S skogaliten skrev:
Skalengör mobilen ännu större och klumpigare att ha i fickan!
Minimalt, men helt beroende av vilken mobil det avser. På min S23 är det inga problem och har haft dem sedan de kom på mina mobiler.
De gamla "fick mobilerna" för 30-35 år sedan var ju inte direkt av fickmodell.😉

Mitt problem är att jag vill ha en mobil med mycket bra kamera men så liten som möjligt.

Tyvärr finns inte någon sådan. Alla verkar vara stora och tunga blaffor.

Funderar att krypa till korset och köpa en Xiaomi 15T Pro 5G större än vad jag vill ha men inte superstor.

Någon som har erfarenhet av denna?

Kamerorna verkar ju vara riktigt bra.

Jobbat som målare i 20 år haft diverse mobiler aldrig lyckats sabba nån telefon spräckt skärmen på en men det hände när ja skulle ut med hunden å jag halka i trappen (inget skal på den) Men slår ett slag för snickers 9746 skyddande smartphonefodral. Som man sätter i skärpet. Skulle aldrig få för mej å slänga ner telefonen i fickorna i jobbebyxorna den hade dött efter en vecka. Å e rätt glad i spigens mobilskal som e rätt slimmade å som skyddar mobilen bra

Uppdatering av tråden kan sammanfattas med att jag nog sökt igenom hela mobilmarknaden nu. Insett att IP68 i praktiken inte räcker till utan att man måste upp till IP69 om telefonen ska klara att sänkas ned i vatten eller utsättas för kraftigt regn under lång tid.
Å då finns det inte mycket att välja på i liten storlek.

Ulefone har ett antal modeller med rätt IP-klassning, och små dimensioner på H x B, men då drar tjockleken iväg till 20-25 mm vilket gör det väldigt klumpigt. Flera av telefonerna är dessutom rätt gamla med dåliga specar på processer, minne samt OS-version.

Tror jag landat i två alternativ nu:

1. Motorola Edge 60 Neo https://www.motorola.com/se/sv/p/phones/motorola-edge/motorola-edge-60-neo/pmipmjd43mc?pn=PBA80035IT
2. Oppo Reno15 Pro https://www.oppo.com/en/smartphones/series-reno/reno15-pro/specs/

Motorolan mäter in på 174 gram, 154 mm hög, 71 mm bred och 8 mm tunn.
Oppo på 187 gram, 151 mm x 72 mm x 8 mm.
Både klassade för IP69.
Både är också steget över mediumklassen men inte lika bra som toppmodellerna vad gäller prestanda.

Men urvalet av tåligt och smått är som sagt uruselt om man inte skiter i tjockleken för då finns det lite att välja på som är 20-25 mm tjockt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har en Ulefone power armor 18T. Den är tung, men men man vänjer sig. Stora fördelen är att den är (till synes) helt oöm, samt att man slipper ladda den hela tiden. Dock lade autofokusen på kameran av efter c:a 2 år, men det gick att beställa en ny kameramodul. 35 pytteskruvar för att byta den, men nu snurrar det igen.

Redigerat:
M martinradbo skrev:

1. Motorola Edge 60 Neo [länk]
2. Oppo Reno15 Pro [länk]
Oppon visar sig ha glasbaksida och inte heller vara klassad enligt standarden MIL-STD-810 (nån militär klassning som avser stöttålighet, tapp från höjd m.m.).

I övrigt tror jag den är snäppet vassare än Motorolan vid närmare kontroll, men då en tålig telefon är ett absolut krav för mig, så är det nu beställt en Motorola edge 60 neo 👌

Återkommer med omdöme så småningom. Att det var en kompromiss vet jag redan. Lite för stor och lite för dålig prestanda, men man kan tydligen inte få allt...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Insett att IP68 i praktiken inte räcker till utan att man måste upp till IP69 om telefonen ska klara att sänkas ned i vatten eller utsättas för kraftigt regn under lång tid.
IP67 är kortvarig nedsänkning i vatten, IP68 är lång tid under vatten. IP69K är högtryckstvätt. Vad ska du göra med telefonen?

H HenrikHuslöse skrev:
IP67 är kortvarig nedsänkning i vatten, IP68 är lång tid under vatten. IP69K är högtryckstvätt. Vad ska du göra med telefonen?
Jag känner till IP-klasserna jag också ;-)

Det handlar om båtliv, äventyr, tävlingar, träning, långfärdsskridsko och så vidare. Å då vill man inte att telefonen falerar när man behöver den som mest, t.ex. efter att ha legat i kallt vatten flera timmar.

Men det kan lika gärna vara mindre allvarliga situationer, som att stå ute i kraftigt regn en hel dag med telefonen i fickan och tvätta ett tak. Naturligtvis skyddar man sin telefon om man har möjlighet, men jag vet av erfarenhet att det i mitt liv kommer uppstå tillfällen när man hamnar i situationer där telefonen ändå blir blöt, eller tappas i marken av misstag.
Alla har vi olika prio, en del vill ha en stor fin glänsande telefon med blankt glas även på baksidan, men mina prioriteringar ligger inte där.

Å som kuriosa, nuvarande telefonen (Xcover 5) var ändå klassad som IP68, men tog in vatten trots det när jag tillsammans med den ramlade i i havet förra veckan. :-(

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Det handlar om båtliv, äventyr, tävlingar, träning, långfärdsskridsko och så vidare. Å då vill man inte att telefonen falerar när man behöver den som mest, t.ex. efter att ha legat i kallt vatten flera timmar.
Om du faktiskt behöver en fungerande telefon efter flera timmar i vattnet så ska du nog en väldigt vattentät telefon, ja. 😀

Man får komma ihåg att klassningen sker på nya produkter, inte när man öppnar o stängt luckor tusen gånger och tappat den i gatan några gånger.

Cheesen
M martinradbo skrev:
Uppdatering av tråden kan sammanfattas med att jag nog sökt igenom hela mobilmarknaden nu. Insett att IP68 i praktiken inte räcker till utan att man måste upp till IP69 om telefonen ska klara att sänkas ned i vatten eller utsättas för kraftigt regn under lång tid.
Å då finns det inte mycket att välja på i liten storlek.

Ulefone har ett antal modeller med rätt IP-klassning, och små dimensioner på H x B, men då drar tjockleken iväg till 20-25 mm vilket gör det väldigt klumpigt. Flera av telefonerna är dessutom rätt gamla med dåliga specar på processer, minne samt OS-version.

1. Motorola Edge 60 Neo [länk]
2. Oppo Reno15 Pro [länk]

Motorolan mäter in på 174 gram, 154 mm hög, 71 mm bred och 8 mm tunn.
Oppo på 187 gram, 151 mm x 72 mm x 8 mm.
Både klassade för IP69.
Både är också steget över mediumklassen men inte lika bra som toppmodellerna vad gäller prestanda.

Men urvalet av tåligt och smått är som sagt uruselt om man inte skiter i tjockleken för då finns det lite att välja på som är 20-25 mm tjockt.
Jag har en moto edge, är rätt nöjd med den, hade vart supernöjd om inte glaset vart kurvat. Den svarar lite dåligt på touchen på edgen. Motorola har haft nanocoating på sina mobiler sedan 2012 invändigt så dom brukar klara av att få in vatten.

Jag har haft min Xcover 5 ett bra tag nu, och den fungerar fortfarande perfekt och ser ut som ny trots att jag aldrig använt fodral eller skärmskydd. Visst kan man uppleva en viss slöhet ibland, men det är klart hanterbart och blir ofta bättre efter en omstart då det oftast var 2-3 veckor sen senast. Inser också att dagens utbud inte riktigt motsvarar den smidighet jag vill ha av en telefon, så det blir att fortsätta vara rädd om den man har och eventuellt kosta på den ett nytt batteri den dagen det blir dåligt. Ser med en timer till att telefonen inte ligger med 100 procent laddning någon längre tid, och det verkar göra gott för batterilivslängden 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.