Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Pepparkakshus 2022 - visa ditt pepparkakshus och tävla om en ljusstake luciatåg

1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 192 inlägg
    På söndag är det den första advent och det betyder att det är dags att kicka igång vår fina tradition att visa våra pepparkakshus. @Mikael_L startade traditionen redan 2010, men på senare år är det jag som utlyser en tävling istället. Tävlingen pepparkakshus 2022 börjar nu!

ljusstake_luciatag (kopia).jpg
    Ljusstake luciatåg.

Det vinnande bidraget i vår tävling får, förutom äran, en stämningsfull klassisk ljusstake luciatåg.

Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 19 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att adventsljusstaken kommer fram till dig.

vinnare_2021.jpg
    Förra årets vinnare.

Tips & inspiration

Nedan ser du länkar med proffstips hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
    Pepparkakshus 2010
    Pepparkakshus 2011
    Pepparkakshus 2012
    Pepparkakshus 2013
    Pepparkakshus 2014
    Pepparkakshus 2015
    Pepparkakshus 2016
    Pepparkakshus 2017
    Pepparkakshus 2018
    Pepparkakshus 2019
    Pepparkakshus 2020
    Pepparkakshus 2021

vinnare2020.jpg
    Vinnaren 2020.

pepparkakshus 2019.jpg
    Vinnaren 2019.

vinnare2018.jpg
    Vinnaren 2018.

2. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 11 097 inlägg

pacman42

Allvetare
    Dottern har just byggt ihop vårt, sjukt svårt att få till belysningen då den saknar flrståeliga instruktioner. Det slutade med att hon fick vara kreativ och placera den lite annorlunda än hur den sitter på bildernabpåbsajten vi beställde ifrån.

Jag gissar dock att pepparkakshus av danska plastbitar med en kinesisk (omöjlig att få ihop) belysning inte riktigt räknas i denna tävlingen...

IMG_20221126_232113.jpg

3. E
    Medlem · 2 inlägg

El_ut

Medlem
    Här är årets bygge

4. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 058 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Hej! Nu behöver jag hjälp av forumets samlade expertis!

Jag anlitade ett par hantverkare som visade sig vara riktiga tomtar. De har lämnat huset halvfärdigt och påstår att de behöver mer deg för att bygga vidare!
    Jag genmälde förstås att jag vägrade betala ett enda korvöre i förskott, så vad tror ni de gjorde då? Smet förstås!

Nu står jag här med ett stomrest halvklart hus. Såväl tak som väggar är bara påbörjade, och till råga på allt har det börjat snöa!

Jag har massa frågor och vet inte riktigt var jag ska börja.

Isoleringen ser obefintlig ut, och uppvärmningssystemet är jag också tveksam till; hur lång livslängd kan jag förvänta mig där?

Kan man verkligen lägga takpannorna direkt på läkten, utan någon underlagsduk eller papp?

Jag har sett brunt kanelliknande pulver, kan det vara tecken på hussvamp redan?

Och så är jag dödligt rädd för asbest, det ser att vara någon sorts svartlim de har använt i fogarna? :oops:

Hjälp mig snälla, hur kan jag lösa detta? Är hämnd det enda rätta i det här fallet? Hota att stycka tomten kanske?

68C3B191-0878-49B1-B27B-4E4B9ED14470.jpeg

Redigerat 29 nov 2022 09:28
  5. C
    Medlem · 3 inlägg

cala218

Medlem
    Dottern och hennes sambo har köpt hus, det nya huset blev inspiration till årets pepparkakshus ‍

6. J
    Medlem · 1 inlägg

Jessica L

Medlem
    AAFF95AB-A7A3-4365-AD01-F6BC2974BCBC.jpeg 0F70A5CE-B42B-4BAE-957B-19D45F290741.jpeg C2F667A3-D0A5-413F-B875-5391CCFB8804.jpeg
    Årets pepparkakshus står nu fint och lyser på sin hedersplats ✨

7. Mathildatiger
    Husägare · Uppsala · 275 inlägg

Mathildatiger

Husägare
    Haha jag tänkte precis lägga ut bild på vårat pepparkakshus i LEGO :rofl:

8. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 058 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
  9. N
    Medlem · 1 inlägg

NikiLindfors

Medlem
    Årets hus är kanske inte en guldkandidat men byggmästarna är 3, 6 och 40 år så det blir lite kompromisser.

Redigerat 8 dec 2022 21:03
  10. K
    Medlem · 7 inlägg
    Här är årets pepparkakshus, HavängsVillan - ”Månskenet”. Villan är 90 cm lång och är inredd med riktigt laminatgolv, tapeter, möbler mm.

11. R
    Medlem · Dalarna · 16 inlägg

rdahlin

Medlem
    Från en pepparkakshusbyggare i Mora som bestämt sig att inte bli bilbyggare :)

12. K
    Medlem · 7 inlägg
    Wow, vilket fint bygge

13. G
    Trädgårdsfixare · 137 inlägg

GladanS

Trädgårdsfixare
    I år fanns det ingen ork eller ambition att bygga ett hus. Det har varit alldeles för dränerande att bråka med byggaren om alla fel och brister. Så trött på huset. Dottern totalvägrade dock göra resterande julpynt om inte vi byggde vårt hus, som vi alltid brukar göra sen vi flyttade hit. Dvs förra året.
    Det blev ett deghus tillslut. Med ungefär samma anmärkningar på slutbesiktning som i trähuset. Och dottern fick i brist på moderns ambitioner, gå all in med dekorationer. Vilket var härligt för alla utom esteten i mig. DSC_0019.JPG

14. K
    Husägare · Lenhovda · 2 inlägg

Kalmeborg85

Husägare
    Här är årets konstverk av min sambo!
    fast jag hjälpte givetvis till att kavla lite ..

15. E
    Medlem · 13 inlägg

Emilll

Medlem
    Här kommer vårt pepparkakshus i år

Riktigt duktiga är ni allihopa!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.