7 473 läst ·
93 svar
7k läst
93 svar
Om ni förlorar plånboken med id, kontokort, körkort mm...
Sida 1 av 7
...har ni backuprutiner?
Dvs har ni, och hur, förberett för en sådan händelse?
Har börjat fundera på det nyligen och konstaterat att det vore en mindre katastrof.
Funderar själv på att ha en "backupplånbok" hemma med eget kontokort, id, kontanter mm.
Dvs har ni, och hur, förberett för en sådan händelse?
Har börjat fundera på det nyligen och konstaterat att det vore en mindre katastrof.
Funderar själv på att ha en "backupplånbok" hemma med eget kontokort, id, kontanter mm.
Vet du om man kan ha mer än ett nationellt idkort samtidigt? Försökt hitta info om det på polisens sida om idkort mm. Enormt mycket info men ingen svar på just den frågan (letade länge).useless skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Du lär ju inte få ha flera nationella id kort.
Förstår dock inte problemet egentligen?
Körkort i plånboken, nationellt id/pass liggandes hemma.
Tänker att de flesta har det så?
Alternativt om man inte har körkort, nationellt id i plånboken och pass liggandes hemma.
Och hur ofta behöver du legitimera dig?
Alternativt om man inte har körkort, nationellt id i plånboken och pass liggandes hemma.
Med ett körkort i plånbok, nationellt id hemma och extra kontokort hemma kommer du långt förutsatt att du inte sumpar plånboken på ett ställe så du inte kommer hem. Snabbnummer till de kortutgivare som är aktuellt för att spärra alt spärrcentral.
Det jobbigaste är väl de som har plånboksfodral och sumpar både betal, kommunikation och identifikationsförmåga samtidigt och speciellt då på en enhet med svag säkerhet eller utan någon slags pin eller motsvarande så det är min rekommendation att absolut undvika
Det jobbigaste är väl de som har plånboksfodral och sumpar både betal, kommunikation och identifikationsförmåga samtidigt och speciellt då på en enhet med svag säkerhet eller utan någon slags pin eller motsvarande så det är min rekommendation att absolut undvika
Körkort är egentligen inte en godkänd idhandling även om många accepterar det som sådan. Nationellt id behövs dessutom så fort man åker utomlands (inom EU).R RalleB skrev:Du lär ju inte få ha flera nationella id kort.
Jag har behövt legitimera mig varje gång jag hämtat ut paket eller tagit emot paket. Och även i en del andra sammanhang. (Ja jag vet man det i vissa fall kan identifiera sig m h a mobilen).
F ö "lär"? Har du källa?
Svenskt körkort är en godkänd ID-handling i SverigeTRJBerg skrev:
Körkort är egentligen inte en godkänd idhandling även om många accepterar det som sådan. Nationellt id behövs dessutom så fort man åker utomlands (inom EU).
Jag har behövt legitimera mig varje gång jag hämtat ut paket eller tagit emot paket. Och även i en del andra sammanhang. (Ja jag vet man det i vissa fall kan identifiera sig m h a mobilen).
F ö "lär"? Har du källa?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Vad är det för scenario du tänker dig kan hända utan leg ett par dagar?
(Tar ungefär en vecka att få ett nationellt id kort)
Om det finns tid hos polisen att göra det dvs.
Körkort är en giltig id handling hos både polis och
Skatteverket bla.
Så jo det är en giltig id handling skulle jag vilja hävda.
Men om du är så nojig så gör som jag skrev innan, ha ett nationellt id kort i plånboken och pass liggandes hemma så är det ju inget problem. Då kan du legitimera dig världen över.
(Tar ungefär en vecka att få ett nationellt id kort)
Om det finns tid hos polisen att göra det dvs.
Körkort är en giltig id handling hos både polis och
Skatteverket bla.
Så jo det är en giltig id handling skulle jag vilja hävda.
Men om du är så nojig så gör som jag skrev innan, ha ett nationellt id kort i plånboken och pass liggandes hemma så är det ju inget problem. Då kan du legitimera dig världen över.
Alla accepterar körkort som legitimation så det är med helatiden.
Passet ligger hemma som backup för att hämta ut ett nytt körkort. Har även en äldre mobil hemma för swish/bankid.
Kontanter används aldrig, så det är inte ett problem...
Det "svåraste" är att kvittera ut ett nytt bankid till reservluren, men det är ändå hyggligt smidigt hos min bank.
Passet ligger hemma som backup för att hämta ut ett nytt körkort. Har även en äldre mobil hemma för swish/bankid.
Det "svåraste" är att kvittera ut ett nytt bankid till reservluren, men det är ändå hyggligt smidigt hos min bank.
Det jag refererade till var nedanstående (men jag hittar faktiskt inte nu om det genomförts):K Keld skrev:
"Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav."
Länk: https://www.swedishbankers.se/repos...fiering-det-foersta-steget-i-kundkaennedomen/
Jag använder kontanter. Har faktiskt varit tillfällen senaste tiden jag måst använda dem, men jag har dem mest som backup.Unikt namn skrev:
Alla accepterar körkort som legitimation så det är med helatiden.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
För medborgare i Sverige räknas följande som godkända id-handlingar
ID-kort utfärdat av Skatteverket
Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
Svenskt nationellt ID-kort
Svenskt körkort
Svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet
Svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.
Utomlands gäller andra regler. Där brukar inte körkort räknas som en id-handling utan bara som ett bevis att man har rätt att framföra ett fordon. Det har varit ett förslag att införa samma regler i Sverige under 2022, men man har inte gjort det ännu.
ID-kort utfärdat av Skatteverket
Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
Svenskt nationellt ID-kort
Svenskt körkort
Svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet
Svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.
Utomlands gäller andra regler. Där brukar inte körkort räknas som en id-handling utan bara som ett bevis att man har rätt att framföra ett fordon. Det har varit ett förslag att införa samma regler i Sverige under 2022, men man har inte gjort det ännu.