Jag har en liten undran om hur en termisk/magnetisk brytare fungerar och vad den används till?
 
Som en säkring. Det är precis så en dvärgbrytare fungerar.
 
Här är en video som demonstrerar funktionen.

/Höghus
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som en säkring. Det är precis så en dvärgbrytare fungerar.
Aha!

Sprang nämligen över ett gäng Scneider GB2CD14 med anslutning för både L och N och funderar på användningsområdet.
 
Den kanske är lämplig i det gamla norska systemet med 220/230V mellan faserna.
Om den är godkänd att användas i Sverige så kan man förmodligen strunta i att använda N-polen.
Fördelen med att dra N genom den är att man vid brytning även kopplar bort eventuella jordfel i anslutna apparater,

Edit: eller måste man i det gamla norska systemet reagera på strömmen i båda ledarna?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.