Hej, jag börjar med att säga att: jag har försökt gå igenom så många trådar jag kunnat för att få en så samlad bild som möjligt och vilka alternativ som finns för min frågeställning, men nu till den riktiga funderingen. Jag håller just nu på med en källarrenovering och i detta nu är allt utrivet. Huset är från -76 och uppvärmning är direktverkande el så vi ska förbereda för konvertering. Nu håller jag på att ta fram en lösning för anslutning av radiator (typ TP11) med rör ut från vägg. Nästan alla radiatorer monteras så klart i yttervägg under fönster vilket gör det lite klurigare då säkervatten VÄL? Säger att vattenrör inte ska monteras i yttervägg (väldigt osäker här). Väggens uppbyggnad ser ut enligt följande, utifrån sätt, dubbla lager isodrän - 250mm lecablock - 100mm lättbetong och puts. Ska försöka ge lite förutsättningar här - Det är projekterat för ett 1-rörsystem, alla rör blir LK Universal PEX 16 mm. Thermopanel V4 radiator TP11 lite olika storlekar.
Jag lägger in en bild där jag försökt klura på lösningar på just anslutning vägg-radiator och vill gärna få input på om jag tänker rätt.
“Radiatoranslutning” enligt bild.
• Thermopanel 1-rörs fördelare då radiatorn har integrerat 2-rörssystem.
• Antar att det behövs en planadapter mellan fördelare och vinkel.
• Vinkelkulventil
Alternativ 1 enligt bild.
• PEX 16 mm dras från golv och upp ut ur vägg till radiator.
• Vatette Väggbricka 2-rörs 16x 2,0–2,25, c-c40 monteras horisontellt.
• Klämringskopplingar med rör i mellan vinkelkulventil och Väggbricka.
Alternativ 2 enligt bild.
• En enklare täckbricka mot vägg.
• Låta pex:en gå hela vägen till vinkelkulventilen och montera ett kromat ”rörskydd” som går att köpa på vissa suspekta nätbutiker.
Funderingar.
1. Alternativ 1 - Kanske det mest ”rätta” sättet att göra på men är lite osäker på om allt får plats på den korta sträckan. Hur ser ni på detta?
2. Är något alternativ godkänt ur branschregler mm?
3. Är någon lösning att föredra – t.ex. med avseende på drift, injustering eller service?
4. Finns det något jag missar?
Jag lägger in en bild där jag försökt klura på lösningar på just anslutning vägg-radiator och vill gärna få input på om jag tänker rätt.
“Radiatoranslutning” enligt bild.
• Thermopanel 1-rörs fördelare då radiatorn har integrerat 2-rörssystem.
• Antar att det behövs en planadapter mellan fördelare och vinkel.
• Vinkelkulventil
Alternativ 1 enligt bild.
• Vatette Väggbricka 2-rörs 16x 2,0–2,25, c-c40 monteras horisontellt.
• Klämringskopplingar med rör i mellan vinkelkulventil och Väggbricka.
Alternativ 2 enligt bild.
• En enklare täckbricka mot vägg.
• Låta pex:en gå hela vägen till vinkelkulventilen och montera ett kromat ”rörskydd” som går att köpa på vissa suspekta nätbutiker.
Funderingar.
1. Alternativ 1 - Kanske det mest ”rätta” sättet att göra på men är lite osäker på om allt får plats på den korta sträckan. Hur ser ni på detta?
2. Är något alternativ godkänt ur branschregler mm?
3. Är någon lösning att föredra – t.ex. med avseende på drift, injustering eller service?
4. Finns det något jag missar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lägga rör i den varma delen, det sk. installationsskiktet, för att följa säkert vatten. Men inte ska du väl projektera ett 1-rörssystem när vi skriver 2026 i kalendern. Vad är orsaken till det??
Okej då är det alltså ok att jag spårar in rören i lättbetongen?
Eftersom vi haft eluppvärmt så bad jag en projektör kolla på effektbehovet för huset utifrån de ritningar jag har. Sen fick jag göra några snabba skisser för isoleringstjocklekar mm för väggar, golv och platta mm.
Det kostade nån tusenlapp för effektbehovsberäkning för hela byggnaden samt radiatorritning för källaren, men då man är novis på detta området så känns det rätt skönt att någon har kollat på det och jag har något att utgå ifrån. Är huvet dumt får plånboken lida eller hur det nu var.
Eftersom vi haft eluppvärmt så bad jag en projektör kolla på effektbehovet för huset utifrån de ritningar jag har. Sen fick jag göra några snabba skisser för isoleringstjocklekar mm för väggar, golv och platta mm.
Det kostade nån tusenlapp för effektbehovsberäkning för hela byggnaden samt radiatorritning för källaren, men då man är novis på detta området så känns det rätt skönt att någon har kollat på det och jag har något att utgå ifrån. Är huvet dumt får plånboken lida eller hur det nu var.
Tp11? Vilken uppvärmningkälla ska du ha? Vid värmepumplösning så vill man ju ha så stora element som möjligt för att få så låg tempratur som möjligt på elementen. Då blir verkningsgraden/driftekonomi bättre på värmepumpenR RLind skrev:
Och bara så att du TS vet så fungerar rätt dimensionerade/projekterade ettrörssystem alldeles utmärkt. Det enda som behövs är att den som projekterar vet vad denne sysslar med.R RLind skrev:Okej då är det alltså ok att jag spårar in rören i lättbetongen?
Tack för era sypunkter!
Men då jag fick handlingarna så sa han även att han kan ändra till 2-rörsystem om jag hellre vill ha det, jag mailade honom för att se vad han säger.
Jag misstolkade din fråga angående orsak, och ja det är väl kanske som jag sa tidigare, då man inte har erfarenhet av värmesystem så är det svårt att avgöra vad som är bra och inte tex 1- eller 2-rörssystem. Oftast så hör man ju av sig till typ en projektör för att man själv inte besitter kunskapen och då antar jag iaf att projektören gör det bästa för kunden.mexitegel skrev:
Men då jag fick handlingarna så sa han även att han kan ändra till 2-rörsystem om jag hellre vill ha det, jag mailade honom för att se vad han säger.
Det blir luft/vattenvärmepump. Få se vad projektören säger, blir väl en liten kostnadsfråga för mig då det blir mer meter rör samt ev större radiatorer, men det kanske är försummbart samt bättre ta den investeringen nu och få en lägre driftskostnad sen.V Vector skrev:
Ja det är ju skönt att veta, tack. I förfrågan talade jag även om att i framtiden så är tanken att lägga golvvärme på hela övre planet så att han fick med det i beräkningen också, vet inte om det påverkar valet av system.E elmont skrev:
Ja om du ska lägga golvvärme uppe sen är det i mitt tycke ännu viktigare att ha större element som går på " golvvärmetempraturer" så slipper du att ha någon slags shunt för golvvärmen. Du skriver att du ska ha luft vatten men har du överhuvudtaget funderat på bergvärmepump. Man kan ju om du bor i hus som lätt blir var använda kylan från borrhålet för att kyla kåken
Klicka här för att svara