Oj vad fort tiden går, vi har redan hunnit med både första och andra advent. Det är hög tid att vi sparkar igång årets tävling pepparkakshus! Det blir nu för 15:e året i rad, om man räknar från när @Mikael_L startade traditionen att vi visar våra pepparkakshus 2010.

Tävlingen pepparkakshus 2025 börjar nu!

Lego Creator Gingerbread House-set med juldekorationer, pepparkaksgubbe och ett tåg, mot en snöig bakgrund.

Vinsten?
Förutom ära och berömmelse kommer årets vinnare att få ett pepparkakshusbygge i Lego, som vi har säkrat ett exemplar av på bild ovan.

Så här tävlar du:

- Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till onsdag den 17 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att pepparkakslegot kommer fram till dig om du blir den lyckliga vinnaren.

Pepparkakshus med vitt kristyrdekoration och snötäckta granar. Fönstren lyser av ljus inuti, och ett bomullslandskap omger det.
Medlemmen El_ut:s lilla pepparkaksstuga förra året.

Tips & inspiration

Här nedan hittar du länkar med proffstips på hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017
Pepparkakshus 2018
Pepparkakshus 2019
Pepparkakshus 2020
Pepparkakshus 2021
Pepparkakshus 2022
Pepparkakshus 2023
Pepparkakshus 2024
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Walle85
Årets bidrag knåpades ihop av två femåringar.

Pepparkakshus dekorerat med färgglada godisar och glasyr, omgiven av böcker och en dinosaurieleksak.
 
  • Gilla
  • Älska
NikiLindfors och 14 till
  • Laddar…
Det var nog det finaste prefabpepparkakshuset jag har sett. Du har två naturbegårningar där hemma 😍
 
  • Gilla
Walle85
  • Laddar…
Blir prefab även här.
Pepparkakshus dekorerat med glasyr och färgglada godisar på taket, stående på en tallrik i köket.
Inte det finaste vi gjort, men som sonen uttryckte det ”det gör inget pappa, det blir ändå gott att äta efter jul!”.

Huset bebos som synes av en gris, en T-rex och en Triceratops.
 
  • Pepparkakshus dekorerat med färgglada godisar och florsocker på ett träbord framför en stenvägg.
  • Pepparkakshus med glaserat tak och dekorerat med färgglada godisar, stående på en vit platta i ett kök.
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
Här kommer mitt årliga bidrag. Som vanligt en replika av vårt eget hus. En nyhet i årets bygge är studsmattan som sonen använder 2-3 timmar per dag. Den är dock byggd av lakrits istället för av pepparkaka. Men kristyr används även till den konstruktionen.
 
  • Pepparkakshus med kristyr, formad som ett hus med torn. Framför huset finns en studsmatta byggd av lakrits omgiven av snöliknande dekor.
  • Pepperkakshus med detaljrik dekor av kristyr, inklusive pepparkakstak och en liten lakritsstudsmatta, på ett bord med vintertema.
  • Pepparkakshus med kristyr och lakritsdetaljer, inkluderande en studsmatta, inspirerat av ett riktigt hus, dekorerat med små jultomtar och snölandskap.
  • Gilla
  • Älska
fusion och 20 till
  • Laddar…
3st pepparkaks hus blev det iår 🎅 God jul 🙂
 
  • Tre pepparkakshus dekorerade med godis och marshmallows, med en julgran och tomtens dörr i bakgrunden.
  • Gilla
  • Älska
fusion och 11 till
  • Laddar…
I år gick vi all in! 7,5 kg pepparkaksdeg... Kan rekommendera ljusslingor med app där man kan styra varje lampa individuellt.
 
  • Dekorerat pepparkaksslott med färgglad ljusslinga på ett bord, omgiven av mönstrade tavlor och tomtar i ett rum.
  • Pepparkaksslott med flera torn, upplyst av lila LED-ljus i ett rum.
  • Pepparkakshus med färgglada ljusslingor på ett dekorerat bord, inspirerat av ett kreativt byggprojekt med 7,5 kg pepparkaksdeg.
  • Pepparkaksslott på byggbord med tinnar och torn, gjort av 7,5 kg pepparkaksdeg, i ett verkstadsutrymme med hyllor och verktyg i bakgrunden.
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
John85 och 30 till
  • Laddar…
Vad roligt att förra årets bidrag fick lite uppmärksamhet igen! 😊 I år byggde vi tomtarnas nattklubb 😁🧑‍🎄
 
  • Pepparkakshus dekorerat som en nattklubb för tomtar med lysande fönster och snöprydd bas, bredvid står en liten tomtefigur.
  • Gilla
  • Älska
John85 och 17 till
  • Laddar…
Årets pepparkakshus blev en hyllning till Dalarö kyrka. Ni får googla för bilder på förlagan 😊
 
  • Pepparkakshus som föreställer Dalarö kyrka, dekorerat med rikligt kristyr, placerat på en bricka framför en grön kakelvägg.
  • Pepparkakshus inspirerat av Dalarö kyrka, med detaljer av glasyr som imiterar snö och ljus inuti, står på en bricka med staket av pepparkaka.
  • Pepparkakshus med detaljer av Dalarö kyrka, dekorerat med glasyr och upplysta fönster, samt ett staket med snörik mönster framför.
  • Ett pepparkakshus dekorerat med glasyr, inspirerat av Dalarö kyrka, med detaljer på tak och väggar, inrett med små fönster.
  • Pepparkakshus som liknar Dalarö kyrka, dekorerat med vit glasyr och omgiven av ett staket.
  • Pepparkakshus föreställande Dalarö kyrka, dekorerat med vit kristyr och med små fönster som lyser upp inifrån.
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Isakare och 20 till
  • Laddar…
Safety first……
…i alla lägen.
Även om man känner en viss passion för sitt arbete, och låter det få ta del av vardagen, så måste säkerheten prioriteras.
Flamsäker utrustning och hjälm känns som minimikrav vid alla installationsjobb.
Byggnadsarbetare i hjälm och skyddskläder kavlar deg på en köksbänk, omgivet av köksredskap.
Kan meddela att vid håltagning i nonstop så ska man inte förborra, utan välj rätt borr, och kör högt varvtal, annars kan sprickor uppstå i ytskiktet.
Person med hjälm och skyddskläder borrar genom godis som ligger på en träbit.
Med tillgång till rätt konstruktionsritningar var det relativt enkelt att baka en exakt kopia av originalet…..eller..??
Person i säkerhetsutrustning bygger en modell med kakor och godis enligt ritning, med en borrmaskin på bordet bredvid.
Kylarna blev dock av den nyaste typen, ”heart-edition”, med stöd av av salta pinnar.
Pepparkakshus format som ett transformatorstation, dekorerat med godis och grön glasyr, med bokstäver på taket och kablar av lakritsremmar.
Vissa smärre materialavvikelser finns, som strömtransformatorer i lakrtits, expansionskärlets gavlar av choklad, och instrument från Marabou.
Kablar och slangar vades av den flexibla kolarems-modellen
Pepparkakshuskonfiguration av en transformatorstation med godisledningar, tomtefigur på stege och detaljer av lakrits och choklad i ett köksmiljö.
Nu är den färdig för drift, och endast tomten klättrar ner med det sista oljeprovet i säcken.
I glöggens dimma så funderar jag däremot på varför det bakas så få transformatorer och ställverk?
Vad är det som saknas…tid..pengar, eller utrustning?
För den innersta längtan finns väl?
Modell av ett transformatorverk i pepparkaka, med små skyltar och koner, framför en fond av en väg med vindkraftverk i solnedgång.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Räknenisse och 85 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Safety first……
…i alla lägen.
Även om man känner en viss passion för sitt arbete, och låter det få ta del av vardagen, så måste säkerheten prioriteras.
Flamsäker utrustning och hjälm känns som minimikrav vid alla installationsjobb.
[bild]
Kan meddela att vid håltagning i nonstop så ska man inte förborra, utan välj rätt borr, och kör högt varvtal, annars kan sprickor uppstå i ytskiktet.
[bild]
Med tillgång till rätt konstruktionsritningar var det relativt enkelt att baka en exakt kopia av originalet…..eller..??
[bild]
Kylarna blev dock av den nyaste typen, ”heart-edition”, med stöd av av salta pinnar.
[bild]
Vissa smärre materialavvikelser finns, som strömtransformatorer i lakrtits, expansionskärlets gavlar av choklad, och instrument från Marabou.
Kablar och slangar vades av den flexibla kolarems-modellen
[bild]
Nu är den färdig för drift, och endast tomten klättrar ner med det sista oljeprovet i säcken.
I glöggens dimma så funderar jag däremot på varför det bakas så få transformatorer och ställverk?
Vad är det som saknas…tid..pengar, eller utrustning?
För den innersta längtan finns väl?
[bild]
Inga skyddsglasögon?
 
  • Haha
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Hannuse Hannuse skrev:
I glöggens dimma så funderar jag däremot på varför det bakas så få transformatorer och ställverk?
Elmarknaden är alldeles för hårt reglerad så ingen vågar utmana den med ett bak lika ditt. Hoppas du har alla godkännanden från alla inblandade myndigheter 😉
🎅🦌🦌🦌🛷
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Oj vad fort tiden går, vi har redan hunnit med både första och andra advent. Det är hög tid att vi sparkar igång årets tävling pepparkakshus! Det blir nu för 15:e året i rad, om man räknar från när @Mikael_L startade traditionen att vi visar våra pepparkakshus 2010.

Tävlingen pepparkakshus 2025 börjar nu!

[bild]

Vinsten?
Förutom ära och berömmelse kommer årets vinnare att få ett pepparkakshusbygge i Lego, som vi har säkrat ett exemplar av på bild ovan.

Så här tävlar du:

- Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till onsdag den 17 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att pepparkakslegot kommer fram till dig om du blir den lyckliga vinnaren.

[bild]
Medlemmen El_ut:s lilla pepparkaksstuga förra året.

Tips & inspiration

Här nedan hittar du länkar med proffstips på hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017
Pepparkakshus 2018
Pepparkakshus 2019
Pepparkakshus 2020
Pepparkakshus 2021
Pepparkakshus 2022
Pepparkakshus 2023
Pepparkakshus 2024
Tyvärr ingen bild på huset när det hade alla väggar och tak, barnen slog sönder det efter vi byggt klart det för att kunna äta det 🤷🏼‍♂️
 
  • Brutna bitar av ett pepparkakshus ligger på en bricka, täckta med kristyr och krossade efter att barnen lekt med det.
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 9 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Inga skyddsglasögon?
Nu när du säger det. Det enda som möjligtvis skulle kunna vara lite motiverat om man borrar i non-stopp. ;)

Inte så att man blir blind (antagligen) men det är alltid surt att plocka sött(?) ur ögat.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
5åringen, jag (mamma) och mormor gick loss med dekorkitet på det första huset vi lyckats få ihop utan mindre brännskador 😂 i skrivande stund återstår i bästa fall hälften av godiset (resten har sötsugna fingrar skalat bort)

Pepparkakshus dekorerat med färgglatt godis och vit glasyr på ett blomstrande fat, uppställt på ett röd- och guldfärgat bord. Dekorerat pepparkakshus med färgglada godisar och glasyr på rött bord; sällskap byggde huset utan brännskador, hälften av godiset kvar.
 
  • Gilla
  • Älska
trilithium och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.