Mikael_L skrev:
Vi håller liv i tråden 2 år till, så blir det 10-års jubileum . :D:thumbup:
Ny tråd för mig, dessutom matnyttig så det borde gå. :)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
 
Snailman
Paketavin dök upp idag, tejpen verkar vara samma som t-flex...

så det blir cirka en tredjedel av priset jämfört med t-flex

T-flex (25m x 50mm) ca 300kr per rulle

Tesa sealing tape flex (25m x 60mm) ca 200 kr per rulle

Isover vario multitape sl (25m x 60mm) ca 450kr per rulle

De här har alla ett liknande armeringsnät som t-flex så det kan vara värt att jämföra med att köpa från tyskland istället...
 
Jag har lite frågor om detta med. Dels när vi plockade ner stommarna i köket så blev det några revor & hål i ångspärren. Hur lagar jag detta på bästa sätt nerifrån? För uppifrån blir för krångligt.
Kan jag skaffa Åldersbeständig tape & sätta på revorna/hålen?
El ska jag sätta på ny byggplast först över revorna & tejpa fast den?
Lite småbökigt att komma åt då det inte är stor yra detta syns på.

En andra fråga:
Runt alla väggar så är det en skarv har jag sett när jag plockat bort alla lister i huset. Ngn halvcentimeter där det inte är tätt mot väggen & plasten räcker inte ända ut. Är det ngt jag bör åtgärda?
Isf är det väl liknande sätt även här antar jag?
Dock antar jag också att jag med detta måste ta uppifrån vinden för här kommer jag inte åt alls som vid stället i köket.
Ska jag köra plast över då för att förlänga & sedan tejpa med Åldersbeständig tape?

Ett par frågor till:
Var kan jag köpa denna tejp? Beijer, partille trä, K-Rauta, Bauhaus, Hornbach är de ställena jag känner till & möjligtvis XL-Bygg.
Jag släpper Byggmax tejp efter rekommendationer i tråden.

Om ngt år funderar vi på att isolera vinden med sådan där isolerull, cellulosa. Ett företag får blåsa upp det.
Här har jag hört olika. Vissa säger att ingen ångspärr behövs alls, vissa säger att jag till & med ska ta bort plasten för den gör mer skada än nytta medan ett för mig mkt seriöst företag vägrade isolera innan jag täppt till ångspärren vid alla kanter & innerväggar. Han såg också skarven/luckan som är där.
Känns ju ofantligt jobbigt att göra då jag måste gräva upp isolering, golv osv, täta till överallt, sedan lägga tillbaka allt.
Därefter isolera.

Men köket ska jag snart bygga upp så hålen där måste jag fixa ganska omgående.
Vore grymt tacksam för svar på alla mina frågor. ;)
 
Är det några krav när man tejpar sina skarver inomhus i plasten? Det är plast mot plast i innertak och ytterväggar.
Miitt byggvaruhus har åldersbeständig tejp Stokvis PS1433 för 100kr per 25m (se PDF) men man börjar ju fundera vad det är för superegenskaper som T-flex för 250-300kr ska ha?.

https://www.stokvistapes.net/ProDat/pdf/pdf/1126_10755/PS1433.pdf
 
Redigerat:
Då har jag också gått på niten med blå Byggmax-tejpen. Den håller bra när det är 100% plant, men minsta ojämnhet i plasten så släpper den efter en vecka.

Har beställt 8 rullar TacoFlex från tyskland nu, enligt tips i tråden.
900 kr inkl frakt.

Hoppas de är snabba på att leverera...
 
Leveransen brukar dyka upp efter ca en vecka.
Jag har beställt i två omgångar till mitt nybygge, tror jag är uppe i 16 rullar än så länge.
Det är en härlig tejp att jobba med i vilket fall.
 
Hoppas ha dem till nästa helg, då. =)

Och hoppas att det räcker med 8 rullar..
 
Johan H skrev:
Hoppas ha dem till nästa helg, då. =)

Och hoppas att det räcker med 8 rullar..
Jag började runt 10rullar och jag är nog uppe i ca 18 totalt nu. Blir alltid mer än vad man tror.
 
Johan H skrev:
Då har jag också gått på niten med blå Byggmax-tejpen. Den håller bra när det är 100% plant, men minsta ojämnhet i plasten så släpper den efter en vecka.

Har beställt 8 rullar TacoFlex från tyskland nu, enligt tips i tråden.
900 kr inkl frakt.

Hoppas de är snabba på att leverera...
Bra pris!
 
Har testat en tejp från 3M som jag hittade på Optimera, heter 8067 all weather tape. Den fäster på allt (trä,plast betong, färg) verkar ha ett superklister.
Fick rekommendation av säljaren ta denna istället för t-flex o tesa, denna ska vara hästlängder bättre och den tejp som går mest o bäst till byggbolagen.

Hittar den inte på Optimeras hemsida men den fanns i butik.
Betalade ca 200 kr för 50mm rulle.
 
"Hästlängder" bättre än T-flex??
Tillåt mig tvivla......
Det kan inte vara möjligt att få fram en tejp som fäster mycket (jag tolkar "hästlängder" som mycket)bättre än T-flex, jag gjorde misstaget att sätta en bit T-flex på ett plåttak i samband med takläggning, det var lögn i h-vete att få bort den utan thinner.
 
Redigerat:
Snailman
Det är ju viktigt att tejpen är åldersbeständig och att den inte löser upp ångspärren så allväderstejp som inte är avsedd för ångspärr skulle jag inte våga använda...

hade tänkt täta mot plattan med butyltätning men skippade det när det stod att den inte ska användas mot pe
 
Suhagg skrev:
Jag började runt 10rullar och jag är nog uppe i ca 18 totalt nu. Blir alltid mer än vad man tror.
Japp, jag har gjort av min första 10 rullars-beställning nu och gör mig redo för beställning nummer två. En lyxig känsla att kunna tejpa hur frikostigt som helst :-).
Köpte någon limprodukt också som skulle användas till samma syfte, tänkte använda den där man ska fästa mot ojämt underlag.
 
Nu har jag fått min beställning på 8 rullar.

Beställde på fredagen den 5/10, paketet skickades från Tyskland Måndag 8/10 och det fanns att hämta ut Torsdagen den 11/10.

Om allt nu gått som det skulle... Vilket det inte gjorde. Schenker slarvade bort mitt paket på vägen till utlämningstället, så när jag skulle hämta ut paketet fredagen den 12/10 med planen att tejpa hela helgen - så fanns paketet inte på plats. På måndagen kom ett brev om att det tyvärr blivit något knas och att jag kunde få vänta upp till 10 dagar innan det gick att reklamera. Kontaktade Schenker via mail, det svarade blixtsnabbt och såg i sina systemet att det såg "mycket konstigt ut" och att de inte kunde svara på var paketet befann sig, men skulle undersöka saken. Typisk - jag hade ju bråttom! Igår kväll kollade jag kollinumret på nätet och kunde konstatera att paketet borde finnas på utlämningen nu. Idag hämtade jag det. Skönt att det kom tillrätta...

Ikväll ska det tejpas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.