Blindnit skrev:
[bild]
Den där var så jädra dum, så den tänker jag aldrig lära mig.

• Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Hmm, ok. Dax att färska upp kunskaperna märker jag. Så det är olika regler för om tidsbegränsningen står på egen skylt eller inte. Fullkomligt logiskt... :(

Kan va bra att veta när man ska parkera ;)
Men får väl erkänna att även jag som ny körkortsinnehavare (igen) inte är helt säker.
Hade valt att parkera nån annanstans helt enkelt :)

Logiken finns där nog men den är väldigt tvetydig.
Och när inte ens vi infödda förstår den så hur ska turister då tolka den?

Blindnit skrev:
Och när inte ens vi infödda förstår den så hur ska turister då tolka den?
Precis min tanke också :)

mexitegel skrev:
Hmm, ok. Dax att färska upp kunskaperna märker jag. Så det är olika regler för om tidsbegränsningen står på egen skylt eller inte. Fullkomligt logiskt... :(
Försökte va pedogokiskt nu och slösade bort en halvtimme av mitt liv för att tills sist radera det jag skrev då jag inte ens begrep det själv :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Blindnit skrev:
Försökte va pedogokiskt nu och slösade bort en halvtimme av mitt liv för att tills sist radera det jag skrev då jag inte ens begrep det själv :D
Det var snällt tänkt i alla fall :)

Jag är rätt snäll även om det innebär att jag får en idiotstämpel här på forumet.
Åtminstone tycker jag det själv när jag läser mina egna inlägg.
Klarar inte det här med skrivna svenska språket så bra :)

Oavsett det så är våra svenska trafikskyltar egentligen lätttydliga bara det att ingen förstår dom.
Vet det finns värre exempel "out there" så posta gärna.

Jag blir bara förbannad över så idiotiska frågor som den med P skyltarna....får för mig att dom som skriver frågorna själva inte har körkort...och OM dom har det gissar jag att dom tillhör inte någon som jag vill åka med......

Enk Projektet skrev:
Jag blir bara förbannad över så idiotiska frågor som den med P skyltarna...
Frågan är det väl inget fel på, är ju den som hittat på regeln som verkar vara från en annan planet.

Frågan är ju om de där skyltkombinationerna nånsin kan förekomma?

Den högra verkar ju t.ex. totalt meningslös (varför skylta huvudled för att sen tillåta parkering på den?) och den vänstra verkar ju inte mycket bättre (huvudled vissa tider på dygnet men inte andra?).

Huvudled skyltar man väl för framkomlighet (d.v.s. den som kör på huvudleden ska inte behöva stanna så ofta) och då verkar det ju inte direkt smart att låta folk parkera där?

Kan man ens skylta på ett sånt förbud? Har inte huvudled ALLTID P-förbud, även om nån knäppskalle skyltar parkering där?

Om den vänstra skyltkombinationen inte satt på en huvudled skulle det inte vara förbjudet att parkera övrig tid (det skulle vara tillåtet att parkera som längs vilken väg som helst, möjligen skulle datumparkering gälla). Alla parkeringar jag har sett där det är "P-förbud övrig tid" har haft en tilläggstavla längst ner med just den infon (och det behöver de ju just eftersom det inte är "P-förbud default" som på huvudled).

Nerre skrev:
Den högra verkar ju t.ex. totalt meningslös (varför skylta huvudled för att sen tillåta parkering på den?)
Självklart kan man göra det.
Nerre skrev:
och den vänstra verkar ju inte mycket bättre (huvudled vissa tider på dygnet men inte andra?).
Tidsangivelsen gäller inte huvudleden utan parkeringsskyltarna.
Nerre skrev:
Har inte huvudled ALLTID P-förbud, även om nån knäppskalle skyltar parkering där?
Nej, står det parekring så är det parkering. Jag har även för mig att står det ingen tid så är det 24 timmars parkering.
Nyfniken skrev:
Den där var så jädra dum, så den tänker jag aldrig lära mig.
Tusan också, nu förstår jag. Tidsangivelsen på den vänstra skylten gäller båda de ovanstående skyltarna (dvs utanför tiden så gäller inte P-skylten).
Tidsangivelsen på den högra skylten gäller enbart "2 tim".

Jag har inte ifrågasatt att man kan, jag har ifrågasatt om det är meningsfullt. Varför skylta den som huvudled om man ändå ska tillåta parkering?

Det är ungefär som att sätta upp en P-förbudsskylt och sen under den skylta att parkering är tillåtet vissa tider...

Skyltningen om huvudled är ju inte primärt för parkeringen, utan för att man skall veta att alla korsande gator har väjningplikt. Att det dessutom normalt är P-förbud på huvudled är ju en bisak.

Kan nån ge ett exempel på en väg i verkligheten som har sån där (eller liknande) skyltning? Jag nöjer mig med "nån form av parkeringspåbud på huvudled".

Nerre skrev:
Kan nån ge ett exempel på en väg i verkligheten som har sån där (eller liknande) skyltning? Jag nöjer mig med "nån form av parkeringspåbud på huvudled".
Fet stil i citatet har jag lagt till.

"Parkeringspåbud" var ett nytt ord för mig. Om man ser den skylten skulla man alltså var tvungen att parkera?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.