10 686 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Teoriprovet för körkort
Skaffa TEO 2013 (kan både köpas och ful-laddas) och tragla den till den sitter så ska det nog gå galant.
3500kg är ju ett vanligt entrepenadsläp så det är ju inget märkligt. Denna modell är vi flera som har här på forumet (3000kg):Nyfniken skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men, större än så blir ovanligare pga att just 50kulan inte får bära mer än 3500kg.
Båt är ju en annan tillämpning men även där blir det problem med kopplingsannordningen. Husvagnar väger nog aldrig så mycket att det blir problem.
BE trailern är väl det bästa exemplet på det man inte får köra som skulle vara "bra att ha":
Logga in
Skapa konto
Äh teoriprovet är en baggis.
Åtminstone för vanligt B-kort.
Skrev det i våras och hade 64 rätt av 65, stör mig ännu på att jag hade ett fel
Det räcker med 52 rätt för att få godkänt så klarar man inte det så har man antingen inte ansträngt sig eller inte förstått.Svåraste är väl egentligen att "hålla med" samt lära sig miljö, statistik samt läkarfrågorna utantill, så visst det kräver en del pluggande om allt ska sitta men skulle tro att man klarar nedre gränsen rätt smärtfritt om man inte är helt borta i tankarna.
http://korkortonline.se/fakta/teoriprov/
Åtminstone för vanligt B-kort.
Skrev det i våras och hade 64 rätt av 65, stör mig ännu på att jag hade ett fel
Det räcker med 52 rätt för att få godkänt så klarar man inte det så har man antingen inte ansträngt sig eller inte förstått.Svåraste är väl egentligen att "hålla med" samt lära sig miljö, statistik samt läkarfrågorna utantill, så visst det kräver en del pluggande om allt ska sitta men skulle tro att man klarar nedre gränsen rätt smärtfritt om man inte är helt borta i tankarna.
http://korkortonline.se/fakta/teoriprov/
I teorin är det ju så att man skulle kunna dra olika, men jag gissar att det är rätt få bilar i sverige som är reggade för mer än 3,5t oavsett dragannordning. Men några borde det finnas....ullberg skrev:
Haha jag hade också 1 fel när jag skrev C-teorin (B+extrafrågor) för 1,5 år sedan och det stör mig till denna dagBlindnit skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ja, jag letade lite efter en defender 130 med triplex men hittade ingen på blocket. Dessa har 3500 som släpvagnsvikt med "vanligt" drag och om det är draget som är dimensionerande hade det varit kul att se vad det stod på en med triplex...MathiasS skrev:
/U
På den tiden jag tog körkort så var det inte kunskaperna som var problemet med teoriprovet, det var formuleringen av frågorna. Många frågor kunde tolkas tvetydigt eller så var det oklart vad de egentligen frågade efter.
Sen är det ju klart att om man har kört bil i 20 år utan att använda släp så har kanske en del av reglerna kring släp fallit i glömska.
Men tyvärr finns det ju en massa saker idag som säkert 80% av alla bilförare TROR är en regel, men som är helt fel. Det var t.ex. nån som berättade att en kollega till honom på fullt allvar trodde att när motorvägen har tre körfält i vardera riktning (som t.ex. E4 norr om Sthlm) så är högerfilen bara till för de som ska köra av på nästa avfart. Med tanke på hur ensam jag brukar vara i högerfil och hur många som ligger i mittenfil så är han nog inte ensam.
Sen är det ju klart att om man har kört bil i 20 år utan att använda släp så har kanske en del av reglerna kring släp fallit i glömska.
Men tyvärr finns det ju en massa saker idag som säkert 80% av alla bilförare TROR är en regel, men som är helt fel. Det var t.ex. nån som berättade att en kollega till honom på fullt allvar trodde att när motorvägen har tre körfält i vardera riktning (som t.ex. E4 norr om Sthlm) så är högerfilen bara till för de som ska köra av på nästa avfart. Med tanke på hur ensam jag brukar vara i högerfil och hur många som ligger i mittenfil så är han nog inte ensam.
Tog BE för ett och ett halvt år sedan och det var inge större problem. Jag köpte ett bokpaket med lärobok, övningshäften och lite annat småt toch gott, jag har för mig det kostade runt 600:- Ett par genomläsningar av körkortsboken, en runda i övningshäftet och så har jag för mig att det följde med något häfte specifikt för släp också som jag kollade igenom ett par gånger. Efter det satt teoriprovet som en smäck! Satsa på det är mitt tips!
Jag försöker i alla fall hålla mig uppdaterad kring de regler som så att säga direkt påverkar mig. Jag hade faktiskt i flera år en utskriven version av trafikförordningen i bilen för jag kom ofta på saker som jag kände att jag ville kolla upp (och om jag inte kollade det direkt när jag stannade så glömde jag bort det).Alfredo skrev:
Den fanns nog med i mitt paket nu när du nämner det...MathiasS skrev:
Här hittade jag en variant som högst troligtvis är uppdaterad, utgivningsdatum i år... http://www.bokus.com/bok/9789186737764/be-boken/
Sen är ju många skyltar bara gjorda för att misstolkas och skapa förvirring anser jag:
Hur många kan denna utan att tänka efter tex:
Att tex självklara saker som 7-17 skrivet som svart text utan extra nånting enbart gällde vardagar (typ 30 km/h på en annars 50-sträcka) fick jag upplysa sambon om som var min övningslärare på gamla dar fast hon är 12 år yngre då
Extra roligt är det ju när dom skriver en hel uppsats på skyltarna så man är tvungen att stanna och läsa för att ens ha en chans att se dom.
Typexempel är utanför skolor som har 30 vardagar 7-17 eller så men inte under tiden barnen har lov.
Tack gode gud som inte finns i himmelen för 40 och 60 som komplement anser jag.
Att det sen inte används rätt är en annan diskussion.
För jag gick väl ändå inte OT nu? eller?
Hur många kan denna utan att tänka efter tex:
Logga in
Skapa konto
Att tex självklara saker som 7-17 skrivet som svart text utan extra nånting enbart gällde vardagar (typ 30 km/h på en annars 50-sträcka) fick jag upplysa sambon om som var min övningslärare på gamla dar fast hon är 12 år yngre då
Extra roligt är det ju när dom skriver en hel uppsats på skyltarna så man är tvungen att stanna och läsa för att ens ha en chans att se dom.
Typexempel är utanför skolor som har 30 vardagar 7-17 eller så men inte under tiden barnen har lov.
Tack gode gud som inte finns i himmelen för 40 och 60 som komplement anser jag.
Att det sen inte används rätt är en annan diskussion.
För jag gick väl ändå inte OT nu? eller?