262 läst ·
6 svar
262 läst
6 svar
Är detta okej installation av laddboxar
Hej,
Jag såg 2 Zaptec Go installerade i ett garage.
Såg mycket som jag vill påstå är felaktigt, men blev tveksam då det är ett större elbolag som gjort installationerna. Jag hade varit tacksam för all upplysning jag kan få
Börjar vid centralen för att beskriva installationen: tre st. 32a diazed säkringar. Går vidare en meter till en normkapsling med EN jfb. Därifrån går det en 10mm2 ca 20m ut i ett garage, in i en kapsling. I kapslingen sitter kabeln ihop med 2st. 6mm2 kablar ENDAST via plintar. De två 6mm2 kablarna går yttligare fem meter till varsin zaptec Go laddbox. Ingen lastbalanserare eller annat finns. När jag tar laddboxens qr kod i appen så står det något i form av - installera produkt.
1. Det skall väl vara 1 jfb per laddbox pga DC läckström som kan mätta jfb?
2. I kapslingen I garaget skall man väl säkra av 6mm2 kablarna ( hade varit ett bra ställe att sätta 2 st, jfb på, för uppdelningen?)
3. Ska man inte komma in direkt på laddboxen med qr koden? Har de missat installera eller kan jag ha fått tag i en installations qr kod?
Mvh
Jag såg 2 Zaptec Go installerade i ett garage.
Såg mycket som jag vill påstå är felaktigt, men blev tveksam då det är ett större elbolag som gjort installationerna. Jag hade varit tacksam för all upplysning jag kan få
Börjar vid centralen för att beskriva installationen: tre st. 32a diazed säkringar. Går vidare en meter till en normkapsling med EN jfb. Därifrån går det en 10mm2 ca 20m ut i ett garage, in i en kapsling. I kapslingen sitter kabeln ihop med 2st. 6mm2 kablar ENDAST via plintar. De två 6mm2 kablarna går yttligare fem meter till varsin zaptec Go laddbox. Ingen lastbalanserare eller annat finns. När jag tar laddboxens qr kod i appen så står det något i form av - installera produkt.
1. Det skall väl vara 1 jfb per laddbox pga DC läckström som kan mätta jfb?
2. I kapslingen I garaget skall man väl säkra av 6mm2 kablarna ( hade varit ett bra ställe att sätta 2 st, jfb på, för uppdelningen?)
3. Ska man inte komma in direkt på laddboxen med qr koden? Har de missat installera eller kan jag ha fått tag i en installations qr kod?
Mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
1. Ja, såvida inte laddstationen har en inbyggd JFB (edit: för AC-fel) (dvs länka gärna till specen för "zaptec go").
2. Det är ok, även om jag håller med dig. 32 A säkring är ok som kortslutningsskydd för 6 mm². Laddstationen kan anses agera överlastskydd.
2. Det är ok, även om jag håller med dig. 32 A säkring är ok som kortslutningsskydd för 6 mm². Laddstationen kan anses agera överlastskydd.
Redigerat:
Menar du att det är okej att ha 2st zaptec Go på en jfb a?J J-banan skrev:
Enligt zaptec själva
https://www.zaptec.com/sv/info-hub/insights/zaptec-go-jordfelsskydd
https://www.zaptec.com/sv/info-hub/insights/zaptec-go-jordfelsskyddBo.Siltberg skrev:
Zaptec Go har endast DC skydd, vilket betyder att två st. kan mätta en jfb typ A. (T.ex. om varje box läcker 5mA DC) 👍 Tack för hjälpen.
2. Hur kan en laddstation anses agera överlastskydd? Förtydliga gärna så jag förstår
Menar du att en jfb typ A kan skydda 2 laddboxar?J J-banan skrev:
Frågan var avsedd om yttre förbindelse, att man gick ned från 10mm2 till 6mm2 sista 5 meter. Var okej på en 32a säkring
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
1. Ja då är installationen felaktig.
2. Laddstationen är den enda förbrukaren på ledningen, och den har en känd (maximal) märkström. Ledningen kan alltså inte belastas med mer än 16 A. Laddstationen kan då ta över överlastskyddet från säkringen, som då endast agerar kortslutningsskydd. Det är tillåtet.
Men hade det suttit ett uttag på ledningen för det inte.
2. Laddstationen är den enda förbrukaren på ledningen, och den har en känd (maximal) märkström. Ledningen kan alltså inte belastas med mer än 16 A. Laddstationen kan då ta över överlastskyddet från säkringen, som då endast agerar kortslutningsskydd. Det är tillåtet.
Då förstår jag. Tackar och bockarBo.Siltberg skrev:
1. Ja då är installationen felaktig.
Klicka här för att svara