Enk Projektet skrev:
Jag blir bara förbannad över så idiotiska frågor som den med P skyltarna....får för mig att dom som skriver frågorna själva inte har körkort...och OM dom har det gissar jag att dom tillhör inte någon som jag vill åka med......
Men det där var väl inte exempel på en fråga? Jag antog att det var (kanske fiktiva) exempel på skyltkombinationer, med förklaring hur de ska tolkas.

Eller har jag missuppfattat, kanske. Sånt har hänt förr.

Stefan Bengtsson skrev:
Fet stil i citatet har jag lagt till.

"Parkeringspåbud" var ett nytt ord för mig. Om man ser den skylten skulla man alltså var tvungen att parkera?
Ja, det är vad man i racing-sammanhang kallar stop-and-go-penalty. Kan inträffa när man minst anar det i trafiken, även när det inte sitter skyltar. Eller som en konsekvens av att man inte följt skyltarnas rekommendationer.

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Tilläggsskyltar i all ära, men när kommunerna tramsar till det med irrelevant information (skola, sjukhus eller bostadsområde under en 30-skylt t.ex) undrar man. .. det bästa är när de byter tilläggstavlan "7-17" mot "skola". Gissa hur sura folk blir om man kör 30 en lördag...

ullberg
Varje dag åker jag förbi en förskola där det länge varit 30 km/h 6.30-18.30 (inte parenteser eller rött så bara vardagar).

Sedan en tid tillbaka har kommunen skyltat om, så nu är det 30 dygnet om, men bara från ett håll (!), från andra hållet finns fortfarande tilläggsskylten.

Vet inte om de har lediga platser på någon psykklinik de vill fylla, de är på god väg att göra mig om inte galen så åtminstone lätt förvirrad...

/U

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Anmäl till kommunen att det är felskyltat. Jag har varit med om att det varit 30 eller 50 på samma väg och samma körriltning, beroende på vilket håll man kom ifrån (50 från andra hållet). Det tog 6 månader att rätta till

Vi har en "max 30" sträcka förbi en rondell där de två sidovägarna inte har varken start eller slut på "max 30" zonen. Där man dessutom kan komma till rondellen utan att åka in i nån zon.

Olika skyltning på samma vägavsnitt funkar dåligt..svevia ät exemplariskt dåliga på att avsluta max30 vid vägarbeten. ..

Så länge u-sväng är tillåten är det bara att gasa upp till 50 en bit efter 30-skylten. "Såg ni inte att jag bände?"

P
Jag tog BE i våras efter 20+ år med bara B. Detta med max 3500kg för släpet är inte så farligt. Över 3500 så får man inte ha påskjutsbroms utan det måste vara en annan lösning. Dvs inte lika enkel koppling. Skulle man vilja gå över 3500 på släpet så gäller nu C1E körkort om man nu inte tar C direkt men så blir det mycket mer med lagar etc. Men har man detta behov så blir det nog inte så svårt. Man kan nog det som behövs.

Det som skiljer i testet mellan utökat B och BE är att det är inget backmanövertest i utökat B dvs backa in i ett "garage" (med max tid 10 minuter, jag behövde 1) som inte är speciellt svårt men man kommer få backa runt ett hörn (dvs 90 grader) "ute på stan" och detta minst en gång. Och som sagt ingen teori. Sen kan man efter 1 oktober göra uppkörning i automatväxlad bil för utökat B. Det kan man inte för BE. Vet inte hur det är med att kunna förklara lastsäkring för utökat B men jag behövde bara säga var jag skulle slå upp var jag hittar hur jag kan beräkna. Man gör en full säkerhetstest för både utökat B och BE. Jag fick också förklara hur påskjutsbromsen fungerar och vad de olika delarna var till för. Enligt uppkörningsförrättaren så missar många som söker för utökad B dessa test. Dom kan ofta köra bil+släp helt ok men vet inte vad man borde titta på angående ekipaget och som nämns ovan så har man tvivelaktig förklaring hur man kom dit + man missar att gå och fotografera elektroniskt sig hos "Trafikverket förarprov". Pappersfoto gäller inte

Sen borde egentligen alla kunna teorin. Hade vi i Sverige haft kontinuerligt test vid förnyelse hade detta nog varit enklare. I delar av USA så har man just detta och jag frågade en person på transportstyrelsen om varför vi inte har det i Sverige. Han sa att under alla hans år i branschen (sedan början 80) så brukar frågan komma upp vart 10 år men det är inget parti oavsett färg som vågar ta ett sånt beslut för man är rädd att förlora väljare :mad: ... Han sa också att det intressant att de flesta som tar en ny körkortsbehörighet, efter många år, att läsa teorin var nyttigt och ställer just denna fråga varför man inte har detta som standard. Sen att politikerna snackar nollvision.... Varför inte börja med att se till att dom som kör bil kör ordentligt och säkert. Om vägen är dålig så sänk hastigheten istället för att klaga på vägen.

Sen detta med hastighet. Om det är ibland är max 30 så kan man gissa att det inte är lämpligt att köra så mycket fortare annars heller. Runt sådana platser så rör sig barn även på andra tider än det som skyltas Tänk på att en hastighetsbegränsning är just en begränsning och en maxhastighet. Så man behöver inte köra exakt 70 när det är max 70. Man får faktiskt köra långsammare utan att någon kan säga något eller bli förbannad och sur och köra tätt bakom. Skulle ni inte vilja att folk kör långsamt förbi era barn? Varför då inte köra långsamt förbi andras barn? Efter min uppkörning fick jag en kommentar att jag vid ett tillfälle körde lite fort där det var lite kurvigt (smal landsväg på landet). Jag körde 45 när det var 70......
Men som sagt jag klarade mig.

MathiasS i inlägg #2 säger mycket nyttigt. Slipa bort dumma egna påhitt i din körning.Börja köra stenhårt efter alla regler veckor innan uppkörning. Så du ska ha minskat till max 50 när 50 skylten passeras från en 70 sträcka och inte gasa innan.. Alltid blinkers! Dvs kör mycket långsammare än vanligt. Då har du en lugnare körstil i kroppen vid uppkörning. Det är inte så lätt man kan tro. Man faller gärna in i dumheterna....

Visst det där med parkeringsreglerna som ovan är bara dumma. Men tror det var så att man ska se det som att en tilläggstavla är knuten till tavlan direkt ovan och tar man bort denna understa tavlan så är det lättare att tolka regeln. Dvs den vänstra blir: Parkering i 2 timmar annars huvudled => Parkeringsförbud. Den högra parkering hela tiden. Sen lägger man till tidsbegränsningarna från understa tavlan.

Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.