Jag har idag ett gammalt och ett nytt Yale doorman-lås med koppling till Verisure. Har inte Verisure-larm utan använder Verisure-appen endast för låsen (vilket jag förstått inte går att "nyteckna" idag).

Funderar nu på att gå över till Yales app och deras connectx för att få till koppling till Homey. Har dock läst lite om kommunikationsproblem med connectx och att det är struligt.

Är det en dålig idé att byta eller fungerar Yales app och connectx hyfsat? Håller batterierna i låset kortare tid med Yale än med Verisure?

Låter klokt att byta.

Så att man har allt från Yale. Visserligen lär det fungera utmärkt enl min erfarenhet. Men det är ändå en fördel att bra ha en leverantörs kundtjänst att kontakta om det uppstår frågor.

• Gilla
Stone city
  • Laddar…
Kan ge en uppdatering för den som undrar i framtiden:

Jag avinstallerade befintliga Verisure-moduler i Verisure-systemet enligt instruktioner som finns att hitta från Verisure och fabriksåterställde båda låsen innan jag kopplade upp dem med hjälp av Yale-appen.

För det nyare låset (L3S) så behövdes ingen Yale access-modul och för det gamla (V2N) så köpte jag en gul Yale-modul.

Köpte Yale ConnectX Wi-fi bridge som ska ha bättre räckvidd än den äldre modellen och det verkade inte vara kanonräckvidd men lyckades hitta ett eluttag mitt emellan låsen där den verkar kunna kommunicera med båda låsen utan problem.

Så här långt fungerar allting bra och även integrationen med Homey. Med Yale får man också funktionen att man kan få ett meddelande i Yale-appen/Homey om någon ringer på dörrklockan på L3S.

Andra lärdomar:
  • Koppla låset till Yale-appen innan ConnectX kopplas, jag gjorde tvärtom och fick meddelande att inget lås var kopplat och att den kunde inte gå vidare.
  • När man fabriksåterställer L3S ska man kvittera genom att vrida låsvredet. Åt vilket håll man vrider anger också om dörren är höger eller vänsterhängd och eftersom jag vred åt fel håll gjorde att fick göra om allting för att låsvredet skulle öppna och låsa åt rätt håll.
Summa summarum så ångrar jag så här långt inte bytet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.