i huset till en viss grad. Spänningen varierar men kan teoretiskt bli upp till 115 V under den tid det tar för säkringen eller JFBn att lösa. Det är onödigt.

Denna spänning uppstår mot jord, dvs moder jord. Så för att få ström i sig måste man samtidigt hålla i något som har kontakt med jord (men inte skyddsjord), t.ex vattenkranen. Sådan delar som kan föra in en potential utifrån kallas främmande ledande delar. Via den vägen kan man t.ex få in en åsköverspänning som orsakar en farlig potential mot utsatta delar.

En skyddsutjämning sammankopplar främmande ledande delar med utsatta delar i källaren så att dessa potentialskillnader inte uppstår. Men det hjälper ju inte om man står utomhus med bara fötter i gräset.

Så skyddsjordning ska endast tillämpas i klass I-apparater, där ett enkelt fel riskerar att spänningssätta dess hölje. Man vill alltså inte att "hela huset" ska vara skyddsjordat. Det är onödigt. Hur din fläkt är beskaffad är ju oklart och kan vara svårt att få svar på.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett mycket bra svar.

Jag kan tydligt se själv att fläkten är både svetsad och skruvad i en plåtlåda, och denna står i kontakt med alla ventrör. Det sitter en jordskruv på plåtlådan med gröngul ledare. Konstruktionen är från 1975.

Jag fattar nu att det vore bättre om fläkten monterats med isolering mot plåtlådan, och jordningen hade suttit på fläkthuset istället.

Men det finns inget jag kan göra åt det så det får nog vara till fläkten måste bytas ut för jag kan inte svetsa. Jag har nu kopplat ihop det och kontrollmätt överallt bakåt och framåt så jag känner att det blev bra. Tack för informationen om att man bör undvika för mycket jordning av tex ventdetaljer, jag bär det med mig om jag skall ändra mer i anläggningen eller mecka med ventilationen. Jag har en jordfelsbrytare så visst skydd är på plats.

Tack alla som bidragit med mycket kunskap i tråden, och lite pepp när man blir sur på elektrikern.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Å andra sidan ska/bör inte ett jordfel i fläkten spänningssätta hela ventilationssystemet.
I tillägg till Bo:s utmärkta utläggning kan ju också nämnas att om någon byggnadsdel jordas så är det också väldigt viktigt att säkerställa att det finns en god elektrisk förbindelse med alla andra ledande föremål som det jordade föremålet kommer i kontakt med. Ett jordfel kan driva stora strömmar genom jordförbindelsen och om det då är lite halvtaskig kontakt någonstans är brandrisken stor.

Det är därför man se att olika delar i t.ex. ett skyddsutjämnat stativ eller en kabelstege också är förbundna med varandra med en liten jordkabel. Ett system med ventilationsrör torde vara ett praktexempel på en väldigt otillförlitlig elektrisk ledare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag är inte helt med på det. Vad skulle orsaka en hög ström i ett (indirekt skyddsjordat) ventilationsrör? Dvs vad för slags enkelfel skulle orsaka det? Jag ser bara dubbelfel. Inte ens åskan ska kunna göra det under förutsättning av skyddsutjämningen är på plats. Men visst, en dubbelisolerad kabel på en stege kan ju smälta och spänningssätta stegen. Det finns dock inget allmänt krav på att kabelstegar ska skyddsjordas eller skyddsutjämnas.

Ventilationsrör och kabelstegar kan alltså få en farlig spänning, men jag ser inte att man måste se till att en säkring löser om en kabelstege och ventilationsrör möts i ett hörn nånstans. Däremot är ju en JFB bra.
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag är inte helt med på det. Vad skulle orsaka en hög ström i ett (indirekt skyddsjordat) ventilationsrör?
Ett exempel - om ventilationssystemet är jordat genom fläkten och TS slår i en spik i andra änden av huset som råkar gå genom fasen på en kabel och in i ett ventilationsrör. OK inte världens mest sannolika exempel, men liknande saker har inträffat.
T.ex.: https://rib.msb.se/filer/pdf/28806.pdf

P.s. bör väl tilläggas att en jordfelsbrytare är ett mycket effektivt skydd mot denna typ av fel.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.