Gokväll!

Nu har jag kommit så långt i mitt badrumsbygge att det är dags för tätskikt.

Har varit runt och kollat priser, fastnade till sist för webers foliesystem.
Notan slutar då på 7000kr för 60 täta kvm inklusive hörn, rörmanschetter, brunnsmanschetter kort sagt .. allt.

Då dyker plötsligt biltema upp med sitt system hydroflex, 3500spänn för 60kvadrat!
Det nämns ingenting om folie, manschetter, förstärkta hörn utan bara rolla.. 2gånger så är det klart att slänga upp kakel och klinker.

Är detta verkligen rimligt eller har jag totalt missat något ?!

Hydroflex: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tatning-fix-och-fog/Tatmembran-Hidroflex-36826/

Produktmanualen: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/36-826_man.pdf

Tacksam om någon kunde ta sig en titt på dehär, känns för bra för att vara sant.

Vad har du för underlag?
Rollade tätskikt är (så vitt jag vet) inte längre godkända på väggar/golv med skivor/reglar.

Vad har du för förutsättningar ens? På betonggolv och vägg kan ett rollat skikt fungera även om det brukar krävas manschetter mm.

Däremot om du har skivunderlag så är det krav på folie så du får jämföra rätt förutsättningar. Även biltema har våtrumsfolie

Betonggolv , våtrumsgips på väggarna.
Manualen påstår ju att just gipsskivor i badrum är ett lämpligt användningsområde.

Vad som är "godkänt" rör mig inte så mycket, funktionen är det viktiga. Förr var det ju standard och "godkänt" med dubbel plast i ytterväggar, det gick inte så bra.
Bygger till och för mig själv, försäkringen har jag bara för att skydda mig mot blixtnedslag, nedfallna träd eller inbrott.
Hittar ingenting om att systemet skulle vara godkänt eller inte i enligt "säkra våtrum" eller liknande i Sverige, dock enl. VTT som är nån finsk statlig, ickevinstdrivande ISO godkänd forskningsorganisation.

Redigerat:
Systemet är godkänt under BKR men inte för skivvägg.

Bygger du bara för dig själv så kan du även välja att skippa tätskikt och bara chansa, eller ha trävägg etc det är i slutändan alltid upp till en själv.

Glöm bara inte att vid en ev försäljning informera köpare att badrummet inte är byggt enligt norm så inte du får eventuellt krav på dolt fel framöver

T
Som sagt, enligt reglerna ska det vara folie på skivväggar men på golvet får du köra rollat.

Men det är ju som du säger ditt badrum och du gör som du vill, inget vi kan bestämma för dig om du nu vill snåla in.

Just sådana formuleringar som att gips är lämpligt underlag, tycker jag helt tar ned förtroendet för biltema. Det vet mycket väl att deras system inte är typgodkänt för gipsskivor, att då lura folk att köpa det för ett användningsområde som det inte är godkänt för...

man funderar ju då på vilka ytterligare felaktigheter det finns i instruktionerna för produkten.

Jag har lättbetong bakom och DukkaBoard på det. När jag ringde Biltema och frågade blev jag omkopplad femton gånger men fick till slut prata med en kunning. Han sa att jag måste ha folie på väggarna trots att jag har lättbetong bakom... Allt skivmaterial ska ha folie och det är p.g.a. att skivorna kan röra på sig och orsaka sprickor i rollat våtskikt...

anders07 skrev:
Allt skivmaterial ska ha folie och det är p.g.a. att skivorna kan röra på sig och orsaka sprickor i rollat våtskikt...
Är det verkligen så att skivmaterial rör sig så mycket, eller för att vissa hantverkare har fuskat med mängden rollat tätskikt, och sålt överskottet på andra byggen? Med folie blir det antingen 'folie på', eller 'folie av'.
Med rollat system, har man ju (folie)band i hörn och över skarvar, och ska sprickor uppstå, får skivmaterialet röra sig mååånga milimetrar.

Det är ju både hängslen och livrem som gäller för tillverkarna och de som sätter standarden... Normalt sett så ska ju inte skivorna röra på sig alls men risken finns ju...

//Anders

anders07 skrev:
Normalt sett så ska ju inte skivorna röra på sig alls men risken finns ju...
Givetvis får man snällt följa ständigt förnyade krav, om än, för att slippa ta diskussionen med köparen eller försäkringsbolaget. På den punkten är nog alla överrens.
Mitt ifrågasättande gällde sprickor, som självklart dyker upp i hörn och skarvar. Med rollat tätskikt lägger man band över dessa ställen. Med foliebaserat tätskikt sträcker sig folien över hela ytan. Skulle materialet röra sig centimetervis, spricker både det rollade- och foliebaserade alternativet. Men då har man större problem än tätskikt i badrummet.

Jag kan ha fel, men jag misstänker att skillnaden i krav mellan skivmaterial och betongväggar mer handlar om materialets "förlåtande" egenskaper. Har du betong så klarar det att det läcker liiite. De flesta skivmaterial tål det inte. Eller så tål inte träväggen bakom att det läcker.

Risken med rollat tätskikt ligger i att det går att fuska med mängderna, vilket kan ge små läckage.

Jag bestämde mig till slut för folievarianten.

Efter lite resonerande med mig själv fram och tillbaka kändes det som fel område att snåla in ett par kronor.

• Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.