Jag funderar på att ta BE kort till bil och har fått reda på att man tydligen måste göra hela teoriprovet till bil igen....är väl inte riktigt vad jag hoppats på....själv tog jag körkort på 80-talet...
Hur stor skillnad är det?
Övriga tips?
Hur stor skillnad är det?
Övriga tips?
Jag tror du ska fundera mer över alla egna påhitt kring hur man kör bil snarare än själva teoriprovet. Slipa bort dessa med någon lektion på bilskolan så får du också några bra tips kring säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning. Inspektörerna är som vargar och ger sig på det svaga fåret så ger du inte intryck av att veta vad du gör kan dessa moment bli väldigt jobbiga och långdragna....
Övrigt tips: Kör inte bil och släp själv till uppkörningen....
Övrigt tips: Kör inte bil och släp själv till uppkörningen....
Jag tog körkort -92 och gjorde idag för skojs skull en nättest med 20 körkortsfrågor......jag blev underkänd 
Tror det finns ett Be-kort (litet e) nu som bara kräver uppkörning...
Annars är ju teorin det trixiga, men det har blivit bättre. Tog mc-kort när det var som värst, t.ex. visades en bild på en kurva (graf) och man skulle kunna säga om det var antalet singelolyckor, älgolyckor eller ?
Men körskolorna har prov som man kan testa, och när man klarar dem klarar man uppkörningen, för frågorna är typ samma...
Annars är ju teorin det trixiga, men det har blivit bättre. Tog mc-kort när det var som värst, t.ex. visades en bild på en kurva (graf) och man skulle kunna säga om det var antalet singelolyckor, älgolyckor eller ?
Men körskolorna har prov som man kan testa, och när man klarar dem klarar man uppkörningen, för frågorna är typ samma...
www.korkortsportalen.se men har kanske kollat där redan
Har kollat ang BE eller sk utökat B kort men det känns som om jag ändå ska göra detta vill jag ha BE....
Går i samma funderingar själv och surfade just detta idag faktiskt. Det finns en BE "light" (Utökad B-behörighet) som bara kräver en praktisk uppkörning och säkerhetskontroll. Men då blir begränsningen max 4250 kg totalvikt (bil+släp).
Annars är det som sagt tillbaka till skolbänken igen med en nytt teoriprov samt tilläggen för BE samt uppkörning.
Det sura är att om man tar BE-kort nu så är det max 3500 kg totalvikt på släpet som gäller. De som tog sitt BE före 19 januari i år har obegränsad vikt på släpet
.
Annars är det som sagt tillbaka till skolbänken igen med en nytt teoriprov samt tilläggen för BE samt uppkörning.
Det sura är att om man tar BE-kort nu så är det max 3500 kg totalvikt på släpet som gäller. De som tog sitt BE före 19 januari i år har obegränsad vikt på släpet
Hörde också om det där förut men fick info att det bara gällde personer som är så pass gamla att det fick en jäkla massa bokstavskombinationer på köpet då de tog körkort....men det kanske är fel.mexitegel skrev:
Jag tog BE kort för ett par år sedan. Teorin är faktiskt inte självklar: Alla frågor från B och lastsurrningsfrågorna från C. Nu är inte BE var det var för bara ett år sedan. De med nya kort får bara köra upp till 3,5 ton släp. På det gamla fick man dra mycket högre totalvikt, bara inte bilen i sig översteg 3,5 ton.
Det alternativet finns för alla men har som sagt en bgränsning. Kan vara bra för den som ligger precis på gränsen att få dra sin vagn på b men merarbetet för riktigt BE är rätt blygsamt.Glufsglufs skrev:
detta har ju diskuterats tidigare men denna begränsning är i praktiken inte så besvärlig. På 50mm kula får man bara dra 3500kg så att öht hitta ett större släp är svårt. Det blir något maskinsläp med 60-kula eller en sk BE-trailer.HenrikHuslöse skrev:Jag tog BE kort för ett par år sedan. Teorin är faktiskt inte självklar: Alla frågor från B och lastsurrningsfrågorna från C. Nu är inte BE var det var för bara ett år sedan. De med nya kort får bara köra upp till 3,5 ton släp. På det gamla fick man dra mycket högre totalvikt, bara inte bilen i sig översteg 3,5 ton.
Det var precis min tanke. Hur ser egentligen ett 3500 kg släp ut? Väldigt stor båt? Största tänkbara husvagn? Trailer med någon form av grävmaskin?MathiasS skrev: