2 833 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
Telefon som tål tuffa tag, alternativ till Samsung Xcover
Men om du inte har nån budjet så är väl en s26 eller liknande något att fundera på den är precis lika Rugged som en xcover om man sätter ett ska på den... Dessutom smidigare.M martinradbo skrev:Ja absolut. Kanske även finns nya att få tag i. Den enda orsaken att inte göra det är prestandan. Jag använder mobilen rätt så sparsamt, men i praktiken blir man dittvingad väldigt ofta ändå. Parkeringsappar, bankid och så vidare i all oändlighet. Å även jag tvingas ibland att göra sånt på mobilen som man borde vänta med tills man sitter framför en dator. Akut skriva ett mail, svara på sms, googla fram nåt byggrelaterat när man står mitt i projektet med damm över hela kroppen...
Jag vet bara att i praktiken så har jag blivit småirriterad över segheten många gånger men accepterat det och gått vidare, men nu när jag är fri att välja vad jag vill köpa så ska jag försöka hitta något bättre.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Att hitta precis rätt telefon är viktigare än vad den kostar. Men att lägga 15-20 t.kr på senaste modellen stor som en padda, å så känslig att man knappt kan ha den i bakfickan, det är inte aktuellt.Cheesen skrev:
Jag tycker en oerhört viktig detalj är att kunna använda Brodits modellspecifika hållare för bil, med laddning, å då brukar alla former av skal gå bort eftersom telefonen oftast sätts på plats genom att den glider ner i hållaren.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Kikar lite på den här:
https://ulefone.se/products/armor-x32-pro-5g
https://ulefone.se/products/armor-x32-pro-5g
Jag brukar handla lite dyrare modeller men köper förra årets modell, priset vid någon "drive" kan vara det halva mot den nyare.M martinradbo skrev:
Har bytt ungefär vart 3:e år då jag värderar kamerafunktion och relaterade program.
Har en Ulefon. De är tegelstenar sett till både hållbarhet och vikt. Rätt ointresserad av kamera o det senaste av allt så den passar bra för mig. De flesta modeller har antagligen FLIR eller mörker kamera vilket ju drar upp priset.Totem skrev:
Delar TS frustration över hur ENORMA alla telefoner är till formatet idag.'
Man ska kunna hålla luren i ena handen och samtidigt nå HELA skärmen med tummen.
Runt 5" går min gräns för vad jag anser är "för stort", tyvärr tillverkas det knappt inga alls under 5,5", även där är utbudet högst begränsat, man behöver gå över 6" för att få ett vettigt utbud.
Absolut skönaste smartlurarna jag haft är Motorola Moto G (1a gen), samt Nån HTC som jag glömt namnet på, sjukt sköna, rätt storlek och gummibelagda ytor s den låg rätt och säkert i handen.
Jag önskar dig lycka till i ditt sökande TS, skriv gärna om du hittar något som du blir nöjd med i dagens utbud.
Man ska kunna hålla luren i ena handen och samtidigt nå HELA skärmen med tummen.
Runt 5" går min gräns för vad jag anser är "för stort", tyvärr tillverkas det knappt inga alls under 5,5", även där är utbudet högst begränsat, man behöver gå över 6" för att få ett vettigt utbud.
Absolut skönaste smartlurarna jag haft är Motorola Moto G (1a gen), samt Nån HTC som jag glömt namnet på, sjukt sköna, rätt storlek och gummibelagda ytor s den låg rätt och säkert i handen.
Jag önskar dig lycka till i ditt sökande TS, skriv gärna om du hittar något som du blir nöjd med i dagens utbud.
Åh fasiken. Tråkigt. Då är det nog inget för min del. 😔D Deltidslantisen skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Använder min xcover4 fortfarande trots att den håller på att falla isär. Så robust är den inte. Knapparna har trillat bort ock när jag nu skriver vill de hela tiden stänga av. Glapp någonstans. Jag köpte en xcover7 för att ha en motsvarande. Missade dock att kolla måtten och hem kom en stor plastig blaffa som knappt går ner i fickan. Skärmen går i en brunaktig dassig ton. Jag har inte ens stoppat i sim-kortet i den på ett år utan använder den bara hemma för att surfa på. Också intresserad av alternativ som inte börjar på i eller kostar 10000 eller mer.M martinradbo skrev:Detta kan nog gå under bygga hus-frågor eftersom telefonen ska få plats i ett par snickarbyxor och användas i tuffa miljöer... 😜
Jag har länge kört med Samsungs Xcover-modeller. Från version 3, 4 och nu senast xcover5. Behöver dock köpa nytt nu.
Dessa telefoner har följande egenskaper som jag söker:
* Liten i storleken. Jag hatar dagens enorma telefoner som inte får plats varken i snickarbyxorna eller bakfickan på vanliga byxor.
* Ruggad och tålig. Telefoner, med plastad baksida (ej glas), framsida som skyddas av plast som är något högre än glaset. Det sparar många krossade glas när telefonen tappas.
Man behöver alltså inget extra fodral.
* Vattentät och stöttålig.
* Laddport utan lucka/skydd (viktigt när man snabbt ska sätta den i en riktig hållare i bilen)
* Batteritid
Jag tillhör den kategorin som främst ringer med en telefon (!). Men man behöver ändå en smartphone i många lägen så enbart knapptelefon fungerar inte![]()
Jag vet att det finns extrema telefoner avsedda för riktigt tuffa förhållanden. Det känns lite överdrivet.
Det naturliga för mig vore att gå vidare med senaste Xcover-modell (7). Den har dock växt till 6,6" och är därför inte mitt förstahandsval. Tänker att ni kanske har förslag på alternativ 🤔🙏
[bild]
Konstigt nog har jag fått updateringar flera år på kinamobiler, men det gäller nog bara för dyra modeller. Budget verkar bli utan.C cpalm skrev:
Nu använde jag (lite skämtsamt) epitetet "kinaalternativ" för att beteckna den lite svårdefinierade kategori mobiler som t.ex. normalt inte går att köpa i vanliga svenska butiker. De mer namnkunniga märkena är säkert bättre, och även inom kategorin varierar det säkert en del.H HenrikHuslöse skrev:
Annars menade jag i första hand löpande säkerhetsuppdateringar som man helst inte vill vara utan, och inte nödvändigtvis om nya android-versioner eller under hur lång tid de uppdaterar en viss modell. Fast oavsett så verkar det generellt saknas några uttalade löften.
Blackview t.ex. gjorde inte några uppdateringar alls under en längre tid, sen har det på senare tid kommit ett antal tätt inpå varandra, varav en större uppdatering med en helt ny grafisk profil på användargränssnittet och reklam på låsskärmen som inte gick att stänga av utan att trixa 🤬