På Lantmännen rekommendera dom en produkt dom heter Tercol istället för att tvätta altantrall på vanligt vis med högtryck+den ”roterande altantvätten” och typ Kärchers Wood.
Detta skulle späs med vatten och sprayas på och låta verka några dagar.
Sen skulle det bli rent och klart att olja.
Har ej prövat än, men låter lite för bra för att vara så enkelt..
Nån som testat??

• Gilla
Nordinp
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ännu en produkt med kvartära ammoniumtvålämnen, jämför grönfri, prickfri, trallrent Nilfisk Roofcleaner och allt vad de heter. Det fungerar, mikrober som alger dör av dessa positivt laddade tvålämnen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ännu en produkt med kvartära ammoniumtvålämnen, jämför grönfri, prickfri, trallrent Nilfisk Roofcleaner och allt vad de heter. Det fungerar, mikrober som alger dör av dessa positivt laddade tvålämnen.
Ok att algerna dör. Men tar det bort ”vanlig skit” med som dom påstod på lantmanna?

J jordraketen skrev:
Ok att algerna dör. Men tar det bort ”vanlig skit” med som dom påstod på lantmanna?
Vet inte riktigt vad du menar men "vanlig skit" men det blir inte bara alger på trädäck och trappor. Mycket annat följer ju med regnet ner också.
Tercol påstås ta alger, mögel, fett, sot, smuts och annan påväxt på fasader, stenläggningar, tak, plast, markiser m.m.
Jag eldar med ved så sot blir det här med också och jag har en lång trätrappa här som jag inte har skurat på flera år, troligen sist för 4 år sedan och då skurade jag med en borste och mycket såpa och finkornig sand. Den såg ut som ny efter det.
Trappan har en beläggning nu som är svinhal och jag föll i trappan i början av februari, 7 steg ner på rumpan och ryggen AJ :dizzy:

Har nu fått hem Tercol och nu äntligen kan jag röra mig nästan smärtfritt och i morgon fredag är det tillräckligt varmt för att jag ska kunna spreja trappan.
På lördag, söndag och måndag ska det regna och då lär jag se lite resultat hoppas jag.
Jag får troligen upprepa behandlingen då jag har slarvat med trappan så länge.
Ska ta bilder före och efter och meddela resultatet här.

Men stämmer den här sponsrade testen så lever hoppet.
http://arkitektenstradgard.se/tag/tercol/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.