Fast telefoni kommer finnas för lång tid framöver, priserna kanske dock sjunker, men tjänsten kommer vara en förutsättning om kunder vill ha en normal prisbild för resterande tjänster i hemmet.Robert63 skrev:Är inte fast telefoni lite väl nittonhundratal? Lästa att Felia själva vill komma bort från fast telefoni. Om jag vore som er skulle jag kolla hur det funkar med trådlöst bredband där ni ansluter telefonen. Har sett att många aktörer, däribland Felia, har börjat sälja den tjänsten samt att priserna sjunker i takt med att tekniken blir allt bättre.
De trådlösa alternativen kommer inte komma i närheten av de som finns idag, åtminstone på kanske 5-10 år.
Som sagt, återigen, tror kundnöjdheten på telias företagsdel ligger på runt 89-90%, sedan får man komma ihåg att TDC Song kanske har 2-5% av telias kundbasis i Sverig, Telenor kanske har runt hälften, om inte mindre.petersv skrev:Som företag tycker jag absolut de andra stora alternativen som TDC Song, Telenor m.fl. fungerar bättre. Vid problem får man snabbt prata med någon som förstår tekniken. Jag misstänker att de kanske har större andel kunder som kan lämna bättre felrapporter och där de inte behöver börja från noll vid en felanmälan.
Hemma fungerar Telia däremot överlag bra.
Ollebanan:
Det hedrar dig att du står upp för ditt Telia.
För min egen del kan jag inte kalla ett antal hundra ärenden hos olika företag och organisationer över tio år i tid undantagsfall. Det är enligt mig kvalitets och organsiationsbrister. Hadde det bara drabat mig eller ett av mina kundföretag så skulle jag acceptera det men inte i den omfattning det rör sig om nu.
Men då detta inte för trådskaparens ärende framåt så lägger jag ned nu
För min egen del kan jag inte kalla ett antal hundra ärenden hos olika företag och organisationer över tio år i tid undantagsfall. Det är enligt mig kvalitets och organsiationsbrister. Hadde det bara drabat mig eller ett av mina kundföretag så skulle jag acceptera det men inte i den omfattning det rör sig om nu.
Men ändå är det allt fler som överger den fasta telefonin, ett faktum som även gått upp för Felia. Själv kan jag få in c.a 3.5 mb trådlöst och det räcker i vart fall för mina behov. Om man däremot laddar ned saker från nätet etc. så är det kanske lite klent. Jag tror absolut att den fasta telefonin kommer att tappa mark allt snabbare och snabbare. 5-10 år är en evighet i branschen...ollebanan skrev:
Men snälla, du får en bra hastighet idag genemot hsdpa eftersom cellerna är i princip tomma, när väl den stora massan ansluter mot nätet kommer dina 3.5 "mb", bli i realiten 1 "mb". Nåja, men du kanske vet något som inte jag vet om. Ha ha.Robert63 skrev:Men ändå är det allt fler som överger den fasta telefonin, ett faktum som även gått upp för Felia. Själv kan jag få in c.a 3.5 mb trådlöst och det räcker i vart fall för mina behov. Om man däremot laddar ned saker från nätet etc. så är det kanske lite klent. Jag tror absolut att den fasta telefonin kommer att tappa mark allt snabbare och snabbare. 5-10 år är en evighet i branschen...
Jaja, lägg gärna ned för jag har extremt svårt att tro på det du säger. Det är bara hänsvisa genemot våra kundbarometrar, nåja, skit samma.mats_o skrev:Ollebanan:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om Telia lade ner lite mindre energi och resurser på att manipulera statistik som skall bevisa kvalitet. Och istället satsade på att uppnå den kvaliteten, så skulle det kanske kunna bli något bra.
Jobbar själv inom Telecom och har för många år sedan jobbat på gamla Televerket och självklart dras Telia med massa folk fortfarande från den tiden som inte hänger med i att branchen ändrar sig. Men faktiskt så funkar det fantastiskt bra med Skanova/Telia när vi hyr från dem. Detta är underligt då de inte har det lätt med en styrning från Stat och PTS som inte heller riktigt har koll på hur saker och ting funkar.
Jag ser mycke av detta hat mot Telia som gamla häxjakten mot komuister i USA. Lätt att skylla allt på den stora gamla statliga när inget funkar. Att många som bytte till Glocalnet när Villaägarna ändrade i sitt avtal och många av dessa har haft stora problem med kundkontakten ser man inte lika mycke skriverier om.
Jag ser mycke av detta hat mot Telia som gamla häxjakten mot komuister i USA. Lätt att skylla allt på den stora gamla statliga när inget funkar. Att många som bytte till Glocalnet när Villaägarna ändrade i sitt avtal och många av dessa har haft stora problem med kundkontakten ser man inte lika mycke skriverier om.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu har jag inte haft med Glocalnet att göra, och jag har förstått att det är ett företag man bör undvika.
Men mina erfarenheter av Telia som iofs. är ca 7 år gamla, har lyckats undvika kontakt med dem sedan dess, är att det är "totalfel". Det går inte att hitta någon enda människa som vet någonting överhuvudtaget om telefoner eller telekommunikation överhuvudtaget när man kontaktar dem. Och det finns ingen som har någon som helst social förmåga heller. Det finns givetvis människor som kan något även på Telia, men de är isolerade bakom drösar av inkompetens.
Andra företag man har kontakt med har dåliga områden eller dåliga perioder, som kan göra en vansinnig, men sedan lyckas dom få något att fungera med kontakten igen. Detta sker inte hos telia, där är den dåliga perionden oändlig, det dåliga området är deras totala tjänsteutbud.
Senaset exemplet på Telia, som visserlig hör till det lindrigare. En släkting fick sin telefontråd avgrävd av kommunen. 2 veckor senare lagades den, killen som utförde reparationen lade en lapp i deras brevlåda att han inte kunde testa om deras bredband fungerade, men uppmanade dem att kontakta kundtjänst om det var ngt. problem.
På kundtjänst var beskedet att det var absolut inget problem hos telia (gick att se på modemets lampor att det inte fick någon signal), det måste vara så att bredbandet inte sitter i första jacket, undersök hur det ser ut inne hos er.
Var finns logiken, bredbandet har fungerat i ett antal år, kabel utanför huset grävs av, då måste det vara någon som flyttat om jacken inne i huset... Det tog ytterligare en vecka innan telia befattade sig med problemet.
Men mina erfarenheter av Telia som iofs. är ca 7 år gamla, har lyckats undvika kontakt med dem sedan dess, är att det är "totalfel". Det går inte att hitta någon enda människa som vet någonting överhuvudtaget om telefoner eller telekommunikation överhuvudtaget när man kontaktar dem. Och det finns ingen som har någon som helst social förmåga heller. Det finns givetvis människor som kan något även på Telia, men de är isolerade bakom drösar av inkompetens.
Andra företag man har kontakt med har dåliga områden eller dåliga perioder, som kan göra en vansinnig, men sedan lyckas dom få något att fungera med kontakten igen. Detta sker inte hos telia, där är den dåliga perionden oändlig, det dåliga området är deras totala tjänsteutbud.
Senaset exemplet på Telia, som visserlig hör till det lindrigare. En släkting fick sin telefontråd avgrävd av kommunen. 2 veckor senare lagades den, killen som utförde reparationen lade en lapp i deras brevlåda att han inte kunde testa om deras bredband fungerade, men uppmanade dem att kontakta kundtjänst om det var ngt. problem.
På kundtjänst var beskedet att det var absolut inget problem hos telia (gick att se på modemets lampor att det inte fick någon signal), det måste vara så att bredbandet inte sitter i första jacket, undersök hur det ser ut inne hos er.
Var finns logiken, bredbandet har fungerat i ett antal år, kabel utanför huset grävs av, då måste det vara någon som flyttat om jacken inne i huset... Det tog ytterligare en vecka innan telia befattade sig med problemet.
Som jag skrev.
"massa folk fortfarande från den tiden som inte hänger med i att branchen ändrar sig". Men den inkompetensen som finns hos deras helpdesk känner jag igen från andra stora världsbolag. Vi fick för några år sedan ett larm på en förbindelse mellan våran telefonväxel (AXE) mot en stor operatör i USA (AT&T). Ringde och ville informera/felanmäla och deras fråga va om jag hade startat om våran växel. 

Manipulera statistik, ok, tro vad du vill, om det får dig att känna dig bättre så visst denna härliga söndag.hempularen skrev:
Skanova är ett fristående bolag är isolerat styrt genemot telia, det har i sig inget med Telia att göra förutom ägarbilden.snuttjulle skrev:Jobbar själv inom Telecom och har för många år sedan jobbat på gamla Televerket och självklart dras Telia med massa folk fortfarande från den tiden som inte hänger med i att branchen ändrar sig. Men faktiskt så funkar det fantastiskt bra med Skanova/Telia när vi hyr från dem. Detta är underligt då de inte har det lätt med en styrning från Stat och PTS som inte heller riktigt har koll på hur saker och ting funkar.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Företag/organisationer med stora problem sätter väldigt ofta igång stora staisstikprojekt med det oficiella målet att "mäta" sin ev. brist på kvalitet. Nästan genomgående så kommer deras "mätningar" fram till att man inte alls har så stora problem, så igentligen behöver man inte göra så mycket, osv.
Personligen uppfattar jag det som ett tecken på att undvka ett företag som snackar om att de ligger så eller så bra till i sina kvalitetsmätningar, eller kundattitydundersökningar. Det är för det mesta ett tecken på att detta är ett företag som kunderna hatar. Och precis som Telia lägger krutet på att genom marknadsföring se bättre ut, itsället för att faktiskt bli bättre.
Personligen uppfattar jag det som ett tecken på att undvka ett företag som snackar om att de ligger så eller så bra till i sina kvalitetsmätningar, eller kundattitydundersökningar. Det är för det mesta ett tecken på att detta är ett företag som kunderna hatar. Och precis som Telia lägger krutet på att genom marknadsföring se bättre ut, itsället för att faktiskt bli bättre.
Ja, jag vet något som inte du vet, ha-ha!ollebanan skrev:
Utvecklingen i branschen går ruggigt fort och Felia säger själva att de vill bort från den fasta telefonin då den inte har någon framtid. Du kanske var en av de som trodde att internet bara var en fluga...
Det blev ett extra inlägg ändå:
Att skanova skulle vara isolerat är ett rätt intressant påstående. Vorde det sant så skulle inte PTS för tillfället hålla på med en utredning om lagändringar för att tvinga fram just den isoleringen. Se tex PTS - Uttalande om branschdialog kring ny modell för likabehandling av operatörer på bredbandsområdet eller det underliggande dokumentet http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Bredbandsstrategi_070215_2007_7.pdf
sen kan vi ju slå fast att Skanova är telias varumärke för fast telefoni på grossistmarknaden i Sverige. Detta enligt skanovas egen Webb.
Skanova finns inte ens registrerat som bolag utan enbart som sekundärregistreing på TELIASONERA AKTIEBOLAG org nr 556103-4249.
Det vill säga det är en integread del av verksamhete i Teliasonera, desutom en del som den övervakande myndigheten anser missbrukar sin dominerande ställning
Att skanova skulle vara isolerat är ett rätt intressant påstående. Vorde det sant så skulle inte PTS för tillfället hålla på med en utredning om lagändringar för att tvinga fram just den isoleringen. Se tex PTS - Uttalande om branschdialog kring ny modell för likabehandling av operatörer på bredbandsområdet eller det underliggande dokumentet http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Bredbandsstrategi_070215_2007_7.pdf
sen kan vi ju slå fast att Skanova är telias varumärke för fast telefoni på grossistmarknaden i Sverige. Detta enligt skanovas egen Webb.
Skanova finns inte ens registrerat som bolag utan enbart som sekundärregistreing på TELIASONERA AKTIEBOLAG org nr 556103-4249.
Det vill säga det är en integread del av verksamhete i Teliasonera, desutom en del som den övervakande myndigheten anser missbrukar sin dominerande ställning