686 läst ·
15 svar
686 läst
15 svar
Stensax eller vinkelslip vid plattläggning?
Sida 1 av 2
Ska ge mig på att lägga marksten (133x200x50mm) i fiskbensmönster. Därmed blir det rätt många stenar som behöver kapas.
Är det lättare att göra detta med vinkelslip/kapmaskin eller en stenklipp/stensax?
Stenarna kommer kunna ligga kvar på marken vilket är anledningen till att jag funderar på vinkelslip, men har fått för mig att det dammar rejält och att det går långsamt att kapa. Någon som har använt båda metoderna och har några tips?
Är det lättare att göra detta med vinkelslip/kapmaskin eller en stenklipp/stensax?
Stenarna kommer kunna ligga kvar på marken vilket är anledningen till att jag funderar på vinkelslip, men har fått för mig att det dammar rejält och att det går långsamt att kapa. Någon som har använt båda metoderna och har några tips?
Jag har använt båda och blev otroligt frustrerad över stenklipp. Först var det inte enkelt att hyra eftersom det fanns knappt någon som hyrde ut. Men resultatet, herregud. Beror såklart alltid på vad man vill men rakt blir det inte. Flera sten fick jag kasta eftersom det gick av kanter lite då och då. Efter typ 10 sten gav jag upp eftersom jag inte ville köpa ett nytt parti med sten.
Jag ville också slippa dammet. Men jag använde sen vinkelslip. Gick snabbare eftersom varje sten blev precis som jag ville. Var inte tvungen att kapa 2-3 sten för att få ut en som jag kunde använda. Dammet var väl värd att få ett bra resultat. Är nog knappt någon stensättare som använder stenklipp. Och det är förmodligen av den anledningen jag beskriver.
Jag ville också slippa dammet. Men jag använde sen vinkelslip. Gick snabbare eftersom varje sten blev precis som jag ville. Var inte tvungen att kapa 2-3 sten för att få ut en som jag kunde använda. Dammet var väl värd att få ett bra resultat. Är nog knappt någon stensättare som använder stenklipp. Och det är förmodligen av den anledningen jag beskriver.
Vinkelslip, dammhuv och grovdammsugare. Man vill inte sprida stendamm överallt och i alla grannars bilar, fönster osv. Stor vinkelslip så funkar det utan att knacka sönder sista biten. Men ett jävla oväsen förstås, så använd skydd för ögon och öron.
Våtkap är ju ännu bättre om du ändå är hänvisad till att hyra.
Våtkap är ju ännu bättre om du ändå är hänvisad till att hyra.
Testade idag att kapa med vinkelslip, men kunde knappt köra 2-3 kap innan skivan hade slitits ner nästan en centimeter. Körde med den här skivan: https://www.jula.se/catalog/verktyg...-rondeller/kapskivor-for-sten/kapkiva-028188/
Långsamt gick det också, kommer ta många timmar att kapa mig igenom alla stenarna. Var det fel slags skiva eller har jag fel teknik?
Långsamt gick det också, kommer ta många timmar att kapa mig igenom alla stenarna. Var det fel slags skiva eller har jag fel teknik?
Motorkap är snabbt och effektivt för att kapa betongsten på plats.M mhacker skrev:Ska ge mig på att lägga marksten (133x200x50mm) i fiskbensmönster. Därmed blir det rätt många stenar som behöver kapas.
Vad var det för slags sten som du hade?D DanielSt81 skrev:Jag har använt båda och blev otroligt frustrerad över stenklipp. Först var det inte enkelt att hyra eftersom det fanns knappt någon som hyrde ut. Men resultatet, herregud. Beror såklart alltid på vad man vill men rakt blir det inte. Flera sten fick jag kasta eftersom det gick av kanter lite då och då. Efter typ 10 sten gav jag upp eftersom jag inte ville köpa ett nytt parti med sten.
Vanlig kantsten 500x250x50. Stenplattor 400x400x50. I helgen kapade jag en granitsten 1000x100x100. Allt med vinkelslip. Det är viktigt att du tar en diamantskiva. Min har inte slitit ner någonting och har använt den i några år. Allt annat är värdelös. Om du har använt det som säljs för sten så är det bara att kasta. Oförskämd att sånt ens säljs. Vinkelslipen jag använder är en 230. Med den storleken kan du nog kapa allt som är 50 mm tjockt utan problem. Med diamantskiva går det snabbt. Tar kanske 20 sekunder på sin höjd på det jag kapade. Graniten tog lite mer tid eftersom jag var tvungen att kapa från 2 håll. 10 cm är för tjockt för vinkelslip.M mhacker skrev:
Motorkap funkar också men skulle inte säga att det går snabbare. Hade en stensättare här förra året. Han gjorde ett jobb med motorkap och det tog nog lika lång tid att kapa. Sen tycker jag för min del är det enklare för vinkelslip är en mindre maskin och enklare att hantera. Men det beror på att jag inte är proffs och van.
Hade ju varit bra om jag hade läst noggrannare. 🙈Du länkade till skivan. Den för sten är som jag skrev inte bra. Men med 50mm tjocka sten behöver du ha en 230 slip. Du körde med 125 om jag förstår rätt. Då kommer du inte igenom. Tror det är en djup på runt 40mm som den klarar. Men med 230 och diamant kan du kapa den storleken av sten väldigt snabbt.M mhacker skrev:
Ska du kapa en sten av granit med vinkelslip behöver du absolut inte skära igenom hela.D DanielSt81 skrev:Hade ju varit bra om jag hade läst noggrannare. 🙈Du länkade till skivan. Den för sten är som jag skrev inte bra. Men med 50mm tjocka sten behöver du ha en 230 slip. Du körde med 125 om jag förstår rätt. Då kommer du inte igenom. Tror det är en djup på runt 40mm som den klarar. Men med 230 och diamant kan du kapa den storleken av sten väldigt snabbt.
Räcker absolut med 20 millimeter runt om så en vinkelslip på 125 mm fungerar även om det är snabbare med en stor på 230 millimeter.
Beroende på hur bråttom man har och vilken kostnad man är beredd att ta.
En enkel diamantskiva på 125 mm kostar inte mycket.
Risken är att man överhettar den men om man samtidigt vattnar för kylningens skull när man kapar/gör spår så blir det aldrig överhettning i skivan.
Krävs dock att man har hjälpreda som kan vattna lite försiktigt samtidigt som man vinkelslipar.
Eller så har man en proffsig motorkap med inbyggd vattenkylning.
Verkade inte som att TS ska kapa några granitsten utan vanliga marksten. Man måste såklart inte kapa helt igenom men då får man knacka sista biten för att dela på den.lunnabo skrev:
Ska du kapa en sten av granit med vinkelslip behöver du absolut inte skära igenom hela.
Räcker absolut med 20 millimeter runt om så en vinkelslip på 125 mm fungerar även om det är snabbare med en stor på 230 millimeter.
Beroende på hur bråttom man har och vilken kostnad man är beredd att ta.
En enkel diamantskiva på 125 mm kostar inte mycket.
Risken är att man överhettar den men om man samtidigt vattnar för kylningens skull när man kapar/gör spår så blir det aldrig överhettning i skivan.
Krävs dock att man har hjälpreda som kan vattna lite försiktigt samtidigt som man vinkelslipar.
Eller så har man en proffsig motorkap med inbyggd vattenkylning.
Är nog inte heller så dyrt med 230 vinkelslip och diamantskiva. Min är från Lidl och funkar klockrent för det jag gör.
Eftersom TS inte har några större sten ser jag ingen risk för överhettning om han nu inte kapar alla sten utan paus.
Men självklart med en motorkap med vattenkylning är det bra. Och tycker man att man enkelt kan hantera en sån varför inte. Jag har vinkelslipen hemma och känner att den är enklare för mig att hantera. Men alla har vi olika förmågor.