10 470 läst ·
71 svar
10k läst
71 svar
Telekabel genom fastighet
Det finns ju också en anledning till varför kabeln går igenom huset. Förmodligen finns det en teleplint också (dvs en anslutningspunkt för telefoni) och även om nuvarande ägare inte utnyttjar den så kan det tänkas att nästa vill koppla in sig på telenätet så att ta bort kabeln kan ju vara rent av en försämringhempularen skrev:Njaaa...
I kabelfallet så kan du säkert få till en process, för att få bort kabeln, kabelägaren svarar då med att häcvda ledningsrätt. Går då kabeln genom ditt hus så kanske ledningsrätten inte räcker, men bara för att det inte lär gå att få en ny ledningsrätt för en kabel genom hus, så betyder inte det nödvändigtsvis att det blir stopp för en befintlig kabel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Klart att du har. Att du sedan inte får förfara med annans egendom hursomhelst är en annan femma, dvs du kan inte med automatik köra den till skroten. Men att bara ställa upp den utanför din tomt skulle ingen med rimlighet kunna få till egenmäktigt förfarande.hempularen skrev:Njaaa...
Jag tror inte att du har rätt att klippa eller på annat sätt göra åverkan på annans egendom även om den finns på din mark utan tillstånd. Jag tror att det räknas som egenmäktigt förfarande.
Om man tar den "berömda" parallellen med bilen som kraschar genom ditt staket och vraket blir bara stående där, ägaren gör ingenting. Den har du inte rätt att själv flytta bort från din tomt. Utan det är en process med delgivning av ägaren osv.
Jodå, när du gett dem en rimlig chans att rätta till problemet så klipper du bara av den eftersom du kan visa att du har olägenhet av den.hempularen skrev:I kabelfallet så kan du säkert få till en process, för att få bort kabeln, kabelägaren svarar då med att häcvda ledningsrätt. Går då kabeln genom ditt hus så kanske ledningsrätten inte räcker, men bara för att det inte lär gå att få en ny ledningsrätt för en kabel genom hus, så betyder inte det nödvändigtsvis att det blir stopp för en befintlig kabel.
Ja, alltså för att fortsätta med bilanalogin ovan. Om du hittar en televerkare i ditt hus olovandes (som försöker lura ut om det går någon kabel där och om den i så fall är av) så kan du med hänvisning till nödvärnslagen använda det våld nöden kräver för att kasta ut vederbörande *utan föregående varning*.
Men nu tror och hoppas jag inte att det behöver bli så krångligt. Förre ägaren till mitt hus (eller rättare sagt grannen) behövde som sagt bara be om ADSL så kom televerket ut och krävde ner anslutningen till mitt hus (var luftledning innan) samt drog och grävde ner en helt ny kabel till grannfastigheten. Helt utan krångel eller kostnad.
Nä, jag kan inte veta varför den är av men jag kan se exakt var den är av, ledningskarta har jag i min dator, det är bara att följa från min mätpunkt och x antal meter framåt så kan jag ringa in avbrottet ganska exakt.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, jag tror visst att du kan göra en reflektionsmätning. Men du kan inte veta *varför* kabel är av. Och om inte televerket som genom ett under hittat en massa gamla ledningskartor som de slängde som bäst under 80-talet så vet du inte med säkerhet var i terrängen det avbrottet är. Mer än att de är x meter från utanför en tomt (som du inte får gå in på och börja gräva).
(ledningskartor i pappersform är kastade, numera finns de på data som uppdateras var 3dje månad)
när jag hade fel på telefonen, det var en hemmaskarv en bit bort på linjen som fixades, efter det mätning som visade kortis 7 m från mätpunkten. jag bad telegubben klippa lös 3 av 4 inkommande i huset. sen han farit kopplade jag in en i taget och ringde telia mellan varje och dom mätte och ingen kortis. telefonen fungerade både före och efter bortklippningen förutom sprak ibland eftersom det var vatten i kabelskarven. så den typen av mätning var inte helt tillförlitlig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Ja de som finns kvar. Så sent som på 80-talet så hade man även kartor/ritningar inom större byggnader. Dessa vet jag rök till stor del. Sedan är ju kvaliteten på det som är kvar från gamla områden si och så med. Det kan ha hänt mycket ute i villaområdena som inte finns med, varken från början eller vid senare ändringar.kai_robert skrev:
[
Jodå, när du gett dem en rimlig chans att rätta till problemet så klipper du bara av den eftersom du kan visa att du har olägenhet av den.
[/QUOTE]
QUOTE=lars_stefan_axelsson;843921]Klart att du har. Att du sedan inte får förfara med annans egendom hursomhelst är en annan femma, dvs du kan inte med automatik köra den till skroten. Men att bara ställa upp den utanför din tomt skulle ingen med rimlighet kunna få till egenmäktigt förfarande.
Du får inte ens FLYTTA den utan ägarens tillstånd
Ja, alltså för att fortsätta med bilanalogin ovan. Om du hittar en televerkare i ditt hus olovandes (som försöker lura ut om det går någon kabel där och om den i så fall är av) så kan du med hänvisning till nödvärnslagen använda det våld nöden kräver för att kasta ut vederbörande *utan föregående varning*.
Nödvärnslagen är till för situationer när man känner sig hotad. Om man känner sig hotad av att det är en tekniker i källaren som undersöker kablar kanske man borde söka vård.
Jodå, när du gett dem en rimlig chans att rätta till problemet så klipper du bara av den eftersom du kan visa att du har olägenhet av den.
[/QUOTE]
QUOTE=lars_stefan_axelsson;843921]Klart att du har. Att du sedan inte får förfara med annans egendom hursomhelst är en annan femma, dvs du kan inte med automatik köra den till skroten. Men att bara ställa upp den utanför din tomt skulle ingen med rimlighet kunna få till egenmäktigt förfarande.
Du får inte ens FLYTTA den utan ägarens tillstånd
Ja, alltså för att fortsätta med bilanalogin ovan. Om du hittar en televerkare i ditt hus olovandes (som försöker lura ut om det går någon kabel där och om den i så fall är av) så kan du med hänvisning till nödvärnslagen använda det våld nöden kräver för att kasta ut vederbörande *utan föregående varning*.
Nödvärnslagen är till för situationer när man känner sig hotad. Om man känner sig hotad av att det är en tekniker i källaren som undersöker kablar kanske man borde söka vård.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Jodå, med ett oscilloskop och en signalgenerator så får man en mycket bra bild av vad som händer, komplett med alla detaljer, skarvar osv.pellefant skrev:
Våra instrument är mer tillförlitliga en telias fjärrstyrda mätningarpellefant skrev:när jag hade fel på telefonen, det var en hemmaskarv en bit bort på linjen som fixades, efter det mätning som visade kortis 7 m från mätpunkten. jag bad telegubben klippa lös 3 av 4 inkommande i huset. sen han farit kopplade jag in en i taget och ringde telia mellan varje och dom mätte och ingen kortis. telefonen fungerade både före och efter bortklippningen förutom sprak ibland eftersom det var vatten i kabelskarven. så den typen av mätning var inte helt tillförlitlig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Ja, det är det som är det fina med att han är inne källaren. Eftersom han befinner sig i ett rum som du lovligen vistas i så anses hot-kravet vara uppfyllt. Det är därför du kan använda våld utan föregående varning, något du inte kommer undan med på stan. Och om du gör det rätt så får han aldrig chansen att förklara att han är från televerket innan det är klappart och klart.kai_robert skrev:
Och är han från televerket så finns det all anledning att känna åtminstone stark oro, för att inte säga ångest. Den siste som var hemma hos mig stal som sagt utrustning så man kan inte vara nog försiktig med de där.
Och man får inte blanda ihop fallet med krockad bil i trädgården med en vanlig felparkering hos exv. en fastighetsägare. Ja, dvs du får inte flytta den så länge det är en brottsplats. Var kommer fö den-krockade-bilen-i-trädgården ifrån? Har ni ett fall ni kan länka till?
Att ritningar i större byggnader försvann beror på att de såldes till fastighetsägaren och försvann från telias ansvar.lars_stefan_axelsson skrev:Ja de som finns kvar. Så sent som på 80-talet så hade man även kartor/ritningar inom större byggnader. Dessa vet jag rök till stor del. Sedan är ju kvaliteten på det som är kvar från gamla områden si och så med. Det kan ha hänt mycket ute i villaområdena som inte finns med, varken från början eller vid senare ändringar.
Att nätändringar inte kommer in på kartan beror förmodligen på att det är för många inblandade. En äger nätet, en beställer utbyggnad, en genomför utbyggnad och en ska uppdatera kartorna. Inte undra på att informationen fastnar nån stans på vägen.
jo deras fjärrstyrda mätningar kan ju visa rätt när det är fel, dom avskrev mitt fel flera gånger samma vecka fast teknikern mätt upp bitfel, när jag frågat telias felanmälan om deras telekiosk måste brinna ner innan dom kunde byta kort i den så fick dom bråttom att seriöst repa felet, kortet i kiosken var trasigt vilket teknikern meddelat telia...
Den enda gång du kan använda våld är för att värja dig är om du blir överfallen. Då får man använda våld för att värja sig, INTE för att oskadligöra angriparen. Att angripa någon som befinner sig i din källare faller inte under nödvärnslagen.lars_stefan_axelsson skrev:
Du har all rätt att avvisa personen men inte angripa med våld.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Det här är ju ganska rejält off topic, men eftersom ovanstående är fel (det är bara en del av en av tre situationer som nämns i lagen) så hänvisar jag till exv. följande populärt hållna sammanfattning: http://www.enkelsak.com/pri/Nodvarn_nod_och_excess.html . Jag släpper den här delen iom det.kai_robert skrev: