Att Telia inte kan hålla rätt på sina faktureringsrutiner internt är skrattretande men ja de har en intern systemsoppa som inte är av denna värld.

När det gäller kablarnas vägar så har Telia noll koll. Det är det så kallat fristående bolaget skanova som borde ha koll (det har de inte).

Att du får betala mer för adsl när du tar bort telefonin är både naturligt och rätt. Som det är idag så betalar du ungefär halva kabelkostnaden via teleräkningen och andra halvan via adsl räkningen. När du tar bort telefonitjänsten så får ADSL nu betala hela hyran. De priserna är dessutom reglerade av PTS så det är svenska staten som sätter dem, inte Telia

Jag skulle behålla telefonen och fortsätta felanmäla ordentligt. Du vet att du ska ha en gratis månad för ca 1 veckas olöst fel och så vidare? Kan bli en billig telefon det :)
 
Telia har inte Monopol. Det är fritt fram för vilken operatör som helst att placera ADSL-utrustning ute i Telestationerna och sälja till kunder.

Detta gör Telia, de betalar både Skanova (för kabelhyra dina extra 89:-/mån) samt till TeliaSonera för själva hyran av plats i telestation, kyla, el osv.

Dock så gör inte de andra operatörerna det, pga de vill bara ha grädden inne i de större områdena! Så något Monopol har inte Telia i min mening.

Lika lite som att Posten inte har monopol på att dela ut post. Sen att citymail mfl tar grädden i storstäderna vilket innebär att posten drar in på brevlådorna ute i de mindre samhällen + att utdelningen blir sämre. Det är en helt annan sak...
 
Telia har monopol. Skanova är ett dotterbolag till telia. Beställer man bredband från någon annan operatör så är det fullt i växeln, men ringer man telia, jajamen det finns plats??!?! Andra operatörer 3-4 veckor för att koppla in bredband, telia 1-2 veckor.

Monopol?? Ja det har dom fortfarande. sälj ut delar av telia till andra bolag!
 
aedwall skrev:
Telia har inte Monopol. Det är fritt fram för vilken operatör som helst att placera ADSL-utrustning ute i Telestationerna och sälja till kunder.

Detta gör Telia, de betalar både Skanova (för kabelhyra dina extra 89:-/mån) samt till TeliaSonera för själva hyran av plats i telestation, kyla, el osv.

Dock så gör inte de andra operatörerna det, pga de vill bara ha grädden inne i de större områdena! Så något Monopol har inte Telia i min mening.

Lika lite som att Posten inte har monopol på att dela ut post. Sen att citymail mfl tar grädden i storstäderna vilket innebär att posten drar in på brevlådorna ute i de mindre samhällen + att utdelningen blir sämre. Det är en helt annan sak...
De har monopol! Vad de än säger!
Jag kan bara få telia i trådarna hemma hos mig. BARA. Vad annars är ett monopol?
Sedan vilka bakomliggande faktorer som finns, det är av mindre vikt. I mitt fall har telia köpt upp alla slottar i telestationen, så ingen annan kan ta sig in. Oavsett, monopol har de på vissa delar av marknaden.
 
Stew: Kan du inte ha andra operatörer trots det?
För mig var det så att skulle jag använda en annan operatör så kostade det den operatören 80 kr i månaden om jag inte minns fel för att få använda nätet som telia har byggt här.
 
Bezt skrev:
Stew: Kan du inte ha andra operatörer trots det?
För mig var det så att skulle jag använda en annan operatör så kostade det den operatören 80 kr i månaden om jag inte minns fel för att få använda nätet som telia har byggt här.
Även jag har samma situation som flera andra här. Felia är de enda som kan leverera.
Själv funderar jag på hur mycklet det kan kosta med ca 100 m fiberkabel och få någon att göra en T-koppling på den fibermatningen till telestationen som ligger på andra sidan vägen hemma.
 
Bezt skrev:
Stew: Kan du inte ha andra operatörer trots det?
För mig var det så att skulle jag använda en annan operatör så kostade det den operatören 80 kr i månaden om jag inte minns fel för att få använda nätet som telia har byggt här.
Har ringt till alla leverantörer som jag känner till och alla säger samma sak. Telia är de enda som har "slottar" i stationen...!
 
Du får tycka och tänka vad du vill. Men att komma och slänga ur sig en massa dravel och en massa påstående som inte är genomtänkta eller du har belägg för skapar debatt.

Jag hävdar precis som i tidigare inlägg att det är juh ganska klart att Operatören Telia har lediga "slottar" på station när de betalar och ställer egen utrustning där! De andra operatörerna har antingen valt följande:
*De vill inte bygga ut alls pga för klent kundunderlag
*De vill inte bygga ut mer pga de vet att de inte kommer att fylla alla "slottar" med kunder, dvs de anser att det är en dålig investering.

Jag påstår att att använda uttrycket monopol är helt felaktigt jag tycker du istället bör vara tacksam att iaf operatören Telia ställt upp med en utbyggnad trots att de kanske går med förlust för denna enskilda station?

Alla operatörer har samma möjlighet att sätta dit utrustning som Telia. Det är svårt med kablar som redan finns som Skanova äger, men de går att hyra och är reglerade utav PTS! Telia betalar samma pris som övriga operatörer.

Nu har jag inget mer att tillägga utan nu är det upp till var och en att ta ställning till vad de tycker och tänker och jag tänker inte försöka övertyga någon att den ena har rätt eller fel. Dock så med all fakta på bordet så är övriga operatörer inte villiga att ta investeringen, precis som Citymail inte vill dela ut post mer än i storstäderna.
 
Redigerat av moderator:
Dessutom kommer man (om det inte är klart redan tom) att kunna hyra in sig på Telias Dslammar så man behöver inte ens hänga dit egen utrustning (bitströmsdirektivet, EU förordning). Prisregleringen på det hanteras också av PTS.

Därmed faller platsargumentet också och det enda det då handlar om är ekonomi. Sen kan man ha en uppfattning om det är Telia eller skanova som ska stå för slammar i stationerna men det är lite väl off topic
 
aedwall skrev:
Du får tycka och tänka vad du vill. Men att komma och slänga ur sig en massa dravel och en massa påstående som inte är genomtänkta eller du har belägg för skapar debatt.

Jag hävdar precis som i tidigare inlägg att det är juh ganska klart att Operatören Telia har lediga "slottar" på station när de betalar och ställer egen utrustning där! De andra operatörerna har antingen valt följande:
*De vill inte bygga ut alls pga för klent kundunderlag
*De vill inte bygga ut mer pga de vet att de inte kommer att fylla alla "slottar" med kunder, dvs de anser att det är en dålig investering.

Jag påstår att att använda uttrycket monopol är helt felaktigt jag tycker du istället bör vara tacksam att iaf operatören Telia ställt upp med en utbyggnad trots att de kanske går med förlust för denna enskilda station?

Alla operatörer har samma möjlighet att sätta dit utrustning som Telia. Det är svårt med kablar som redan finns som Skanova äger, men de går att hyra och är reglerade utav PTS! Telia betalar samma pris som övriga operatörer.

Nu har jag inget mer att tillägga utan nu är det upp till var och en att ta ställning till vad de tycker och tänker och jag tänker inte försöka övertyga någon att den ena har rätt eller fel. Dock så med all fakta på bordet så är övriga operatörer inte villiga att ta investeringen, precis som Citymail inte vill dela ut post mer än i storstäderna.
Ja, det låter ju rimmligt...! Får nog svårt att fortsätta fäkta för detta argument.
Tack för infon.
 
Tack för all respons! Jag ser tyvärr att andra har värre problem med Telia än vad jag har. Men stå på er! Vi kan ha denna tråd att samla alla missöden med telia, Så kan vi se hur stor denna tråd blir, vi kanske kan använda den mot dem vartefter. /hang in there, Over and out , Custer
 
Telia Koncernens största problem är alla deras omorganisationer. De vet inte själva vem de ska kontakta längre. Sen ska detta absolut itne drabba kunder, men det gör det dagligen

Utkämpade en "mindre" batalj med dem för några år sedan. Utan branchkunskap så hadde jag aldrig kommit i mål där
 
Försöker få en offert från Telia för vårt nybygge. Det går inte så bra. Fick först veta att jag måste vara kund hos dem för att få en offert till det hus vi bygger. Byter operatör, helt ok.

Får sen veta att 'det är alldeles för tidigt att begära en offert nu' det är ju tre månader kvar till inflyttning. Deras offert gäller bara i tre månader. Det tar bara två veckor att få offerten, säger de. Jag blir ändå orolig för att de ska hinna, telefon är livsviktig för oss. Min man är frilansjournalist och sköter dagligen intervjuer via telefon hemifrån. Han är också den av oss med huvudinkomsten. Utan telefon=ingen inkomst! Ringer för femtielfte gången för att försöka få en offert, får i princip tjata mig till den.

Sedan går veckorna, jag ringer för att se vad som händer, när kommer offerten, det är nu 6 veckor till inflyttning. Jag får olika svar var gång jag ringer. Skanova har mycket att göra, men ärendet är ivägskickat....jag ringer igen....får inget svar alls, hon har lagt på efter att jag suttit och väntat i en tyst lur i 15 min, jag ringer igen, får häxan surtant som tycker jag är alldeles för otålig. Jag tvingar henne att kolla vad som händer med offerten, någon från Skanova skulle ju kontakta oss och sedan skulle det ta ungefär två veckor till offert. Det har gått mer än en månad och ingen har kontaktat oss. Får till slut ett telefonnummer till något de kallar Access.

Ringer dit, får prata med trevlig och kunnig människa, halleluja. Hon säger att detta är egentligen något som ska skötas av kundtjänst (det är ju dit jag ringt ett antal gånger de senaste veckorna). Hon kollar ändå i systemet för att se vad som händer med offerten, och då.....jo inget händer med någon offert. Den förfrågan har kommit tillbaka omedelbart från Skanova för Telia har lyckats att sätta dit fel adress, nämligen till den lägenhet vi bor i idag, medan vi bygger, den lägenhet som vi redan har Telia fast telefoni i. Och varför i hela friden har ingen på kundtjänst lyckats upptäcka detta alla gånger jag ringt?

Nåja, Access tjejen är trevlig och väntar tillsammans med mig i luren medan vi försöker att nå kundtjänst igen. Hon berättar också för kundtjänst vad som hänt och att de ska hjälpa mig nu och sedan skicka det med prio.

So far so good, men nu får jag gå igenom hela fadäsen med närmsta granne som har fast telefoni osv. Tur att jag känner var och varannan person som bor på just denna grusväg på landet. För Telia/Skanova verkar inte ha någon som helst aning om det går att få fast telefoni här. Jag får återigen redogöra för Telia om alla blivande grannar som har/resp. inte har fast telefoni. Sedan är vi klara och ärendet ska i det här skedet skickas till samma hjälpsamma tjej på Access med prio. och hon ska ta sig an ärendet och se till att vi får en offert.

Det har nu gått ytterligare en vecka, inget samtal från Access tjejen, inget samtal från Skanova och ingen offert.

Det är den 2 oktober idag, slutbesiktning på huset är den 17 november. Jag har ont i magen!!!
 
Karin Wiles skrev:
Utan telefon=ingen inkomst!

Det tar bara några minuter att skaffa en mobil och ett kontantkort.
Ingen operatör som har täckning vid er grusväg?

Akta magen och lycka till!

(Off topic: Personligen har jag bara gott att säga om Telia, deras service och teknikerna från Relacom.)

//KoW
 
Jooooo, tack för din omtanke, men mobil har vi självklart redan, dock ej kontantkort. Timlånga intervjuer dagligen, ofta utlandssamtal, är inget man sköter via mobil. Jag lovar, vi har gått igenom alla våra möjligheter........vi behöver verkligen fast telefoni. .....Och Telia är enda alternativet tills kablarna har dragits!

För att ytterligare förvärra situationen lite, jag pluggar heltid på distans, en internet baserad kurs. Behöver fast telefon för att kunna få adsl...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.