Byggahus.se

Avslutad: Pepparkakshus 2019 - visa ditt pepparkakshus och få chansen att vinna ljusstaken Luciatåg

1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 260 inlägg
    Under lucka 5 i Byggahus Julkalender döljer sig inget mindre än årets stora Pepparkakshustävling!

Är det något som får julstämningen att infinna sig så är det när man får ta del av alla fina pepparkakshus som vi här i forumet bygger. Vilken uppfinningsrikedom, vilken bygglädje och skicklighet som ligger bakom alla de pepparkakshus som vi har fått ta del av ända sedan 2010, då vi började.

Det var medlemmen @Mikael_L som förtjänstfullt tog initiativet till den första pepparkakshustråden år 2010 och jag har tagit på mig att förvalta den genom att varje år utlysa en tävling, så att vi verkligen får njuta av bilderna till så många pepparkakshus som möjligt.

ljusstake_luciatag.jpg
    Chans att vinna klassikern adventsljusstake Luciatåg.

Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 16 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att adventsljusstaken kommer fram till dig.

koolla_replika.gif
    Förra årets vinnare var medlemmen @koolla som traditionsenligt byggt ett replika av sitt eget hus, den här gången inkluderade den även den nybyggda takkupan i sonens rum.

Tips & inspiration

Nedan ser du länkar med proffstips hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
    Pepparkakshus 2010
    Pepparkakshus 2011
    Pepparkakshus 2012
    Pepparkakshus 2013
    Pepparkakshus 2014
    Pepparkakshus 2015
    Pepparkakshus 2016
    Pepparkakshus 2017
    Pepparkakshus 2018

gustafs_lommakyrka.gif

Själv har jag inte hunnit göra något pepparkakshus än, ber att få återkomma med det. Däremot var sonen Gustaf med och byggde Lomma kyrka som ett pepparkakshus, så här ser det bygget ut.

2. estwing
    Medlem · västra götalands · 2 018 inlägg

estwing

Medlem
    Här kommer vårat pepparkakshus. givetvis med belysning och tomtar
    GOD JUL PÅ ER ALLA

3. S
    Medlem · 7 inlägg

silwer

Medlem
    För att liva upp den tråkiga november månad, så vart det ett pepparkakshus från filmen (UP)

4. T
    Husägare · Stockholm · 4 376 inlägg

twoody

Husägare
    Fusk och använda limpistol ;)

5. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 152 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Observant där! (y)

• Laddar…
  6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 260 inlägg
    Nähä, det har vi tillåtit förr. :)

• Laddar…
  7. Bjerke88
    Medlem · 264 inlägg

Bjerke88

Medlem
    Öresundsbron

8. T

twoody

Husägare
    Tycker det är fusk för att jag själv inte kommit på det:giggle:

9. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 152 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    På ett husbyggarforum måste det väl vara pluspoäng på att använda så många verktyg som möjligt?;)

10. T

twoody

Husägare
    Jag såg nu att Gustaf också använde limpistol,
    finns det ätbart ? eller kanske något man ska uppfinna, socker stavar till limpistol :thinking:

11. S
    Medlem · 7 inlägg

silwer

Medlem
    Finns på Ica.

• Laddar…
  12. T

twoody

Husägare
    Värdelös tycker jag.

13. M
    Medlem · Harplinge · 162 inlägg

marcusjj

Medlem
    Jag har en ny idé till hemsidan. Min idé grundar sig i att jag älskar att kolla på andras bilder medan de snickrar/renoverar/bygger mm.

Min idé är att skapa en instagramliknande sida på byggahus. En egen flik på hemsidan där man kan posta bilder med ev små kommentarer. Om det finns projekttråd så borde man även kunna länka sig till denna på något sätt. Även något tagg-system kanske vore bra att ha så att man kan kolla på specifika avdelningar av bilder.

Vore det inte superkul att bara titta på lite blandade bilder från medlemmar när man har en stund över?

14. T

twoody

Husägare
    Döttrarna har skapat mumintrollen på julmarknad
    9B931CBB-1C83-46E9-A012-1ECEB5818F1C.jpeg 5C5CBA53-C8DE-49F4-A055-1A788B53FB8C.jpeg 5FA5B89A-DD17-4449-84B6-7601BA085510.jpeg

15. T

twoody

Husägare
    Och detta bidrag är utan tävlan då vi redan har fått ljusstaken avByggahus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.