Hej,
Jag funderar på hur en kontinuitetsmätning fungerar.
Tänker mig att man tar en lång ledare, skruvar fast den i jordblecket i centralen, tar med andra ändan till en punkt man vill kontrollera, testar mellan ledaren och exv jordstift i uttag - det låter om det finns kontakt hela vägen, dvs man har tillverkat en krets.
På jordblecket tror jag det sitter en ledare som är "returen" dvs skickar all ström till jord. Jag fattar inte varför kontinitetsmätningen fungerar - all ström som tar sig till jordblecket borde jordas bort istället för att ta sig tillbaka till mätinstrumentet? Kan någon förklara hur det fungerar och varför kretsen inte är kortsluten?
Jag funderar på hur en kontinuitetsmätning fungerar.
Tänker mig att man tar en lång ledare, skruvar fast den i jordblecket i centralen, tar med andra ändan till en punkt man vill kontrollera, testar mellan ledaren och exv jordstift i uttag - det låter om det finns kontakt hela vägen, dvs man har tillverkat en krets.
På jordblecket tror jag det sitter en ledare som är "returen" dvs skickar all ström till jord. Jag fattar inte varför kontinitetsmätningen fungerar - all ström som tar sig till jordblecket borde jordas bort istället för att ta sig tillbaka till mätinstrumentet? Kan någon förklara hur det fungerar och varför kretsen inte är kortsluten?
Kontinuitetsmätningen är egentligen bara en variant på motståndsmätning. När motståndet är tillräckligt lågt antar instrumentet att de två punkterna har samma potential och piper (eller liknande). Eftersom du skickar en ström mellan samma punkt i kretsen så tar den ingen annan väg.
Först en bild på hur ett uttag är kopplat gentemot gruppcentralen
Sen när man mäter kontinuitet mot jord-skenan i centralen kopplar man ju in sig så här (i detta fallet med en lila tråd).
Nu har jag råkat skriva V, borde ha varit ett ohm-tecken, men jag orkar inte redigera bilden igen. Men det symboliserar i alla fall en multimeter eller annat instrument som mäter resistansen i kretsen.
Och i denna bild ser du hur strömkretsen sluts.
Och vad den vakne och insatte mätteknikern också inser, är att först tar man och mäter vad för resistans man erhåller med bara sin lila tråd, och nollställer instrumentet där eller kommer ihåg mätvärdet och drar ifrån det sen från det man mäter mot objektet, ty man vill ju bara veta anläggningens resistans, inte vad mätsystemet tillför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen när man mäter kontinuitet mot jord-skenan i centralen kopplar man ju in sig så här (i detta fallet med en lila tråd).
Nu har jag råkat skriva V, borde ha varit ett ohm-tecken, men jag orkar inte redigera bilden igen. Men det symboliserar i alla fall en multimeter eller annat instrument som mäter resistansen i kretsen.
Och i denna bild ser du hur strömkretsen sluts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vad den vakne och insatte mätteknikern också inser, är att först tar man och mäter vad för resistans man erhåller med bara sin lila tråd, och nollställer instrumentet där eller kommer ihåg mätvärdet och drar ifrån det sen från det man mäter mot objektet, ty man vill ju bara veta anläggningens resistans, inte vad mätsystemet tillför.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Att jordning spelar in kan man tro, och det kan också vara sant.C camelspin skrev:
Låt oss börja med den slutna kretsen. Det är mycket riktigt en kortslutning här. Säg att instrumentet nedan innehåller ett batteri och en lampa. Målet med mätningen är att få lampan att lysa. Då vill man ha en (kort)sluten mätkrets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att skyddsledaren är jordad i en punkt spelar ingen roll, Det går ingen mätström där. Kretsen sluts inte via jord tillbaka till instrumentet.
Om skyddsledaren däremot är jordad i två punkter, i varsin ände, då kan jordningen spela in. Dels kan det gå en mätström genom jord, parallellt med strömmen i skyddsledaren, vilket fortfarande får lampan att lysa, kanske lite starkare. Man får en något lägre resistans i mätkretsen.
Det kan även finns s.k. vagabonderande strömmar i jorden som skulle kunna ge helt galna mätvärden. Då är det två spänningskällor som driver en ström genom mätkretsen och man får ta till kirchhoffs lagar för att beräkna resistansen.
Så när man gör en kontinuitetsmätning måste man först inspektera att mätobjektet, skyddsledaren, är "ensam" och har kontakt med elcentralen endast via skyddsledare och ingenting annat. Man kan inte enbart göra en mätning för då vet man inte vad man mäter på för något.
Det finns två bra utbildningsfilmer på det här temat på YouTube som är väl värda att titta på:
Både pedagogisk och bra, men lite slarvigt då Per likt många andra elektriker inte verkar vara riktigt på det klara över skillnaden mellan storhet och enhet i alla lägen.
Både pedagogisk och bra, men lite slarvigt då Per likt många andra elektriker inte verkar vara riktigt på det klara över skillnaden mellan storhet och enhet i alla lägen.
Tack alla som svarat och tagit sig tid.
Det går trögt här. Hur funkar en resistansmätning? Mäter man vilken likspänning som krävs för att uppnå en viss ström?
Om man skickar elektronerna mot jordskenan, varför väljer dom inte då att jordas bort? Eller är potentialen på den andra polen lägre än jord?
Och vad säger ni om videon - duger det att mäta med summer om det handlar om kontroll av ett väggutag?
Det går trögt här. Hur funkar en resistansmätning? Mäter man vilken likspänning som krävs för att uppnå en viss ström?
Om man skickar elektronerna mot jordskenan, varför väljer dom inte då att jordas bort? Eller är potentialen på den andra polen lägre än jord?
Och vad säger ni om videon - duger det att mäta med summer om det handlar om kontroll av ett väggutag?
Jag förstår vad du tänker när du vill få det till att spänningen från instrumentet "jordas bort".
Men eftersom instrumentets batteri inte har någon potential (spänningsskillnad) annat än den mellan pluspolen och minuspolen så finns heller ingen potential mot jord.
Batteriet kommer således i praktiken att vara jordat på ena polen. Potentialen som då uppstår blir alltså mellan jorden och batteriets andra pol, det är där emellan elektronerna kommer flyta. Ju fler elektroner som tar sig till förbi till andra sidan desto lägre är motståndet, resistansen.
Men eftersom instrumentets batteri inte har någon potential (spänningsskillnad) annat än den mellan pluspolen och minuspolen så finns heller ingen potential mot jord.
Batteriet kommer således i praktiken att vara jordat på ena polen. Potentialen som då uppstår blir alltså mellan jorden och batteriets andra pol, det är där emellan elektronerna kommer flyta. Ju fler elektroner som tar sig till förbi till andra sidan desto lägre är motståndet, resistansen.
Hur mätningen görs beror på vilken typ av instrument som används.
Analoga instrument använder sig oftast av en konstant spänning och mäter strömmen i kretsen.
Ju högre ström desto lägre resistans.
Digitala instrument använder däremot oftast en konstant ström och mäter spänningsfallet i kretsen.
Ju högre spänningsfall desto högre resistans.
Alltihop enligt ohms lag.
Analoga instrument använder sig oftast av en konstant spänning och mäter strömmen i kretsen.
Ju högre ström desto lägre resistans.
Digitala instrument använder däremot oftast en konstant ström och mäter spänningsfallet i kretsen.
Ju högre spänningsfall desto högre resistans.
Alltihop enligt ohms lag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ohm lags, U = R * IC camelspin skrev:
Det försökte jag förklara i #7. Strömmen väljer den lättaste vägen, och det är genom skyddsledaren. Med en enda jordning av skyddsledaren så finns inte ens någon alternativ väg för strömmen. Den kan inte gå via moder jord tillbaka till instrumentet. Med två eller fler jordtag finns denna möjlighet men det är orelevant för kontinuitetsmätning då man ska se till att inte ha sådana förutsättningar.C camelspin skrev:
Det beror på hur man kontrollerar villkoret för automatisk frånkoppling, vilket är syftet med kontinuitetsmätning, att säkringen eller JFBn ska lösa ut tillräckligt snabbt vid ett fel. Man ska INTE göra en kontinuitetsmätning utan att ha helheten klar för sig. En summer är tillräcklig om man t.ex har kontrollerat utlösningsvillkoret mha beräkning och inspekterat att skyddsledaren är inkopplad och leder till elcentralen utan omvägar eller alternativa vägar.C camelspin skrev:
Om då skärmad kabel används och skärmen är ansluten tillsammans med jorden i ena änden, ja då är ju allting bra. Men om den är ansluten i båda ändarna, i ett försök till ökad säkerhet, så finns alltid risken att ett avbrott i den äkta jordledaren inte visar sig vid en kontinuitetsmätning. Detta då mätsignalen letar sig fram genom den, på grund av för klen area, icke godkända skärmen och indikerar kontakt/kontinuitet!
