Ditt fel är att du glömmer bort att det är Delta T på vattnet-RGT, inte absolut T på RGT, som är det verkliga måttet på verkningsgraden i energiutvinningen.Matss skrev:
Dessutom, målsättningen måste hela tiden vara att optimera RGT. Optimal RGT är helt frikopplad från vattentemp i pannan.
Så ditt antagande om att RGT överhuvudtaget går ner när vattentempen ändras är i grunden felaktigt. RGT ska ställas in på rätt värde och hållas där, inte godtyckligt höjas/sänkas.
Jag tog mig friheten att klippa ihop två citat från dig och sammanfattar man dom så säger du att sänker man rökgastempen rejält så ökar verkningsgraden och höjer man vattentempen rejält så sjunker verkningsgraden. Nu är det så att energiöverföring mellan två medier är proportionellt mot temperaturskillnaden så rimligen måste dina citat gälla även mellan de extremfall du nämner? I så fall bör vi vara helt överens om att verkningsgraden ökar om man sänker tempen på vattnet i pannan?stedevil skrev:hade vi kunnat sänka RTG till tex 80C så hade saken varit en annan, och VG hade ökat, men vi behöver betydligt högre RTG för att inte skada skorstenen.
Och ja, höjer man tempen i vattnet till 200C så skulle VG i VÄRMEVÄXLINGEN minska drastiskt för den är inte dimensionerad för så små delta T. Men nu har vi defakto >100C i tempdiff och värmeväxlaren är inte systembegränsande.
Vore det inte enklare att bara skriva "Ursäkta jag hade fel" än att försöka bevisa något felaktigt??
Du fortsätter ignorera att det finns en praktisk minsta RGT man kan ha. Det är inget motsatsförhållande att tex 80C hade varit bättre om man kunde haft det, men det kostar en totalrenovering av skorsten vart 5te år. Total ger det definitivt inte en besparing i kr.Matss skrev:
Men visst, löser man skorstensproblemet och kan köra luft in på 20C och luft ut (RGT) även det på 20C så är det effektivast, speciellt om du har ett kondenseringssteg så att du återvinner alla energi i vattenångorna.
Tekniska lösningar för ett sådant system skulle vara en intressant diskussion, men det här är kanske fel tråd?
Ja, men rökgasavkylningen går att optimera till rätt värde. Tex kan man enkelt sätta in turbolatorer med fler varv för att kompensera en 10% effeköverföringsförlust pga av 10% lägre delta T.
Tex 80-90% minskning i delta T är däremot inte lätt att kompensera.
Ja, om man totalt bara går till tex 80C. Men inte när man ändå går upp till 90 andra varvet. Det kommer bli sämre eftersom RGT då antingen kommer bli för lågt eller för högt under samma eldning eftersom man jobbar med olika delta T. Nackdelen med att bara värma till 80 är också att acktankarna behöver vara betydligt störr för att rymma samma mängd användbar energi. Så det är också en balansfråga om det är bra eller dåligt.
Redigerat:
Som Mats skriver har jag fått fram då jag kört med pellets o kollat, Jag kör mot acktank o har en laddomat 10.. Beroende på vilken hastighet jag kör laddomaten på så skiljer utgående vattentemp mellan 76-82° med 72° termostat i laddomaten, Enligt stektermometern ändras rökgastempen lika många grader (129-135°)
Hej
Har följt er diskussion om värmeväxling och effektivitet i en vedpanna. Det känns skönt att sambanden har klarnat.
Eftersom förbränningsförloppet varierar i en vedpanna är det svårt att särskilja sambanden. Om vi istället tänker oss en flis-/ pelletspanna med konstant tillförsel av bränsle och luft. Även fukthalten i bränslet ska vara konstant. Som följd av dessa förhållanden kommer nu även mängden icke förbrukat syre i rökgaserna att vara konstant.
Om vi nu ökar panntemperaturen, så kommer rökgastemperaturen att öka i motsvarande grad eftersom rökgashastigheten (-flödet) är detsamma genom pannan. Värmeöverföringsyta och överförd effekt är desamma. För att överföra en given effekt från rökgaserna till pannvattnet fordras ett given temperaturskillnad mellan medierna.
Med ökad rökgastemperatur följer att en större andel av den producerade värmen lämnar pannan istället för att tillföras pannvattnet.
Detta visar att pannans verkningsgrad minskar med ökad panntemperatur. Som ni tidigare har konstaterat kan allt för låga rökgastemperaturer medföra skadeverkningar i både panna och skorsten.
Vad som är rätt rökgastemperatur är en annan diskussion och beror av en mängd faktorer, t ex bränslets innehåll av skadliga syror, mm.
Genom att, med exakt samma förutsättningar enligt ovan, förse pannan med en större konvektoryta kommer rökgastemperaturen att sänkas. Ett billigare sätt att åstadkomma samma resultat, men till viss del en nödlösning, är att förse pannan med turbulatorer. Självklart blir pannan tyngre och dyrare.
Vad händer om bränslets fukthalt ökas? Rökgasmängden och därmed deras rökgashastigheten genom pannan ökar. Detta medför att utgångstemperaturen ökar och därmed sjunker verkningsgraden. Har exempel på att en relativt stor panna byggd för pellets eldning tappade nästan halva effekten då den eldades med flis som höll 40 % vh. I detta fallet ingår även förluster i förångningsvärme, lägre förbränningstemperatur, mm.
Sen en kommentar angående omkörningar av pannvattnet vid laddning av ackumulatortank. Om vattenflödet genom pannan kunde styras med avseende på framledningstemperaturen skulle detta kunna undvikas och laddningen ske lugnare utan omkörningar av vattnet.
Hälsningar Sture Castor
Har följt er diskussion om värmeväxling och effektivitet i en vedpanna. Det känns skönt att sambanden har klarnat.
Eftersom förbränningsförloppet varierar i en vedpanna är det svårt att särskilja sambanden. Om vi istället tänker oss en flis-/ pelletspanna med konstant tillförsel av bränsle och luft. Även fukthalten i bränslet ska vara konstant. Som följd av dessa förhållanden kommer nu även mängden icke förbrukat syre i rökgaserna att vara konstant.
Om vi nu ökar panntemperaturen, så kommer rökgastemperaturen att öka i motsvarande grad eftersom rökgashastigheten (-flödet) är detsamma genom pannan. Värmeöverföringsyta och överförd effekt är desamma. För att överföra en given effekt från rökgaserna till pannvattnet fordras ett given temperaturskillnad mellan medierna.
Med ökad rökgastemperatur följer att en större andel av den producerade värmen lämnar pannan istället för att tillföras pannvattnet.
Detta visar att pannans verkningsgrad minskar med ökad panntemperatur. Som ni tidigare har konstaterat kan allt för låga rökgastemperaturer medföra skadeverkningar i både panna och skorsten.
Vad som är rätt rökgastemperatur är en annan diskussion och beror av en mängd faktorer, t ex bränslets innehåll av skadliga syror, mm.
Genom att, med exakt samma förutsättningar enligt ovan, förse pannan med en större konvektoryta kommer rökgastemperaturen att sänkas. Ett billigare sätt att åstadkomma samma resultat, men till viss del en nödlösning, är att förse pannan med turbulatorer. Självklart blir pannan tyngre och dyrare.
Vad händer om bränslets fukthalt ökas? Rökgasmängden och därmed deras rökgashastigheten genom pannan ökar. Detta medför att utgångstemperaturen ökar och därmed sjunker verkningsgraden. Har exempel på att en relativt stor panna byggd för pellets eldning tappade nästan halva effekten då den eldades med flis som höll 40 % vh. I detta fallet ingår även förluster i förångningsvärme, lägre förbränningstemperatur, mm.
Sen en kommentar angående omkörningar av pannvattnet vid laddning av ackumulatortank. Om vattenflödet genom pannan kunde styras med avseende på framledningstemperaturen skulle detta kunna undvikas och laddningen ske lugnare utan omkörningar av vattnet.
Hälsningar Sture Castor
Jag tänkte på vad du skrev här:
stedevil skrev:
Jag tror det handlade om returen till pannan. Då är det bra att inte köra under typ 60 för att inte panna ska ta skada.-MH- skrev:
Du kanske menade returen från radiatorerna?
Då kan kanske 60 vara högt, men det är ju lite olika. Vissa värmesystem och därmed även radiatorerna var konstruerade som så kallade 80-60 system. Alltså 80 fram och 60 retur.
Men det är ju returen som nämns inga problem ..med låg retur.......
Problem blir det när pannan bara värms/körs upp till 60C ...Då kan kondens bildas....(+ för låga r-gaser förståss)
Min hysteres är mellan 70-80C kör ut nu 35 C tillopp,,, retur ingen mätning låt säga 30C?
Eller har jag missförstätt frågan kanske Sorry i så fall..
Mvh
Problem blir det när pannan bara värms/körs upp till 60C ...Då kan kondens bildas....(+ för låga r-gaser förståss)
Min hysteres är mellan 70-80C kör ut nu 35 C tillopp,,, retur ingen mätning låt säga 30C?
Eller har jag missförstätt frågan kanske Sorry i så fall..
Mvh