23 528 läst ·
64 svar
24k läst
64 svar
Telia TV något att ha?
Jag vet inte vad Telia rekommenderar jag köpte LevelOne, 200 Mbps via Kjell&Company som funkar oavsett om el-uttagen ligger på samma fas eller inte. Kostade i storleksordningen 600 kr för ett par. Den lösningen gör ju även att det är "ganska" lätt att flytta digitalboxen till en annan TV om man så skulle önska.
Ja, och så börjar man ta betalt samtidigt. Det innebär tack och god natt Telia från en stor del av kunderna de lockat in (förmodligen även oss). Det är lite lockande att nappa på "Lagom" paketet för endast 69:-/mån (halva priset under första 6 mån.). Men och ett stort MEN är som vanligt kortavgiften, 498:-/år. Hur kan det ens vara lagligt att blåsa upp 69:-/mån och sedan lägga på över 40 till i det finstilta, skamligt (gäller även Boxer, Viasat och CD). Under erbjudandetiden (teckna 12 mån) blir kostnaden/mån 72,50 vilket är ok (om de också kastar in 3:an i paketet), men att sedan fortsätta och betala ord.pris 110,50/månad för de kanalerna är dyrt. Då blir det hellre ett tvillingkort till boxer för en hundring.ollebanan skrev:
Dock skall Telia ha ett stort plus för valet av kanaler i "lagom" paketet (och förhoppningsvis innehåller det snart 3:an också...). Perfekt för den som endast vill ha de "vanliga kanalerna" och endast har 1 tv då det blir inte så ruggigt dyrt, nackdelen är fortfarande begränsningen till 1 tv för oss med ADSL.
När jag väl fick det att fungera så har jag varit nöjd, men detta att det måste gå en kabel direkt från modemet till digitalboxen stör jag mig på. Jag har kabel dragen i huset, men när jag försökte koppla från modemet till digitalboxen via patchpanelen så gick det inte. Däremot när jag skaffade en 15 meter lång kabel funkade det perfekt (men den kan jag inte ha liggande frammehp2035 skrev:
Det låter mycket lovande. Är det stor skillnad på vilken Home Plug man använder? Finns det inte en gemensam standard?Nusnäs skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Att det inte fungerade via panelen låter väligt konstigt. Det är ju ingen elektriskt skillnad mellan de olika anslutningarna. Ska fungera utan problem. Är du säker på att det inte var något fel i din patchpanel?
Ang Homeplug. Av nyfikenhet så provade jag att köra digitaltvn via Netgears homeplug (80mbit) och det fungerade *sådär*. Lite då och då frös bilden till för någon sekund. Anledningen till detta sökte jag inte, men jag kan gissa att diverse elementtermostater, effektvakter och liknande på elnätet störde.
Ang Homeplug. Av nyfikenhet så provade jag att köra digitaltvn via Netgears homeplug (80mbit) och det fungerade *sådär*. Lite då och då frös bilden till för någon sekund. Anledningen till detta sökte jag inte, men jag kan gissa att diverse elementtermostater, effektvakter och liknande på elnätet störde.
Jag tyckte/tycker också att det är konstigt, men när jag ringde Telias support så sa dom att det var inget som dom "supportade" utan att det var direktkabel som gällde. Jag har lexcom home hemma, men det borde väl inte göra någon skillnad när det gäller ren nättrafik? Jag använder det till telefonen, tv och data och det funkar helt ok. Såvitt jag vet så är det inget fel.it-snubben skrev:
Apropå Netgear, är det någon som har provat att köra med någon av deras 200 Mbit/s produkter?it-snubben skrev:Ang Homeplug. Av nyfikenhet så provade jag att köra digitaltvn via Netgears homeplug (80mbit) och det fungerade *sådär*. Lite då och då frös bilden till för någon sekund. Anledningen till detta sökte jag inte, men jag kan gissa att diverse elementtermostater, effektvakter och liknande på elnätet störde.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=103675
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=250712