ParkaKungen skrev:
Skriker TELEVERKET om hela historien.
Hur f-n kan man bara bunta teleledningen på värmerör i en källare?
Du har svaret själv...fanns och finns givetvis duktiga telefonmojar men en del medarbetare i det gamla Televerket var mer än lovligt sinnesslöa.

ridax skrev:
Men det var ju ett väldigt vanligt sätt att dra telekabel tidigare. Från hus till hus rakt igenom trädgårdar, rakt igenom hus istället för i gatan. Jag har också telekabel buntad med värmerören. Kommer in i ena ändan av huset och går ut i andra. Definitivt inget man bör kapa.
Precis, mitt hus hade det också (dvs grannens telefon var dragen genom min källare) eftersom man inte kunde dra luftledningen från stolpen direkt till dennes hus. Detta togs som tur var ner redan av förre ägaren eftersom grannen ville ha ADSL och det gick inte över de gamla skräpkablar som fanns. (Nu har vi båda stadsnät via fiber).

Jag är ju nörd så jag hade nog parallellkopplat in en telefon väntat tills det ringde och lagt mig i samtalet för att lura ut vem det var i andra änden (man kan förstås generera en ringsignal, men det är krångligare). Om man inte vill passa telefonen så kan man ju koppla in en telefonsvarare där man ber parterna att ge sig till känna. Det skulle ju kunna bli ett roligt samtal om inte annat. :) Och om det inte ringt på några dagar så hade jag nog provklippt en måndag eller så på ett sådant sätt att man lätt kunde skarva ihop det igen.

D
snickarboden skrev:
och hur i glödheta accepterar man det utan servitut och ersättning?
Tja... eftersom man själv är beroende av grannen "nedanför" på samma sätt som grannarna ovanför är beroende av en själv så.... Dessutom brukar ju inte "Televerket" ha speciellt svårt att fixa ett servitut om man nödvändigtvis propsar på det? Bättre då att inte ha något servitut alls...

Jag googlade lite på det där med ledningsrätt och servitut och hittade en statlig juridisk utredning (som hävdade att det behövdes styras upp nu när ledningar blivit så hippa, iom Internet). Där vill jag minnas att de sade att det är svårt/omöjligt med servitut inne i en byggnad. Men jag förstod inte de juridiska finesserna och kan lika väl ha missuppfattat det.

Jag hittade dock inte mycket skrivet om televerkets praxis att kaskadkoppla abonnenter *genom* villor. Dock hittade jag följande fina bilder: http://www.bgf.nu/historia/6/bilder/galge.jpg http://www.bgf.nu/historia/6/bilder/ttornvinter.jpg (på sidan http://www.bgf.nu/historia/6/telefon.html)

Kanske ändå att föredra en extra EKKX i källaren framför en sådan på taket? :)

snickarboden skrev:
och hur i glödheta accepterar man det utan servitut och ersättning?

/Kent

Så gjorde man förr i tiden, själv har jag en elmatningen som går in i mitt hus för att sen gå vidare till grannen.
Servitut??, ersättning??, nä glöm det.

ThomasLindgren skrev:
Klipp av och ta bort, sen är ditt problem borta.
förutom problemet med en saftig räkning för att du har kapat grannens teleledning

man kan ju tycka att kabeln borde vara uppmärkt på något sätt, prova kräv att telia plockar bort den..

Ersättning kan mycket väl ha utgått en gång i tiden, inskrivna avtal är ovanliga. Här läggs elkabel endast med en enkel ersättning till fastighetsägaren. Ledningsrätt tar ett år att få, två om någon överklagar.

kai_robert skrev:
förutom problemet med en saftig räkning för att du har kapat grannens teleledning
Det är inte ditt problem, han har inget tillstånd att ha kabeln i ditt hus.

ThomasLindgren skrev:
Precis. Televerket kan inte ens nöjaktigen bevisa att felet är ditt ansvar eftersom du inte behöver släppa in dem. De har som sagt inga servitut mm och kan inte få ledningsrätt *i* ditt hus.

Är det inte bättre att ringa Telia och grannen och berätta att ledningen tyvärr inte kan vara i din källare längre. Tror det skulle funka bättre än att bara djävlas genom att klippa den Tillstånd lär de väl ha fått någon gång i tiden - om de inte gjort inbrott för att dra in den förstås.

Vill man ha grannfejd så är det bara att kapa kabeln direkt, om inte så finns det nog några bättre lösningar...

snaggletooth skrev:
Vill man ha grannfejd så är det bara att kapa kabeln direkt, om inte så finns det nog några bättre lösningar...
Njae, ta det från en som forskar inom säkerhet; Folk i allmänhet väger uppsåtet tungt. Med en tillräckligt förslaget odlad okunskap om det mesta här i världen "Hade jag ingen aaaaning om att det kunde vara en sladd till telefonen som fortfarande användes. I min källare? Vem kunde tänka sig något sådant?" så kan jag nästan garantera att det inte kommer till någon fejd. Kombinera gärna med en stor dos "det är lättare att bli förlåten än att få tillstånd". Dvs be så *hemskt mycket* om ursäkt, men å andra sidan, vem skulle kunna tänka sig att televerket gjort något så dumt en gång i tiden.... (Den som vill veta mer om hur man spelar okunskap mm. kan med fördel läsa "The flim flam man", "The art of deception, Kevin Mitnick", eller varför inte "Full facts book of cold reading, Ian Rowlands"). Observera att en så direkt metod knappast kommer att fungera när det gäller att såga ner grannens misshagliga träd.

Sedan håller jag helt med om att det finns bättre sätt.

Redigerat:
ThomasLindgren skrev:
Naturligtvis så har televerket (som det hette på den tiden) haft tillstånd att dra igenom huset annars skulle de ju inte ha gjort på detta vis.

Om man resonerar på detta vis så kan jag kapa elledningen som går till grannen. Den går via mitt hus sen -43 men JAG har ju inte gett tillstånd.

kai_robert skrev:
Naturligtvis så har televerket (som det hette på den tiden) haft tillstånd att dra igenom huset annars skulle de ju inte ha gjort på detta vis.

Om man resonerar på detta vis så kan jag kapa elledningen som går till grannen. Den går via mitt hus sen -43 men JAG har ju inte gett tillstånd.
Det är inte ditt problem. Antingen kapar du eller så ber du att de flyttar på den, de kan inte kräva att ha den kvar i ditt hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.