Oj vad fort tiden går, vi har redan hunnit med både första och andra advent. Det är hög tid att vi sparkar igång årets tävling pepparkakshus! Det blir nu för 15:e året i rad, om man räknar från när @Mikael_L startade traditionen att vi visar våra pepparkakshus 2010.
Tävlingen pepparkakshus 2025 börjar nu!
Vinsten? Förutom ära och berömmelse kommer årets vinnare att få ett pepparkakshusbygge i Lego, som vi har säkrat ett exemplar av på bild ovan.
Så här tävlar du:
- Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.
Tävlingen pågår fram till onsdag den 17 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att pepparkakslegot kommer fram till dig om du blir den lyckliga vinnaren.
Här kommer mitt årliga bidrag. Som vanligt en replika av vårt eget hus. En nyhet i årets bygge är studsmattan som sonen använder 2-3 timmar per dag. Den är dock byggd av lakrits istället för av pepparkaka. Men kristyr används även till den konstruktionen.
Safety first……
…i alla lägen.
Även om man känner en viss passion för sitt arbete, och låter det få ta del av vardagen, så måste säkerheten prioriteras.
Flamsäker utrustning och hjälm känns som minimikrav vid alla installationsjobb.
Kan meddela att vid håltagning i nonstop så ska man inte förborra, utan välj rätt borr, och kör högt varvtal, annars kan sprickor uppstå i ytskiktet.
Med tillgång till rätt konstruktionsritningar var det relativt enkelt att baka en exakt kopia av originalet…..eller..??
Kylarna blev dock av den nyaste typen, ”heart-edition”, med stöd av av salta pinnar.
Vissa smärre materialavvikelser finns, som strömtransformatorer i lakrtits, expansionskärlets gavlar av choklad, och instrument från Marabou.
Kablar och slangar vades av den flexibla kolarems-modellen
Nu är den färdig för drift, och endast tomten klättrar ner med det sista oljeprovet i säcken.
I glöggens dimma så funderar jag däremot på varför det bakas så få transformatorer och ställverk?
Vad är det som saknas…tid..pengar, eller utrustning?
För den innersta längtan finns väl?
Safety first……
…i alla lägen.
Även om man känner en viss passion för sitt arbete, och låter det få ta del av vardagen, så måste säkerheten prioriteras.
Flamsäker utrustning och hjälm känns som minimikrav vid alla installationsjobb.
[bild]
Kan meddela att vid håltagning i nonstop så ska man inte förborra, utan välj rätt borr, och kör högt varvtal, annars kan sprickor uppstå i ytskiktet.
[bild]
Med tillgång till rätt konstruktionsritningar var det relativt enkelt att baka en exakt kopia av originalet…..eller..??
[bild]
Kylarna blev dock av den nyaste typen, ”heart-edition”, med stöd av av salta pinnar.
[bild]
Vissa smärre materialavvikelser finns, som strömtransformatorer i lakrtits, expansionskärlets gavlar av choklad, och instrument från Marabou.
Kablar och slangar vades av den flexibla kolarems-modellen
[bild]
Nu är den färdig för drift, och endast tomten klättrar ner med det sista oljeprovet i säcken.
I glöggens dimma så funderar jag däremot på varför det bakas så få transformatorer och ställverk?
Vad är det som saknas…tid..pengar, eller utrustning?
För den innersta längtan finns väl?
[bild]
I glöggens dimma så funderar jag däremot på varför det bakas så få transformatorer och ställverk?
Elmarknaden är alldeles för hårt reglerad så ingen vågar utmana den med ett bak lika ditt. Hoppas du har alla godkännanden från alla inblandade myndigheter 😉
🎅🦌🦌🦌🛷
Oj vad fort tiden går, vi har redan hunnit med både första och andra advent. Det är hög tid att vi sparkar igång årets tävling pepparkakshus! Det blir nu för 15:e året i rad, om man räknar från när @Mikael_L startade traditionen att vi visar våra pepparkakshus 2010.
Tävlingen pepparkakshus 2025 börjar nu!
[bild]
Vinsten? Förutom ära och berömmelse kommer årets vinnare att få ett pepparkakshusbygge i Lego, som vi har säkrat ett exemplar av på bild ovan.
Så här tävlar du:
- Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.
Tävlingen pågår fram till onsdag den 17 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att pepparkakslegot kommer fram till dig om du blir den lyckliga vinnaren.
5åringen, jag (mamma) och mormor gick loss med dekorkitet på det första huset vi lyckats få ihop utan mindre brännskador 😂 i skrivande stund återstår i bästa fall hälften av godiset (resten har sötsugna fingrar skalat bort)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.