Även om mina egna erfarenheter av Telia har några år på nacken (lyckats undvika dom ett antal år nu) så ligger de helt i linje med Karin's upplevelser.

Ett tips kan jag komam med. Nästa gång du pratar med dem, och du får ett löfte. Kräv dom på en tidplan för nästa åtgärd. Om nu "någon" på kundtjänst skulle fixa detat med prio. begär att få reda på om det betyder 1 dag, 1 vecka osv. kräv att personen kontaktar dig när ärendet är klart. Ta reda på namn och direkt telefonnummer till chefen för den avdelning som är ansvarig. Går inte dte så kräv namn och direktnumemr till cehfen ytterligare ett snäpp upp.

När de sedan inte håller deadline på 1 dag eller vad den nu är så ringer du chefen ifråga (bry dig inte om det vanliga kundtjänstnumret), chefen sitter garanterat i möte, du hamnar i vanliga kundtjänsten, då lämnar du meddelande om att du förväntar dig att chefen kontaktar dig IDAG.

Detta har fungerat för mig. Inte i riktigt alla lägen men vid flera tillfällen. Men kom ihåg att ALLTID kräva en deadline, när skall nästa kontakt ske. Har dom då inte kontaktat dig så ringer du 5 minuter över deadline till den närmsta ansvarige som du har ett nummer till, osv. Försök att samla kontakter uppåt i hierarkin, varje gång de "sviker" så kontaktar du chefen ett snäpp upp osv.

När liknande saker händer på TELE2 så är det mycket enklare, man googlar frma namnet på den direktör som är anvarig för den fallerande funktionen, alternativt går du på VD direkt. Det är inte svårt att få kontakt med VD eller andra direktörer på TELE2. Den ansvarige "ser till" att ditt ärende fixas. Har ringt direkt till VD efter att inte ha kommit fram i deras telefonkö till kundtjänst på 10 minuter, 5 minuter senare ringde kundtjänst till mig istället.

Detta ingår enl. uppgift i deras ledarstil, den direktör som har en fallerande funktion under sig får fixa ärendet personligen.

Att försöka få köpa ngt av telia är en heltidssysselsättning i flera veckor.

Tycker det låter som din man borde kunna skriva ihop en bra och säljande artikel om hur Telia sköter det här.
 
Karin Wiles skrev:
Försöker få en offert från Telia för vårt nybygge. Det går inte så bra. Fick först veta att jag måste vara kund hos dem för att få en offert till det hus vi bygger. Byter operatör, helt ok.

Får sen veta att 'det är alldeles för tidigt att begära en offert nu' det är ju tre månader kvar till inflyttning. Deras offert gäller bara i tre månader. Det tar bara två veckor att få offerten, säger de. Jag blir ändå orolig för att de ska hinna, telefon är livsviktig för oss. Min man är frilansjournalist och sköter dagligen intervjuer via telefon hemifrån. Han är också den av oss med huvudinkomsten. Utan telefon=ingen inkomst! Ringer för femtielfte gången för att försöka få en offert, får i princip tjata mig till den.

Sedan går veckorna, jag ringer för att se vad som händer, när kommer offerten, det är nu 6 veckor till inflyttning. Jag får olika svar var gång jag ringer. Skanova har mycket att göra, men ärendet är ivägskickat....jag ringer igen....får inget svar alls, hon har lagt på efter att jag suttit och väntat i en tyst lur i 15 min, jag ringer igen, får häxan surtant som tycker jag är alldeles för otålig. Jag tvingar henne att kolla vad som händer med offerten, någon från Skanova skulle ju kontakta oss och sedan skulle det ta ungefär två veckor till offert. Det har gått mer än en månad och ingen har kontaktat oss. Får till slut ett telefonnummer till något de kallar Access.

Ringer dit, får prata med trevlig och kunnig människa, halleluja. Hon säger att detta är egentligen något som ska skötas av kundtjänst (det är ju dit jag ringt ett antal gånger de senaste veckorna). Hon kollar ändå i systemet för att se vad som händer med offerten, och då.....jo inget händer med någon offert. Den förfrågan har kommit tillbaka omedelbart från Skanova för Telia har lyckats att sätta dit fel adress, nämligen till den lägenhet vi bor i idag, medan vi bygger, den lägenhet som vi redan har Telia fast telefoni i. Och varför i hela friden har ingen på kundtjänst lyckats upptäcka detta alla gånger jag ringt?

Nåja, Access tjejen är trevlig och väntar tillsammans med mig i luren medan vi försöker att nå kundtjänst igen. Hon berättar också för kundtjänst vad som hänt och att de ska hjälpa mig nu och sedan skicka det med prio.

So far so good, men nu får jag gå igenom hela fadäsen med närmsta granne som har fast telefoni osv. Tur att jag känner var och varannan person som bor på just denna grusväg på landet. För Telia/Skanova verkar inte ha någon som helst aning om det går att få fast telefoni här. Jag får återigen redogöra för Telia om alla blivande grannar som har/resp. inte har fast telefoni. Sedan är vi klara och ärendet ska i det här skedet skickas till samma hjälpsamma tjej på Access med prio. och hon ska ta sig an ärendet och se till att vi får en offert.

Det har nu gått ytterligare en vecka, inget samtal från Access tjejen, inget samtal från Skanova och ingen offert.

Det är den 2 oktober idag, slutbesiktning på huset är den 17 november. Jag har ont i magen!!!
Det tog oss från den 26/6 tills 23/9 innan vi fick en offert, som dessutom var fel.... 32300:- skulle de ha för inkopplingen. Ringde och frågade varför det hade blivit 22300:- dyrare än offerten jag fick i april.... de återkom efter 2dgr med en ny offert på 14300:- alldeles för mkt pengar, så det kanske får bli tre istället.....
 
Karin Wiles skrev:
Försöker få en offert från Telia för vårt nybygge. Det går inte så bra. Fick först veta att jag måste vara kund hos dem för att få en offert till det hus vi bygger. Byter operatör, helt ok.

Får sen veta att 'det är alldeles för tidigt att begära en offert nu' det är ju tre månader kvar till inflyttning. Deras offert gäller bara i tre månader. Det tar bara två veckor att få offerten, säger de. Jag blir ändå orolig för att de ska hinna, telefon är livsviktig för oss. Min man är frilansjournalist och sköter dagligen intervjuer via telefon hemifrån. Han är också den av oss med huvudinkomsten. Utan telefon=ingen inkomst! Ringer för femtielfte gången för att försöka få en offert, får i princip tjata mig till den.

Sedan går veckorna, jag ringer för att se vad som händer, när kommer offerten, det är nu 6 veckor till inflyttning. Jag får olika svar var gång jag ringer. Skanova har mycket att göra, men ärendet är ivägskickat....jag ringer igen....får inget svar alls, hon har lagt på efter att jag suttit och väntat i en tyst lur i 15 min, jag ringer igen, får häxan surtant som tycker jag är alldeles för otålig. Jag tvingar henne att kolla vad som händer med offerten, någon från Skanova skulle ju kontakta oss och sedan skulle det ta ungefär två veckor till offert. Det har gått mer än en månad och ingen har kontaktat oss. Får till slut ett telefonnummer till något de kallar Access.

Ringer dit, får prata med trevlig och kunnig människa, halleluja. Hon säger att detta är egentligen något som ska skötas av kundtjänst (det är ju dit jag ringt ett antal gånger de senaste veckorna). Hon kollar ändå i systemet för att se vad som händer med offerten, och då.....jo inget händer med någon offert. Den förfrågan har kommit tillbaka omedelbart från Skanova för Telia har lyckats att sätta dit fel adress, nämligen till den lägenhet vi bor i idag, medan vi bygger, den lägenhet som vi redan har Telia fast telefoni i. Och varför i hela friden har ingen på kundtjänst lyckats upptäcka detta alla gånger jag ringt?

Nåja, Access tjejen är trevlig och väntar tillsammans med mig i luren medan vi försöker att nå kundtjänst igen. Hon berättar också för kundtjänst vad som hänt och att de ska hjälpa mig nu och sedan skicka det med prio.

So far so good, men nu får jag gå igenom hela fadäsen med närmsta granne som har fast telefoni osv. Tur att jag känner var och varannan person som bor på just denna grusväg på landet. För Telia/Skanova verkar inte ha någon som helst aning om det går att få fast telefoni här. Jag får återigen redogöra för Telia om alla blivande grannar som har/resp. inte har fast telefoni. Sedan är vi klara och ärendet ska i det här skedet skickas till samma hjälpsamma tjej på Access med prio. och hon ska ta sig an ärendet och se till att vi får en offert.

Det har nu gått ytterligare en vecka, inget samtal från Access tjejen, inget samtal från Skanova och ingen offert.

Det är den 2 oktober idag, slutbesiktning på huset är den 17 november. Jag har ont i magen!!!
Seså! Strunta nu i Telia. Ni behöver inte dom.
Välj exempelvis Telenor Total. Finns säkert liknande alternativ hos andra operatörer. För 799 får du då obegränsad samtalstid till samtliga mobil- och fasta nummer inom Sverige samt SMS och dessutom obegränsad surf med mobilt bredband. Vid utlandssamtal så lägger ni till Telenor Global för 25 kr per månad och ringer till betydligt lägre minutpriser än vad ni kan få via Telias fasta nät.

Telias alternativ blir dyrare och sämre i alla lägen, speciellt när man lägger till installationskostnaden för sunkigt kopparnät som borde vara avskrivet för decennier sedan.
 
Redigerat:
Vi vill verkligen ha fast telefoni. Av flera orsaker, men vi tackar ändå för alla tipsen om alternativ till Telia.

Jag har naturligtvis jagat på Telia. Kundtjänst skickade mig till tre olika personer, varje gång fick jag vänta tio minuter mellan personer. Tredje personen frågade förvånat: kunde de andra inte hjälpa dig med detta?

Plötsligt hade Eltel fått ärendet av Skanova, underbart! Synd att det är som att krama blod ur en sten att få något att hända!

Får väl se om det blir någon offert nån gång...................det är den 12 oktober idag. 17 nov är slutbesiktningen.................hoppet är det sista som överger en.
 
Nu blev jag uppringd av telia, och dem erbjöd mig att förlänga mitta ab. i 12 månader mot en billigare månadskostnad.

Jag meddelade han att jag just tecknat ab. med en subentionerad telefon med 18 månaders bindningstid.... Han blev tyst, efter 10 sek sa han att "det inte var någon bindningstid knuten till mitt ab."

Har Telia alla hästar i stallet?
Vad pysslar dem med?
 
cust3000 skrev:
Nu blev jag uppringd av telia, och dem erbjöd mig att förlänga mitta ab. i 12 månader mot en billigare månadskostnad.

Jag meddelade han att jag just tecknat ab. med en subentionerad telefon med 18 månaders bindningstid.... Han blev tyst, efter 10 sek sa han att "det inte var någon bindningstid knuten till mitt ab."

Har Telia alla hästar i stallet?
Vad pysslar dem med?
Inget konstigt alls.
Antagligen hade du uppgivna bindningstid på ditt abb men Telia erkänner ALDRIG någonsin att de har fel. Den policyn är intatuerad i pannan på alla anställda.

Jag har flera exempel på detta. te.x när en tekniker åtgärdade en felkonfigurering i en router där kunden satt på stolen brevid och hade full uppsikt över vad som gjordes och vad som hade orsakat felet, därefter ringer teknikern till kundens kontaktperson på Telia och rapporterar felet samt vilken åtgärd han har vidtagit.
Kontaktpersonen ringer upp kunden, medans denne fortfarande sitter i samma rum som teknikern, och meddelar att de inte har hittat något fel men att allt verkar fungera nu och att det troligtvis var fel på kundens utrustning.
Han fick aldrig kontaktpersonen på Telia att erkänna att han hade ljugit trots fullkomligt vattentäta bevis.

Så. Du hade mest troligt 18 månader bindningstid, säljaren hade missat detta men eftersom Telia aldrig gör fel så drog han en liten vit lögn om att abbet saknade bindningstid.. lite finare sätt att säga att det var du som hade gjort fel när du trodde att du hade tecknat ett abb med 18 månaders bindningstid. :)
 
Som notering. De flesta teleoperatörer lägger ut sina försäljningsuppdrag riktat till privatpersoner på olika Callcenter, så det kan innebära att samma person ringer dig igen men då från annan operatör. Iochförsig så kanske inte den sannolikheten heller är så stor då de har mycket stor personalomsättning, bl.a. studerande.
Det gäller även Helpdeskfunktioner men där är det inte lika entydigt utan att man kan även ha det i egen regi eller delar av den.
 
Sen är Telia kända för att lyckas röra till det internt också. De kan mycket väl ha sålt abbet md bindningstid men inte lyckats registrera det på rätt plats bara.

Har ett omvänt fall i bekantskapskretsen där det var 99:- /mån för fri röst och datatrafik plsu mms/sms till alla nät. Skulle vara 6 mån och sen annat pris. Telia har nu förlängt avtalet med ett år (igen) för 99/mån ...
 
Har fått offert.....den 20 oktober.

Återstår att se om det blir någon fungerande telefon i tid. Har svårt att tro det i dagsläget, men man ska aldrig säga aldrig.

Undrar om vi har rekord, två månader till offert i stället för två veckor.
 
Tyvärr inte. Vet fall som har tagit betydligt längre än så
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.