Får stopp i avlopp ca en gång per år i fritidshuset. Varje gång behöver jag ringa jourspolning. Stoppet uppstår en bit från huset, vid tomtgräns, oklart om det är i ”mitt” rör eller ute i gemensamma röret i gatan. Häromåret inspekterades med kamera, inga problem upptäcktes. Det är ju vanligt problem att avlopp torkar igen och bildar stopp när det bara används några gånger per år. Fick rådet att spola med ett par hinkar vatten innan vi lämnar, det gör vi numera men vi får stopp ändå. Kanske vattenhinken inte gör nytta så långt från huset. Tips?
 
Vanliga fel brukar vara antingen läckande rör vilket ofta gör att rötter går in i röret och sätter igen.

Annars är det vanligt att det är e svacka så vatten blir stående.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.