Jag vill bara varna andra som funderar på att byta mobiltelefonoperatör till Telia.

Jag bytte från "Tre" till Telia, jag behöll mitt bef. telefonnr.
De skickade ut pappren som jag skulle signera samt att jag skulle skicka tillbaka med vändande post. Det gjorde jag, och dagarna gick.

Någon ny telefon som jag beställde i och med abonnemanget har jag inte sett röken av, men nu har de flyttat över mitt abonnemang utan att jag fått en ny telefon.

Min gamla är låst till "Tre"

Jag ringde upp telia och berättade hur det låg till, då fick jag till svar att "telefonen som du beställde är restnoterad, du får den om ca: 2 veckor" Då ifrågasatte jag om det inte är fel på rutinerna när de kopplar om abonnemanget utan att kunden erhållit en ny telefon när beställningen omfattade just de två sakerna? då fick jag till svar "jag kan ju inte springa ut med en telefon till dig, samt att det är ingen annan som klagar på detta som du gör" då frågade jag varför det klagomålet ligger som trea på deras FAQ. "det vet jag inget om" "har du klagomål får du klaga på hemsidan" .....och där hänvisas det till 90200, som jag just ringde.....

SKIT anser jag, kass kundkänsla samt katastrofala rutiner!

Mycket märkligt!
Abonnemanget kan ju inte börja gälla förrän du fått telefonen. Telia kan ju inte förutsätta att du har en annan telefon som går att använda. Och nu kan du inte använda telefonumret alls eftersom den är porterad till Telia.
Jag hade krävt en annan telefon istället om du nu kan gå med på det.

Är det nån operatör som har koll?
Gäller väl alla branscher som el, bredband, mobil, telefon etc etc etc...

Inte alls konstigt, försäljaren du talade med hade säkert provision på varje ny kund.
Sen efter genomförd affär är det inge noga.

Vi får nog gå tillbaka 30 år för och hitta lite moral.

H
Tycker du Telias support är dålig. Då har du inte provat Telenor. Där kommer du inte ens fram till någon support. :)

OFF TOPIC

holmertz skrev:
Tycker du Telias support är dålig. Då har du inte provat Telenor. Där kommer du inte ens fram till någon support. :)
Har hittat knepet tror jag.
Välj "vill du säg upp ditt abbonemang" när rösten ger dig olika val - verkar gå snabbare då.
Eller ring från fast lur utan att ange vilket nummer det gäller - så tror dom (kanske) att du vill teckna abbonemang och svarar snabbare.

//Daniel

byt tillbaks till 3, deras support e iaf bra :)

Jag har aldrig fått dålig support av Telia, tycker de är överlägsna de andra operatörerna. Televerket ftw.!

Måste inlägga med att som telekonsult -arbetar med samtliga operatörerna på marknaden åt mesta dels större företag, så är det bra mycket sämmre en var det var för bara 4 år sedan. Största nackdelen ovadsett operatör är att alla outsoursar sina försäljningskanaler till klassiska TM byråer. Detta gör att samtliga TM företag i Sverige slås om flest nyteckningar/förlängningar för operatörerna för att kunna få kallla sig sammarbetspartner. Operatörerna har uppdelning på hur bra partner man är i form utav tex standard partner, prefered partner osv. Samtidigt skall TM företagen tjäna lite pengar, så ekvationen blir. Extremt billig personal = dålig kunskap = många samtal= många onöjda kunder= mycket snabba pengar = förhöjd status inför operatörern= snabbt missnöjda kunder = operatören kan enkelt skylla på sin partner . Säger inte att det alltid är så här men oftast tyvärr.

Men angående trådskaparens case, så ser jag ingen annan utväg en att opertören skall ge dig en annan telefon eller något "plåster på såren". Detta baserat på att telefonen som ingick i köpet inte är levererad, som någon annan skrev så kan dom inte anta att du har en annan telefon att starta abonnemanget med.

Men beror på vem man köper, läs tex där dom ger sig rätten att starta abonnemanget utan att telefonen kommit till kunden. http://www.phonehouse.se/Template/Template1.aspx?MenuId=139353&SubId=1518869&Id=1518869

Att tillägga är att jag inte fått min telefon ännu.....
Men en räkning har de mage att skicka ut...

Jag har väntat 2,5 veckor nu på att Telia ska skicka ut papper om överlåtelse av abb för fast tele och bredband. Tjejen verkade riktigt hjälpsam och profsig i telefonen, men var fan är pappren?

Jag hoppas att det inte är telia du ska byta till?

Om du byter till annan operatör så prata med dom så löser dom allt.

thewolf skrev:
Jag hoppas att det inte är telia du ska byta till?

Om du byter till annan operatör så prata med dom så löser dom allt.
tyvärr blir jag kvar hos felia en stund till, finns ingen annan som levererar adsl på våran telestation...

Telia är en oändlig källa till frustration och ilska även hos IT-Tele proffs. Jag satt en gång 30-40 minuter i telekö för att felanmäla en anknytning bara för att i slutet på en närmast oändlig autosvarslinje (tryck 1 för att ...) upptäcka att jag tryckt fel någonstans innan. Backa ett snäpp i linjen funkade inte, det vart den Gordiska lösning "bryt samtalet" istället.

Knepet för hyfsad support hos Telia brukade förut vara att prata med "2nd line support", dvs inte dem som svarar i telefonerna utan de som faktiskt vet vad de gör.

Jo tack.. Telia suger. Ligger för tillfället i krig med dem över deras ovilja att leverera...

Här är min historia (skickad till telia)

Hejsan,

Vill att detta mailet kommer till lämplig ansvarig person på telia som kan förstå mig i den frustration jag upplever med telia.

Historian börjar för 1 år och 2 månader sedan.
Flyttade till ett nytt hus, de förra ägarna hade två teleabonemang. Ett för jobbet, ett privat. Jag fick tidigt reda på att de kablarna som användes för jobbtelefonen gick en kortare väg och det var här ett eventuellt adsl-modem skulle kopplas in. De förra ägarna körde 8mbit, från just telia.
Här börjar eländet. Telia vägrar tro på mig. När de söker på min adress så hittar de bara den långa vägen. Som är för lång för att jag ska kunna ha bredband. Jag försöker förklara det jag just förklarat. Ingen lycka. Efter kanske 15 samtal, där historian växer hela tiden (och det härliga med telia i detta läget är att man måste sitta i ett urvalsystem först, tar 10 min, sedan i telefonkö i ytterliggare 20 min, sedan så har inte den man når någon koll på ärendet, och det är dåligt uppdaterat, och därför måste man berätta hitorian om och om igen. Ytterliggare 10 min. Så det innebär att varje samtal tar 30 min innan man egentligen kan börja prata om något vettigt).
För telefonin går det inte så mycket bättre. Telia skickar ut en offert på många tusen kronor för att få telefonin att fungera! Jag vägrar, de gamla kunderna hade ju telefoni!

Nu har jag alltså två olika ärenden som bara blir större och större.
TElefonin löste sig ganska snabbt. En tekniker på plats bevisade för telia att det faktiskt fanns kopparkabel i huset där en telefon går att koppla in. Telia kopplar inte telefonin enligt normal prisbasis. Seger??

Bredbandet blir värre. Telia vägrar acceptera att de förra ägarna hade bredband. Efter mycket mycket om och men (fick till slut prata med en teamleader för bredband, som faktiskt lyssnade på mig) så skickar telia ut en tekniker som kopplar in någon mätutrustning och ringer upp telia när den är på plats, så att telia kan mäta hur lång vägen är. Bingo. Det gick visst. vad konstigt.

I detta läget så har jag ringt till telia runt 50 gånger. Varje samtal tar runt 30 min. 25 timmar med telia...

Är allt bra nu då? Nej, självklart inte. Nu börjar eländet. Telefonen går inte att använda. Sprakar bara. Direkt någon ringer så bryts internetanslutningen. Telia skickar ut tekniker efter tekniker. Den ena flyttar första uttaget, den andra säger att den första gjorde fel och byter tillbaka det (och detta får jag som kund betala för!!). Sedan kommer ett par tekniker som säger att det är fel på kablar här och där utanför huset, byter sådana i stationen.
Här ungefär har det gått kanske ett år, något mindre. Vi ger upp. Vår telefon går inte att använda, internetet fungerar ok, man får starta om modemet ibland bara.

Droppen som får bägaren att rinna över är:
Jag vill ha autogiro på räkningarna från telia, något som borde ligga i erat intresse också.
Skickar in medgivan på autogiro till telia. De första räkningarna blir vanliga, visst det tar en tid för en medgivan att slå igenom. Sedan kommer en ny räkning för telefoni, som ska gå via autogiro! Vackert. Allt bra tänker jag. Sedan dimper bredbandsräkningen ner. Vanlig! Ringer upp abonemangsavdelingen. (får sitta i ten telekö där de säger "du har nu plats nummer "two" i kön". Snyggt!). Får höra att man måste skicka in en separat för bredbandet!!! Helt galet. Jag har ju valt att få räkningarna betalade via autogiro mot telia genom min medgivan som var riktad mot det telefonnummer där bredbandet sitter!
Jag blir väldigt frustrerad och personen som tyvärr råkade sitta på andra luren fick höra både det ena och det andra. Bland annat att jag inte kan förstå hur telia fortfarande har monopol. Något personen från telia dementerar. Men, ni har ju monopol!!! Jag kan inte få bredband från någon annan än er! det är väl monopol om något? Lägg på att ni gör ett väldigt dåligt jobb, och är dyrast på marknaden, så förstår ni att jag inte är glad över detta monopol.

Alla jag har pratat med på telia har varit snälla och hjälpsamma. Men ingen har tagit ansvar för att lösa mina problem. I ett långtgående case som detta borde någon få huvudansvar för att lösa problemeatiken. Leda felsökningen, kordinera personalen och ha kontakt med mig som kund. Men inte. Jag får driva caset själv mot personer som inte är insatta i hur situationen är och inte alltid har koll på tekniken.
Det var jag som fick arbeta för att lösa problematiken kring mitt bredband, jag som sa till telia hur telia skall göra sitt jobb.

Nu har jag sagt upp mitt telefonabonomenag. Det fungerar ju inte ändå. Nästa hån:
Straffavgift på 500:- samt höjd kostnad på bredband på 89:- / månad. Detta är ett hån alternativt ett skämt. Telia får bestämma själva.

Nu har det gått ett år och tre månader sedan detta började:
Tid. 15 månader.
Tekniker på plats = 5-6 stycken
Antal samtal till telia = 60-70
Kostnad för mig. 200x15 3000:- (månadskostnad telefon), samt inkoppling av tele för c:a 2000:- (minns inte exakta kostnaden). 500:- straffavgift. 3 tekniker på plats a 750:- = 7500:-
Tid detta tagit för mig= 60-70 samtal till telia = 30 timmar. Varit hemma från jobbet 3 dagar = 24 timmar. Totalt 60 timmar. Vad debiterar telia? 600:- timman? = 60x600 = 36000:- (jag har ju trots allt gjort telias jobb, och förlorat intäkter från mitt normala jobb)

Jag är fruktansvärt trött på telia, men har tyvärr inget alternativ. Jag måste ha kvar bredbandet hos telia, telia har ju monopol.

Jag kräver någon form av upprättelse från er sida. 7500:- rakt ner i papperskorgen (eller telia) och 60 timmar bortkastade.

Hälsningar,

Stefan
25 min från centralstationen göteborg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.