Jag har länge varit tveksam till att lägga alla ägg i samma korg när det gäller bredband, telefoni och TV men nu börjar jag bli trött på parabolmaffian som ska ha kortavgifter hit o dit och trots att man betalar som man ska så hänger det sig och strular rent allmänt. Jag håller därför på att sondera terrängen när det gäller andra lösningar framförallt när det gäller TV och sneglar då på Telia som leverantör framförallt. Deras paket med 24 mbit bredband och telefoni samt TV med 27 kanaler för 568kr/mån (+samtalsavgifter) totalt är tilltalande om man jämför med andra. MEN det är inte priset som är avgörande för mig det ska fungera också, jag har deras bredband idag via ADSL och det fungerar helt felfritt och har så gjort i flera år. Men hur blir det när man kopplar på de andra tjänsterna, någon som har erfarenhet av detta?
Idag har vi kostnader på 948 kr/mån (+samtalsavgifter) för bredband, telefoni och TV så det är ju nästan en halvering av kostnaderna och det är ju tilltalande.

För några månader sedan tittade jag över min TV-teknik i samband med att jag skulle köpa ny TV, och samtidigt skulle kabla om TV-antennen.
Jag fick fram att den uppsättning kanaler jag ville ha kostade i stort sett samma hos alla. Kabel, satellit, ADSL.

Nu tycker inte jag att TV över ADSL inte är ett bra alternativ. Det är endast en (1) TV som kan anslutas!
Sedan har jag läst i flera foruminlägg att på 8 Mb/s har man inte kunnat hålla den ursprungliga hastigheten!
Jag tror att TV över kopparkabel är ett dödfött projekt. Kan bli annat om man drar fram fiberkabel fram till "gångbanan", så att det endast behöver dras några få meter koppar. Men där i vi inte idag.

Digitala marknätet med några Boxer-kanaler är kanske alternativ? Det kommer f ö under året att delas ut fler licenser på digitalnätet, om jag förstått det rätt.

(Jo, det slutade med att jag behöll comhem-abonnemanget, men köpte en TV med inbyggd "digitalbox". Det här med separata digitalboxar är för mig rena forntiden.)

För oss vanliga dödliga med "bara" 1 tv är det ett utmärkt alternativ med Telias digitaltv, fungerar alltid och som wertok skrev fungerar även bredbandet mycket bra, samordningvinsterna med att ha alla äggen i samma korg inte heller att förakta så kan bara rekommendera. Hade boxer tidigare och störningar tillhörde vanligheterna och deras kundtjänst och support har mycket att lära av Telias som inom alla områden är mycket bra numera.

Vid digitaltvövergången förflyttades jag (iaf vad gäller tv-utbud) tillbaka till 70-talet. Det enda som fungerade var TV1 och 2. Fylld av skepsis tvekade jag mellan parabol och IP-tv, och valde till slut Telias digital-TV. Turerna med Telias kundtjänst innan det hela kom igång var i det närmaste farsartade. Att man lyckats koncentrera så mycket inkompetens på ett så begränsat område är imponerande. Men, rent tekniskt har det fungerat. TVn rullar på, Internet fungerar. Så på det planet är jag nöjd.

Det här med inbyggda digitalboxar, är det så listigt? Så fort digitalövergången var klar fick vi ju reda på att tekniken redan var föråldrad, så inom några år ska vi byta till en nyare teknik. Då måste alla skaffa nya boxar igen. Vad då man gör med en TV med inbyggd box har jag ingen aning om.

Jag har ett nybuggt hus där det är tänkt att köra på IP-TV, IP-Telefoni. IP-Telefoni har vi och det fungerar super. Sen om vi kommer fortsätta ha fast telefon är en annan fråga. Tycker man använder alltid mobiltelefonen nuförtiden ändå. När det kommer till IP-TV så har vi tecknat detta MEN använder det inte. Boxen ligger ouppackad fortfarande. teknken fungerar säkerligen men kanalutbudet är inte för oss acceptablet. Hur kan de inte erbjuda TV3.

Reusltatet av detta är helt enkelt att vi kör med boxer som är prisvärt, rätt kanaluppsättning och en god framtid med vad det verkar som ny konkurens i framtiden.

Det är väl Canal+ som står bakom Telias digital-TV, vi vet ju redan hur de och Viasat håller på att löjla sig med kanalerna (3:an och 6:an resp. 5:an). Det är ju även 6:an som saknas i Telias programutbud, visst de visar mycket skräp MEN där går även en del matcher från champinjonligan där. 6:an är ju frikanal i det markbundna, så lite konstigt att inte ha den.
VI har dock boxer på primär TV:n men även markbundet (frikanaler) i sovrummet (där Telia är inkopplat) så den enda kanalen vi saknar där är faktiskt 3:an. Men boxer har inte TV4 sport vilket Telia har så det kanske jämnar ut sig. Dock tror jag att Boxer får ta och se över om de inte kan lägga in TV4 sport istället för någon annan skitkanal (som TV400...?).
Som tidigare nämnt så är Telia (via ADSL, vet inte hur det är med fiber) i dagsläget begränsat till 1 TV, så den dagen Telia stryker sin gratis TV så blir det ett tvillingkort (om vi vill nu måste ha fler kanaler i sovrummet) med Boxer. Telia fungerar faktiskt riktigt bra nu, boxen är dock riktigt skruttig. Testade för första gången att hyra film via TV:n under julhelgen, fungerade mkt bra (dock är utbudet fortfarande undermåligt).

Kör med 8Mbit och deras tv.
Fungerar utämrkt och aldrig varit nåt strul.

Xomilpa skrev:
...
Nu tycker inte jag att TV över ADSL inte är ett bra alternativ. Det är endast en (1) TV som kan anslutas!
...
Gäller detta även om man är ansluten via fiber?

/Henrik

Henrik T skrev:

/Henrik
Nej, då har du stöd för 3 st.

Henrik T skrev:

/Henrik
Är det fiberkabel använder man inte ADSL-modem! Det är en helt annan sorts modemer.

Bor man i ett äldre hus med mer eller mindre antika ledningar kan det bli problem med bild som hänger sig. Morsan bor i ett hus byggt -45 och fick i samband med bildstörningar veta detta av Telias servicekillar..

Jag tackar alla för era synpunkter, såvitt jag kan se är det ingen som har större problem.

har ej själv erfarenhet. men.. grannen kör telia digitaltv med sitt 8Mbit ADSL och det funkade utmärkt för honom.

Rel. nybliven husägare skrev:
Bor man i ett äldre hus med mer eller mindre antika ledningar kan det bli problem med bild som hänger sig. Morsan bor i ett hus byggt -45 och fick i samband med bildstörningar veta detta av Telias servicekillar..
Yupp och då kan Relacom/Etel, vilka nu det är byta ut 40m ledning och sköta all installation åt dig för 295kr.

Telia TV funkar kanon.

Ett litet aber som jag sett hos många är kabeln som går mellan Adsl modemet och TV-boxen.

Den som inte har första tele-jacket vid TV måste dra en nätverkskabel till tv-boxen???!!!

Inte jätte precis med funkar bra gör det.

//Christer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.