6 230 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Styra Ebeco golvvärme via telefon utan att betala en massa?
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Jag har Eb-Therm 350 och Eb-Therm 205 idag och vad jag förstår kan jag byta dessa till eb-therm-500 för att kunna fjärrstyra golvvärmen via WiFI. Dessa är dock rätt saftiga i pris och jag undrar ifall någon vet något alternativ? Kan man köra andra reglage? Deras kostar ca 2 500 kr st så blir mycket för 6 rum
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Köpte du nån och kan rapportera hur den funkar?
Själv har jag har installerat en Raychem Senz Wifi. Dock för att styra ett golvelement med den inbyggda rumsgivaren i termostaten.
Funkar väl ok men jag är inte riktigt kompis med den. Den adaptiva regleringen är avslagen men den slår ändå av innan den nått måltemperaturen i rummet.
Bökig att koppla upp på wifit, men man är ju såklart begränsad med en sådan liten display. Jag var tvungen att göra det flera gånger innan jag fixade bättre wifi-täckning. Det verkar som att termostaten spårar ur när den försökt koppla upp sig för många gånger och misslyckats.
I viloläget visar temostaten rumstemperatur och tid!. Varför inte visa inställd temperatur?
Veckoschema och boostläge med programmerbar inkopplingstid och temperatur är bra, åtminstone som jag använder den.
Går att hitta för < 2000kr, inte billigt det heller.
Överväger faktiskt en Eb-Therm 500 till golvvärmen för att även kunna ha schema och fjärrstyrning på den.
/Höghus
Själv har jag har installerat en Raychem Senz Wifi. Dock för att styra ett golvelement med den inbyggda rumsgivaren i termostaten.
Funkar väl ok men jag är inte riktigt kompis med den. Den adaptiva regleringen är avslagen men den slår ändå av innan den nått måltemperaturen i rummet.
Bökig att koppla upp på wifit, men man är ju såklart begränsad med en sådan liten display. Jag var tvungen att göra det flera gånger innan jag fixade bättre wifi-täckning. Det verkar som att termostaten spårar ur när den försökt koppla upp sig för många gånger och misslyckats.
I viloläget visar temostaten rumstemperatur och tid!. Varför inte visa inställd temperatur?
Veckoschema och boostläge med programmerbar inkopplingstid och temperatur är bra, åtminstone som jag använder den.
Går att hitta för < 2000kr, inte billigt det heller.
Överväger faktiskt en Eb-Therm 500 till golvvärmen för att även kunna ha schema och fjärrstyrning på den.
/Höghus
Också intresserad av att höra hur det går med EB-Therm 500... har ett gäng T2Floortemp varav en reglerar dåligt (=jättevarmt...) och två är förmodligen heltrasiga (=ingen värme alls).
Har mätt upp att sensorkabeln förmodligen är ok (en visar ca 126kOhm motsvarande 20 grader, låter rimligt) men även fast den röda leden lyser (=värmeslinga på) så är det ingen spänning på utgångarna.
EB-Therm 500 ska ju klara sensorkablar på 100kOhm också så det borde vara plug-n-play
Kanske köper en för att testa först.
Har mätt upp att sensorkabeln förmodligen är ok (en visar ca 126kOhm motsvarande 20 grader, låter rimligt) men även fast den röda leden lyser (=värmeslinga på) så är det ingen spänning på utgångarna.
EB-Therm 500 ska ju klara sensorkablar på 100kOhm också så det borde vara plug-n-play
Kanske köper en för att testa först.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Fast den verkar ju inte alltför förtroendeingivande kanske...
https://www.hornbach.se/shop/Termostat-EB-Therm-500/10245563/artikel-detaljer.html#ratings
https://www.hornbach.se/shop/Termostat-EB-Therm-500/10245563/artikel-detaljer.html#ratings
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden