Jag ska montera kakel (7x15 cm) i halvförband i en gäst-WC. Rummet har 6 innerhörn och 2 ytterhörn så lite trixande och fixande. Jag är noggrann med att det blir estetiskt snyggt och undrar om någon har bra tips på hur man ska tänka när man planerar läggning av halvförband? Utgår man från varje enskild vägg separat eller utgår man från en vägg (låt säga centrerar monteringen på den) och sedan när man kommer till hörnen, låter man den kapade delen fortsätta över till nästa vägg? Hoppas att jag lyckades förklara mig. :)

Redigerat:
Det beror på flera saker.

Ska du sätta halvförband runt hörn så vill det till att alla hörnen är lodräta, annars kommer det synas väldigt tydligt om det lutar. Det går att lura bort den effekten genom att skära bort lite på plattorna som går över hörnet i den ända där anslutande väggar är smalast.

Sedan är det det där med smala bitar i hörn. Det är inte säkert att det är bäst att börja sätta från mitten om det ger en alltför smal remsa mot något hörn. Ska mönstret dessutom gå runt hörnen så ska det ju stämma i nästa hörn också osv. Prova att skjuta mönstret 1/4 platta åt höger eller vänster om det blir onödigt smalt någon stans.

Ska det dessutom passa ett mönster på golvet så har du parameter till att ta hänsyn till.

Börja därför med att lägga ut de mönster du tänkt dig och se hur det faller ut med längder när du kommer till hörnen. Du kan därefter rita upp mönstret på väggen så får du en känsla för hur det ser ut.

Vi är känsliga för olika saker. Jag stör mig mest på smala remsor för att allt som är snett syns extra bra där det är smalt. Saker som bara nästan linjerar stör mig också. Går det inte att linjera helt så är det bättre att inte linjera alls. Du kanske stör dig på annat. Se till att det som är viktigt för dig blir snyggt.

PNO PNO skrev:
Det beror på flera saker.

Ska du sätta halvförband runt hörn så vill det till att alla hörnen är lodräta, annars kommer det synas väldigt tydligt om det lutar. Det går att lura bort den effekten genom att skära bort lite på plattorna som går över hörnet i den ända där anslutande väggar är smalast.

Sedan är det det där med smala bitar i hörn. Det är inte säkert att det är bäst att börja sätta från mitten om det ger en alltför smal remsa mot något hörn. Ska mönstret dessutom gå runt hörnen så ska det ju stämma i nästa hörn också osv. Prova att skjuta mönstret 1/4 platta åt höger eller vänster om det blir onödigt smalt någon stans.

Ska det dessutom passa ett mönster på golvet så har du parameter till att ta hänsyn till.

Börja därför med att lägga ut de mönster du tänkt dig och se hur det faller ut med längder när du kommer till hörnen. Du kan därefter rita upp mönstret på väggen så får du en känsla för hur det ser ut.

Vi är känsliga för olika saker. Jag stör mig mest på smala remsor för att allt som är snett syns extra bra där det är smalt. Saker som bara nästan linjerar stör mig också. Går det inte att linjera helt så är det bättre att inte linjera alls. Du kanske stör dig på annat. Se till att det som är viktigt för dig blir snyggt.
Stort tack för bra svar. Ja det är olika parametrar att ta hänsyn att till. I detta fall behöver jag inte tänka på några linjer i golvet. Annars är det just linjer och symmetri jag är noga med. Men även smala remsor är något jag vill undvika - och då kan man behöva göra avkall på symmetri för och förskjuta som du skriver för att helheten ska bli snygg.

Det är en äldre byggnad så att förvänta sig att hörnen är raka är tyvärr lite överkurs. Jag får tänka till lite extra där. Utmaningen är att det är två ytterhörn pga stammar som går där och inga jag kan trolla bort. Dessutom ett rundat hörn för att göra det hela ännu roligare. Krävs en del planering och ska göra så att jag ritar upp på väggen. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.