362 läst ·
5 svar
362 läst
5 svar
Vattenburen golvvärme utan termostat?
Hej!
Vi bor i ett 2-plans radhus från 2007 med vattenburen golvvärme i betongplatta och elradiatorer på övervåningen.
Ställdonen till golvvärmen har lagt av; kan jag, i väntan på nya, skruva av donen och slå av strömmen till termostaten?
Vi bor i ett 2-plans radhus från 2007 med vattenburen golvvärme i betongplatta och elradiatorer på övervåningen.
Ställdonen till golvvärmen har lagt av; kan jag, i väntan på nya, skruva av donen och slå av strömmen till termostaten?
Jepp det går bra, se bara till att om det finns en maxtermostat som ställs på ca 30 C. Samt att om du har en värmepump, justera framledningstempen som passar. Har du bara GV, så ta bort donen ( märk dom så dom hamnar på rätt ställe när dom ska tillbaka ). Det behövs inga don om det bara är GV, då ställs VP in så det blir lagom varmt och blir det för varmt i något rum, kan ett don sättas på den slingan och justera med termostaten.
Ja, det är många som kör helt utan rumstermostater & ställdon.
Golvvärme, främst när den är ingjuten, är väldigt trögt system, så det är inte särskilt lämpligt att styra flödet i golvvärmeslingorna med rumstemperaturen utan det är i så fall bättre med golvgivare.
Ställdonen bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.
Golvvärmeslingorna bör/"ska" vara injusterade så att det blir "jämn" rumstemperatur mellan rummen. Difftemperaturen över varje Golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Sen bör/"ska" centrala reglersystemet vara injusterat gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir lagom/rätt framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
Golvvärme, främst när den är ingjuten, är väldigt trögt system, så det är inte särskilt lämpligt att styra flödet i golvvärmeslingorna med rumstemperaturen utan det är i så fall bättre med golvgivare.
Ställdonen bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.
Golvvärmeslingorna bör/"ska" vara injusterade så att det blir "jämn" rumstemperatur mellan rummen. Difftemperaturen över varje Golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Sen bör/"ska" centrala reglersystemet vara injusterat gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir lagom/rätt framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
Tack för svar!J jonaserik skrev:Jepp det går bra, se bara till att om det finns en maxtermostat som ställs på ca 30 C. Samt att om du har en värmepump, justera framledningstempen som passar. Har du bara GV, så ta bort donen ( märk dom så dom hamnar på rätt ställe när dom ska tillbaka ). Det behövs inga don om det bara är GV, då ställs VP in så det blir lagom varmt och blir det för varmt i något rum, kan ett don sättas på den slingan och justera med termostaten.
Vad menar du med "maxtermostat" på 30 C?
Jag har nu tillfälligt kopplat från rumstermostaten, så då kan jag väl bortse från dem nu?
Jag har frånluftsvärmepump.
Tack så mycket för svar!Demmpa skrev:
Ja, det är många som kör helt utan rumstermostater & ställdon.
Golvvärme, främst när den är ingjuten, är väldigt trögt system, så det är inte särskilt lämpligt att styra flödet i golvvärmeslingorna med rumstemperaturen utan det är i så fall bättre med golvgivare.
Ställdonen bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.
Golvvärmeslingorna bör/"ska" vara injusterade så att det blir "jämn" rumstemperatur mellan rummen. Difftemperaturen över varje Golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
Sen bör/"ska" centrala reglersystemet vara injusterat gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir lagom/rätt framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
Det var mer om att det finns ellement, så ska dom ha lite högre värme än GV. Därav ska då en maxtermosat begränsa mot för hög temp till GV.B Bostad1 skrev:
Klicka här för att svara
