2 752 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Temperaturstyra varvtal djuphålspump.
Hittade det här i instruktionsboken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en analog utgång på regulatorn, 0-10V, och analog ingång 0-10V på frekvensaren. Den analoga ingången kan ju både trigga start och styra varvtalet. Valbart i menyn.
Se till att GND/G0 är ihopkopplade bara på regulatorn och på frekvensaren, så att referensen är densamma.
Se till att GND/G0 är ihopkopplade bara på regulatorn och på frekvensaren, så att referensen är densamma.
Menar du att jag kopplar cirkulationspumpen till regulatorn med något mer än temperaturgivaren och regulatorn kopplas till frekvensomriktaren?
Om jag har en analog 0-10V på Grundfoss Magnan så kan jag använda den utan att blanda in regulatorn också?
Finns det någon fördel tro att lägga regulatorn mellan cirkulationspump och frekvensomriktaren?
Jag skrev fel frekvensomriktare i ovan inlägg.
Den heter Danfoss Valco 100 Flow. Verkar vara en seriös pjäs.
Om jag har en analog 0-10V på Grundfoss Magnan så kan jag använda den utan att blanda in regulatorn också?
Finns det någon fördel tro att lägga regulatorn mellan cirkulationspump och frekvensomriktaren?
Jag skrev fel frekvensomriktare i ovan inlägg.
Den heter Danfoss Valco 100 Flow. Verkar vara en seriös pjäs.
Jag läste om ditt inlägg nu och inser att jag fattade fel. Du vill alltså att djuphålspumpen startar samtidigt som cirkulationspumpen trots att framledningstemperaturen inte är sådan att djuphålspumpen normalt skulle starta?
Det går att göra med en 0-10V signal från cirk.pumpen till frekvensaren. Samma sak där med gnd/g0 på samma potential.
Alternativt omprogrammering av regulatorn så att temperaturen som gör att fläktkonvektorn startar även gör att djuphålspumpen startar.
Det går att göra med en 0-10V signal från cirk.pumpen till frekvensaren. Samma sak där med gnd/g0 på samma potential.
Alternativt omprogrammering av regulatorn så att temperaturen som gör att fläktkonvektorn startar även gör att djuphålspumpen startar.
Tack för ditt svar. Ja lite så, men djuphålspumpen ska inte starta på temperatur utan bara reglera mot dess inställda börsvärde på regulatorn.
Jag behöver en annan startsignal till djuphålspumpen än temperatur för annars blir det knas.
Så då får det bli så som du tipsar. Tack så mycket!
En fråga till. Finns det någon nackdel att frekvensomriktaren är ratad på 1.1kW fast djuphålspumpen bara är på 370W, mer än priset då?
Jag behöver en annan startsignal till djuphålspumpen än temperatur för annars blir det knas.
Så då får det bli så som du tipsar. Tack så mycket!
En fråga till. Finns det någon nackdel att frekvensomriktaren är ratad på 1.1kW fast djuphålspumpen bara är på 370W, mer än priset då?
Hej igen,
Tänkte bara återkoppla om frekvensomriktaren.
Vid 30 Hz som är MIN frekvens enligt instruktionsboken för motorn djuphålspump, så blir axeleffekten 190-210W.(märkeffekt 370W).
Det som är glädjande är att flödet är runt 3300 l/h med vidöppen injusteringsventil.
Maxflöde enligt pumpkurva är 4200 l/h. Jag har projektera med ett primärflöde på 3000 l/h @ 12kW kyleffekt.
Så redan vid MIN frekvens ligger jag över det projekterade flödet.
Så egentligen kommer jag inte ha någon "nytta" av variabelt varvtal mer än att frekvensomriktaren ger mig möjlighet att ställa ner frekvensen
.
Dock ska jag testa att strypa flödet med injusteringsventilen för att kolla hur mycket det kan ge vid MIN frekvens i effekt.
Enligt Tyskarna, tillverkaren av djuphålspump motorn så är MIN 30 Hz för att säkerhetsställa att glidlagret bygger sin smörjfilm.Funderar om jag stressa det lite för att kika vad de kan ge, då jag vet att man konstruerar för det mesta >1.
Tänkte bara återkoppla om frekvensomriktaren.
Vid 30 Hz som är MIN frekvens enligt instruktionsboken för motorn djuphålspump, så blir axeleffekten 190-210W.(märkeffekt 370W).
Det som är glädjande är att flödet är runt 3300 l/h med vidöppen injusteringsventil.
Maxflöde enligt pumpkurva är 4200 l/h. Jag har projektera med ett primärflöde på 3000 l/h @ 12kW kyleffekt.
Så redan vid MIN frekvens ligger jag över det projekterade flödet.
Så egentligen kommer jag inte ha någon "nytta" av variabelt varvtal mer än att frekvensomriktaren ger mig möjlighet att ställa ner frekvensen
Dock ska jag testa att strypa flödet med injusteringsventilen för att kolla hur mycket det kan ge vid MIN frekvens i effekt.
Enligt Tyskarna, tillverkaren av djuphålspump motorn så är MIN 30 Hz för att säkerhetsställa att glidlagret bygger sin smörjfilm.Funderar om jag stressa det lite för att kika vad de kan ge, då jag vet att man konstruerar för det mesta >1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
