10 470 läst ·
71 svar
10k läst
71 svar
Telekabel genom fastighet
Sida 1 av 5
Jag har en telekabel som går genom min fastighet, fastsatt med buntband på mina elemtvattenrör i källaren. Dessa går igenom hela kåken och vidare till andra hus.
Jag själv andvänder inte denna kabel att ringa med då jag har fiberkabel med ip telefoni.
Problemet är att jag ska rusta källaren och vill ha bort denna kabel, men ingen vill ta på sig ansvaret för den. Kan jag helt enkelt bara ta bort den eller?
Jag själv andvänder inte denna kabel att ringa med då jag har fiberkabel med ip telefoni.
Problemet är att jag ska rusta källaren och vill ha bort denna kabel, men ingen vill ta på sig ansvaret för den. Kan jag helt enkelt bara ta bort den eller?
Nejdå det är ingen tjuvkopling. Jag har pratat med telia som är dom som gjort jobbet. Inget servitut finns. Den finns med på stadsplan kartan.
Det är en grov kabel. ca 2cm i diameter
Det är en grov kabel. ca 2cm i diameter
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det kan väl vara ett bra sätt annars ?-MH- skrev:
Finns det inget servitut och man dessutom har frågat runt - tja då kapar man den och ser vad som händer ?
(förutsätter att det inte är starkström dock - då ksall man nog leta reda på elcentralen för den kabeln först
Det torde ju inte vara egenmäktigt förfarande, du äger ju din egen källare med alla installationer, och om ingen anna nverkar äga/nyttja kabeln så skulle jag iaf anta att den inte används längre och att ngn tidigare ägare kanske klämt dit den...
/K
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vilket osökt får mig att minnas en kollega från 80- talet.
Han bodde i en lägenhet på Östermalm, hade en "sunkig garderob". Han renoverade den, det var lös puts, diverse hål i väggen osv. Längst in i garderoben var det en härva med diverse stumpar ringledning, telefon trådar som stack ut ur väggen, kapade.
Han klippte helt resolut bort alltihop och pressade in ändarna i hål i väggen, och putsade om väggarna inne i garderoben, målade, allt blev fint.
Någon vecka senare ringer en låsfirma på dörren, de skall reparera fastighetens kodlås, och har spårat att ledningen från kodtavlan till centralen försvinner in i hans lägenhet. Kollegan börjar då ana att han kanske är skyldig, leder in reparartören i garderoben, fram med en mejsel och pillar ut diverse trådar ur den nyputsade väggen. "Kan det vara den här?".
Han bodde i en lägenhet på Östermalm, hade en "sunkig garderob". Han renoverade den, det var lös puts, diverse hål i väggen osv. Längst in i garderoben var det en härva med diverse stumpar ringledning, telefon trådar som stack ut ur väggen, kapade.
Han klippte helt resolut bort alltihop och pressade in ändarna i hål i väggen, och putsade om väggarna inne i garderoben, målade, allt blev fint.
Någon vecka senare ringer en låsfirma på dörren, de skall reparera fastighetens kodlås, och har spårat att ledningen från kodtavlan till centralen försvinner in i hans lägenhet. Kollegan börjar då ana att han kanske är skyldig, leder in reparartören i garderoben, fram med en mejsel och pillar ut diverse trådar ur den nyputsade väggen. "Kan det vara den här?".
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Man kan ju dock skarpt ifrågasätta installationen om det ser ut så !!hempularen skrev:Vilket osökt får mig att minnas en kollega från 80- talet.
Han bodde i en lägenhet på Östermalm, hade en "sunkig garderob". Han renoverade den, det var lös puts, diverse hål i väggen osv. Längst in i garderoben var det en härva med diverse stumpar ringledning, telefon trådar som stack ut ur väggen, kapade.
Han klippte helt resolut bort alltihop och pressade in ändarna i hål i väggen, och putsade om väggarna inne i garderoben, målade, allt blev fint.
Någon vecka senare ringer en låsfirma på dörren, de skall reparera fastighetens kodlås, och har spårat att ledningen från kodtavlan till centralen försvinner in i hans lägenhet. Kollegan börjar då ana att han kanske är skyldig, leder in reparartören i garderoben, fram med en mejsel och pillar ut diverse trådar ur den nyputsade väggen. "Kan det vara den här?".
Kanske dags att dra om dessa ledningar då och göra det rätt ?
I en bostadsrätt, speciellt en lägenhet, hade jag nog varit lite försiktig - i ett eget hus så är det ju lite mer "mitt" ...
Men då fick han ju iaf svar på vems ledningarna var
/K
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Aha, jag uppfattade det som klart.
Givetvis så hade det gått en tråd i härvan som inte var en stump. Så när han klippte rent så kapade han samtidigt tråden till kodtavlan, och hade som sagt putsat in ändarna i väggen.
Det blev ett väldigt bra skratt vid fikabordet när han berättade. Till saken hör att vi jobbade allihop med utveckling av diverse telekomutrustning, så vi höll på med liiite mer avancerade kopplingar än kodlås, på jobbet.
Givetvis så hade det gått en tråd i härvan som inte var en stump. Så när han klippte rent så kapade han samtidigt tråden till kodtavlan, och hade som sagt putsat in ändarna i väggen.
Det blev ett väldigt bra skratt vid fikabordet när han berättade. Till saken hör att vi jobbade allihop med utveckling av diverse telekomutrustning, så vi höll på med liiite mer avancerade kopplingar än kodlås, på jobbet.
Jag är mer intresserad av vad som hände för TS?????
Vete tusan om jag inte hade kapat kabeln, är ju liksom en nyfiken jävel *S*
/Kent
Vete tusan om jag inte hade kapat kabeln, är ju liksom en nyfiken jävel *S*
/Kent
Men det var ju ett väldigt vanligt sätt att dra telekabel tidigare. Från hus till hus rakt igenom trädgårdar, rakt igenom hus istället för i gatan. Jag har också telekabel buntad med värmerören. Kommer in i ena ändan av huset och går ut i andra. Definitivt inget man bör kapa.
och hur i glödheta accepterar man det utan servitut och ersättning?
/Kent
/Kent
Skriker TELEVERKET om hela historien.
Hur f-n kan man bara bunta teleledningen på värmerör i en källare?
Hur f-n kan man bara bunta teleledningen på värmerör i en källare?
Klipp av och ta bort, sen är ditt problem borta.
