Byggahus.se
Äntligen är det dags för årets pepparkakshus-tävling! Är det något som får julstämningen att infinna sig så är det när man får ta del av alla fina pepparkakshus som medlemmarna här i forumet bygger.

Traditionen med att vi visar våra pepparkakshus påbörjades förtjänstfullt av medlemmen Mikael_L 2010 och jag har tagit på mig att förvalta den genom att varje år utlysa en tävling, så att vi verkligen får njuta av bilderna till så många pepparkakshus som möjligt.

---

TÄVLING:
Det byggahusigaste pepparkakshuset 2018 vinner en ljusstake Luciatåg


Ljusstake Luciatåg i trä med tända ljus, traditionell svensk juldekoration, bredvid en kruka med barrväxt.


Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 18 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att ljustaken kommer fram till dig.

Tips & inspiration

Nedan hittar du en artikel med proffstips hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017

Själv har jag inte hunnit göra något pepparkakshus än, ber att få återkomma med det. För att ingen ska få prestationsångest visar jag det prefab-pepparkakshus jag gjorde förra året tillsammans med sonen.

Hemmagjort pepparkakshus dekorerat med färgglada godisbitar och vit kristyr, på ett vitt underlag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Pepparkakshus med dekorativ glasyr, upplyst inifrån, omgivet av bomull som föreställer snö och en liten ljusgrön ljusgran. Hemgjorda pepparkakshus med dekorationer och snöimitation, ställt på köksbänk framför ett fönster.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
eriobe och 19 till
  • Laddar…
Efter ett uppehåll förra året pga bruten arm har jag nu återupptagit traditionen att bygga vårt eget hus som pepparkakshus. Nyhet för i år är en ny fönsterkupa i sonens rum som färdigställdes i november på riktiga huset. Den måste givetvis vara med även på pepparkakshuset.
 
  • Handgjort pepparkakshus som efterliknar en större byggnad med tydlig fönsterkupa och glasyrdekorationer.
  • Pepparkakshus som imiterar ett riktigt hus med ny fönsterkupa, belyst inifrån, på ett snötäckt bord.
  • Gilla
SolveigElise och 10 till
  • Laddar…
Hemmagjord pepparkaksbyggnad och figurer dekorerade med glasyr och godis på en skärbräda.
 
  • Gilla
Naturliv och 9 till
  • Laddar…
När du får oväntat besök...(tyvärr inte bakat för årets säsong, utan något år gammal. Kanske diskvalificerar mig men det bjuder jag på)
 
  • Pepparkakshus och modellflygplan av pepparkakor på en byrå, med texten "U137" på flygplanet.
  • Hemgjord pepparkakshelikopter dekorerad med glasyr på en träyta med vitt bomull som rök.
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Pepparkakshus dekorerat med godis och figurer av rosa grisar runtomkring.
Här har grisarna klarat sig från att hamna på julbordet
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Årets pepparkakshus.
I år satsade jag inte så mycket på själva bygget utan mer på detaljer. Alla affärer och pizzerian i byggnaden har tapeter, golv och en hel del inredning och mycket belysning. Belysningen på utsidan är gjord av en del av tomatpurétuben, ljusslinga, mutter och en plastsak.
 
  • Detaljrikt pepparkakshus med belysning, affärer och pizzeria, placerat på en bänk med bomullssnö.
  • Gilla
intrestin och 49 till
  • Laddar…
Helgen tillbringades hemma i mitt kök med hela familjen. Vi byggde tillsammans saint basil’s cathedral i Moskva.
 
  • Hemmagjord pepparkakskreation av Saint Basil’s Cathedral på köksbänk med detaljer och färgglada toppar.
  • Pepparkakskreation av Saint Basil's Cathedral med dekorerade kupoler och ornamental icing.
  • Pepparkakskreation av Saint Basil's Cathedral med färgglada tinnar och detaljerat dekorationsarbete.
  • Gilla
Inga L och 30 till
  • Laddar…
Ok. Er skrämseltaktik betalde sig. Jag lämnar walk-over!:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
brajt och 7 till
  • Laddar…
Sanna Hederstedt Sanna Hederstedt skrev:
Årets pepparkakshus.
I år satsade jag inte så mycket på själva bygget utan mer på detaljer. Alla affärer och pizzerian i byggnaden har tapeter, golv och en hel del inredning och mycket belysning. Belysningen på utsidan är gjord av en del av tomatpurétuben, ljusslinga, mutter och en plastsak.
Riktigt snyggt skulle bara vilja ha bättre bilder på alla underbara detaljer
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ok. Er skrämseltaktik betalde sig. Jag lämnar walk-over!:thinking:
Äh, kom igen, bygg La Sagrada Familia? ;-)
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Äh, kom igen, bygg La Sagrada Familia? ;-)
Haha. Ja det skulle passa mig, den blir ju aldrig färdig. :D
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Årets hus. Ett viktorianskt åbäke med fokus på detaljer och inte så mycket kristyr
 
  • Gilla
RapidSledge och 15 till
  • Laddar…
B Bombusk skrev:
Årets hus. Ett viktorianskt åbäke med fokus på detaljer och inte så mycket kristyr
Otroligt fint gärna lite stillbilder.
 
Detaljerat pepparkakshus med belysning, dekorationer och granar. Detaljerad pepparkakshus modell med ljus, verandor, staket och juldekorationer, belyst i mjukt ljus. Modell av ett julpepparkakshus med upplysta fönster, detaljerade dekorationer och snöeffekt. Modell av ett pepparkakshus med belysning och snödekoration bakom en vit staket.
Otroligt fint gärna lite stillbilder.
 
  • Gilla
RapidSledge och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.