80 968 läst ·
121 svar
81k läst
121 svar
Tejp till tätning av ångspärr!
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Förstår inte varför man oror sig för om tejpen sitter kvar om man använder SITAC-godkänd åldersbeständig tejp. Mig veterligen duger den för passivhus, så därmed borde den duga för era förmodat "normala" byggen.
I de fall det är applicerbart (innertak som skall glesas, eller skarven mellan takplast och väggplast) eftersträvar man givetvis att överlappa plasten med två längsgående gles på.
Att hålla på och kortla på väggarna (som knappt innehåller några skarvar) tycker jag personligen - som fullständig lekman - verkar übernojjigt. Varför inte köra tredubbel plast istället då?
I de fall det är applicerbart (innertak som skall glesas, eller skarven mellan takplast och väggplast) eftersträvar man givetvis att överlappa plasten med två längsgående gles på.
Att hålla på och kortla på väggarna (som knappt innehåller några skarvar) tycker jag personligen - som fullständig lekman - verkar übernojjigt. Varför inte köra tredubbel plast istället då?
mattias78, läs min beskrivning i inlägg #15 så ser du att man kan välja att täta skarvarna med en tunn list istället för att tejpa.
Det som är problemet med tejp är såvitt jag förstår att själva klistret inte är åldersbeständigt och man vet inte hur länge själva funktionen i tejpen fungerar.
Det som är problemet med tejp är såvitt jag förstår att själva klistret inte är åldersbeständigt och man vet inte hur länge själva funktionen i tejpen fungerar.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Så om SITAC har godkänt en tejp som åldersbeständig, skulle godkännandet bara gälla "plastremsan" då, och inte klistret...?
Se t.ex. godkännandedokumentet för T-Flex där SITAC bedömt ålderbeständigheten till "minst 50 år". (Andra godkännanden kan sökas fram på SITACs hemsida)
Se t.ex. godkännandedokumentet för T-Flex där SITAC bedömt ålderbeständigheten till "minst 50 år". (Andra godkännanden kan sökas fram på SITACs hemsida)
Japp! Det är vad som hävdas i några gamla trådar här på forumet. Vad vet jag...mattiasj78 skrev:
http://www.byggahus.se/forum/isolering/75160-aldersbestaendig-tejp-som-lossnar.html
http://www.byggahus.se/forum/isolering/50118-aldringsbestaendig-tejp-suger.html
Jag tejpar och sätter klämlist där det behövs, men försöker alltid få så få skarvar som möjligt, då behöver man inte oroa sig så mycket. När det gäller tejpen så tycker jag efter att först ha använt Stockviks åldringsbeständiga tejp för diffusionsplast att T-flex är väldigt mycket bättre, använder den på jobbet och den klistrar som man blir galen ibland, men släpper gör den inte.
Har tejpat med T-Flex under hela husbygget, sitter som berget. Nu var rullarna slut när det var dags för garaget och jag snålade ur och testade ett par billgare tejper. Går inte att jämföra vidhäftningen överhuvudtaget. Dock har jag bara hittat den på den lokala bygghandeln som beställningsvara, de tar över 260:- för en rulle! Har någon hittat den billigare någonstans. Ser att det verkar vara samma produkt som i Tyskland kallas Tacoflex, där kostar den kanske hälften. Någon webshop kanske, har inte lyckats finna någon själv.
Håller själv på att inreda min ovanvåning och kämpar på med tejp (Parocs egen samt Tesa). Det jag märkt är att tejpen släpper över tid om man drar den minsta lilla vid ett hörn, eller om plasten inte ligger helt plant. Har tänkt att tejpskarvarna klämms mellan min ytter och inneriolering (195+45) när allt är på plats men det gäller att vara noggrann.
Det som jag upplever som det största bekymmret är runt bjälkar som bryter ångspärren. Här är det ett rent helsike och det har en förmåga att släppa på vissa delare efter någon veckas tid. Har försökt jobba med Parocs svarta klistriga tätningsband men då klistrar jag mest fast mig själv.
Det som jag upplever som det största bekymmret är runt bjälkar som bryter ångspärren. Här är det ett rent helsike och det har en förmåga att släppa på vissa delare efter någon veckas tid. Har försökt jobba med Parocs svarta klistriga tätningsband men då klistrar jag mest fast mig själv.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Notera att många åldersbeständiga tejper bara är godkända för skarvning av plast och inte plast mot trä eller plast mot metall. Jag känner bara till ovan nämnda T-emballage T-Flex som är godkänd för skarvning mot andra material.MagnusRö skrev:
Jag har lagt silvertejp mot träet då den fäster bra. Sen tejpar jag med en ålderbeständig tejp mot silvertejpens utsida. Funkar ganska bra men den ålderbeständiga tejpen släpper från plasten om denna inte ligger helt platt.
...den här tråden läste jag alldels för sent. Jag har jobbat med Tesa 4668 och har tyckt att den fungerat ok. Men tyvärr har jag häftat den mot även andra material än plast, och det kanske inte var så bra har jag nu förstått. Nu får jag gå med häftpistolen ett par varv till och se vad jag kan lösa i efterhand. Runt fönstret är det dock inte försent för regel...
Det enda som funkar är t-flex. Tesas tjep sitter inte alls så bra som den bör göra. Förstår inte att den är godkänd. Vidhäftningen är väl någorlunda om man är väldigt noggrann men endast vid plana ytor, plast mot plast och vid taket måste tejpningen ske under en glespanel. Funkar över huvud taget inte mot tex. trä eller runt rör, elslang, eller någon annan stans där tejpen behöver vara flexibel.
T- flex är väldigt dyr (har gjort av med 60 rullar) men jag skulle säga att det inte är ett alternativ att välja den billigare tesa tejpen. Detta är definitivt fel ställe att spara pengar på. Får du något läckage så kommer du vintertid att få problem med kondens ovanpå isoleringen som sedan fryser till is och smälter och slutligen lägger sig ovanpå diffspärren som vatten.
Tyvärr är det aldeles för få byggare som använder t-flex pga priset.
T- flex är väldigt dyr (har gjort av med 60 rullar) men jag skulle säga att det inte är ett alternativ att välja den billigare tesa tejpen. Detta är definitivt fel ställe att spara pengar på. Får du något läckage så kommer du vintertid att få problem med kondens ovanpå isoleringen som sedan fryser till is och smälter och slutligen lägger sig ovanpå diffspärren som vatten.
Tyvärr är det aldeles för få byggare som använder t-flex pga priset.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Hittade denna säljaren i tyskland: http://www.ebay.de/sch/Dampfsperren-/124999/i.html
Har en hel del olika tejper i olika prisklass. Tacoflex för 100 spänn bl.a
Denna bör väl funka?: http://www.ebay.de/itm/0-42EUR-M-1-...t=DE_Heimwerker_Baustoffe&hash=item5646ec16e7
Har en hel del olika tejper i olika prisklass. Tacoflex för 100 spänn bl.a
Denna bör väl funka?: http://www.ebay.de/itm/0-42EUR-M-1-...t=DE_Heimwerker_Baustoffe&hash=item5646ec16e7