TCM skrev:
Jag tänkte bara bumpa min fråga ovan och förtydliga. Med "provat att köra med någon av deras 200 Mbit/s produkter", menar jag självklart "provat att köra Telia TV med någon av deras 200 Mbit/s produkter".
Vet att Telia säljer Zyxel powerline plugs nu i deras butiker, du kan säkert få köpa dom på prov och se om dom fungerar. Förklara bara situationen.

ollebanan skrev:
Vet att Telia säljer Zyxel powerline plugs nu i deras butiker, du kan säkert få köpa dom på prov och se om dom fungerar. Förklara bara situationen.
Ok, ska kolla med Telia. Frågade bara om Netgear eftersom jag har hjälpt morsan och farsan med Netgears prylar tidigare och det har funkat bra (85 Mbps och ej Telia TV ). Tack för svaret :)

Zyxels homeplugs har i alla fall fungerat helt problemfritt hos mig i ca tre veckor.

Busan skrev:
Zyxels homeplugs har i alla fall fungerat helt problemfritt hos mig i ca tre veckor.
Tack för svaret

Har 0,25 Mbit ADSL.
Var tämligen skeptisk innan jag kopplade in tv:n på denna långsamma uppkoppling men det har fungerat suveränt.

Två negativa saker är att digitalboxen är långsam i uppstart samt nätverkssladden som går går tvärs vårt (väldigt) långa hus.
Berätta gärna mer om HomePlugs eller om någon har erfarenhet av trådlös överföring (fungerar det genom 3 timmerväggar?).

IPTV nyttjar inget av din "internetbandbredd" upp till 8Mbit/s. Däremot måste du totalt kunna få tillräckligt med kapacitet för både IPTV och Internetanslutningen, men hur stor den är vet bara din operatör.

Gubben Grahn skrev:
Berätta gärna mer om HomePlugs eller om någon har erfarenhet av trådlös överföring (fungerar det genom 3 timmerväggar?).
Jag har använt HomePlugs i 3 månader nu för Tv´n - funkar utmärkt.
Pluggarna (2 st) programmeras för att arbeta tillsammans, du sätter en i el-uttag vid ADSL-modemet och ansluter den till modemet, den andra sätter du i el-uttag vid TV´n och ansluter den till digital-boxen, signalen går mellam pluggarna på el-nätet.
Jag använder LevelOne (PLI-2030) för 200Mbps, köpta hos Kjell&co för c:a 600 kr paret, viktigt att du kollar att pluggarna fungerar oavsett om el-uttagen ligger på samma fas eller ej.

Jag är tyvärr inte lika positiv till Telia TV. Bilden är OK och själva tekniken fungerar bra med direkt kabel. Provade med att koppla en trådlös brygga men det gick tyvärr inte alls.
Men det jag stör mig på är boxen, den är såååå långsam. Byta kanal tar flera sekunder, kul när man zappar...
Någon nämde tidigare att boxen tar ganska länge att starta upp, jag kan bara hålla med. Jag har även två boxar för Boxer som fungerar mycket bättre och snabbare.

Fjärrkontrollen fungerar inte heller som den ska, den drar ur batteriena på ett par timmer, men där kommer Telia att skicka en ny till mig så där har jag egentligen ingat klaga på.

Sen kan man inte stänga strömmen till boxen utan den står alltid i standby läge. Om man väljer att dra ur sladden eller att ha huvudbrytare till hela hembioanläggningen så tar boxen ännu längre tid på sig att starta upp...
Jag har haft Telia TV i 6-7 månader så det kanske har kommit någon bättre box än den Motorola box jag har.

Sumeringen blir att jag inte kommer att förlänga Telia TV när gratisperioden är slut.

/Magnus

Det kommer en ny box för Telias iptv. Motorolas 1910, som har fler och bättre anslutningar. Bland annat komponentutgångar istället för den sunkiga utgången för kompositvideo.

Den boxen är förhoppningsvis lite snabbare till menyer osv.

Dock ligger en hel del i trögheten inte i boxen i sig utan sättet som den kommunicerar med servrarna. Tex så skickas alltid hela operativsystemet till boxen via nätet i en snurrande loop som boxen fångar upp när den ska starta upp. Ungefär som de traditionella text-tvsidorna som alltid sänds efter varandra. Därför kan det ta lite olika tid innan hela systemet är laddat då boxen snappar upp operativet när det snurrar förbi.

För Telias del gälde 2000-2500 meter för kabelTV

mats_o skrev:
För Telias del gälde 2000-2500 meter för kabelTV
Nja, det går att få vid längre avstånd också. Allt är beroende på vad du synkar i, men det är då viktigt att att informera kunden om att din kapacitet kommer försämras vid tvtittande.

Skulle ska skrivit Virtuella 2000-2500 meter. Var i alla fall de spärrarna som var inkodade i säljsystemet tidigare :)

mats_o skrev:
Skulle ska skrivit Virtuella 2000-2500 meter. Var i alla fall de spärrarna som var inkodade i säljsystemet tidigare :)
Har aldrig varit några 2000-2500 meter max, allt är som sagt beroende på vad du syncar i. Du kan få digital tv även fast du bor 3000m från station. Jag borde veta, jag har sålt skiten.

Olle: Och du kollade då upp varenda kund och vad deras utrustning synkade upp på? Det var defintivt INGEN som kollade upp vad min utrustning synkade upp i när jag kompletterade med iptv, det vet jag med säkerhet.

Och helt nya kunder då? Vad synkar de upp på? :cool:

Och det har åtminstonde funnits varningsspärrar i systemet i sammanhanget ADSL om antal meter. När jag skaffade ADSL (vilket var i DSLs begynnelse) så låg jag på 2490 meter vilket egentligen var över gränsen (då).

it-snubben skrev:
Olle: Och du kollade då upp varenda kund och vad deras utrustning synkade upp på? Det var defintivt INGEN som kollade upp vad min utrustning synkade upp i när jag kompletterade med iptv, det vet jag med säkerhet.

Och helt nya kunder då? Vad synkar de upp på? :cool:

Och det har åtminstonde funnits varningsspärrar i systemet i sammanhanget ADSL om antal meter. När jag skaffade ADSL (vilket var i DSLs begynnelse) så låg jag på 2490 meter vilket egentligen var över gränsen (då).
Fram till 2500 bedöms kunden automatisk ha den kapacitet som krävs för iptv, efter det avståndet, samt under förutsättning att du ligger på den nyare platformen så finns det verktyg som kontrollerar din sync.

Och det går att se direkt om du kommer upp i tillräcklig kapacitet för att erbjudas iptv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.