1 084 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
termisk/magnetisk brytare
Jag har en liten undran om hur en termisk/magnetisk brytare fungerar och vad den används till?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Som en säkring. Det är precis så en dvärgbrytare fungerar.
Den kanske är lämplig i det gamla norska systemet med 220/230V mellan faserna.
Om den är godkänd att användas i Sverige så kan man förmodligen strunta i att använda N-polen.
Fördelen med att dra N genom den är att man vid brytning även kopplar bort eventuella jordfel i anslutna apparater,
Edit: eller måste man i det gamla norska systemet reagera på strömmen i båda ledarna?
Om den är godkänd att användas i Sverige så kan man förmodligen strunta i att använda N-polen.
Fördelen med att dra N genom den är att man vid brytning även kopplar bort eventuella jordfel i anslutna apparater,
Edit: eller måste man i det gamla norska systemet reagera på strömmen i båda ledarna?
Klicka här för att svara
