1 143 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
tätskikt
Jag skulle lägga tätskikt i badrummet för att i framtiden kunna använda badrummet utan duschkabinen.
jaja.. men om det nu är ett hus som ska säljas... alternativt användas som sommarstuga.
får man göra så? vad säger försäkringsbolagen och bbr om sånt?
självklart hade jag gjort det komplett om jag skulle bo här själv, men det är gammal sommarstuga.
får man göra så? vad säger försäkringsbolagen och bbr om sånt?
självklart hade jag gjort det komplett om jag skulle bo här själv, men det är gammal sommarstuga.
Så säljer man huset med 10 års "garanti" mot dolda fel.bränski skrev:
Ett fuskat badrum är definitivt ett dolt fel, om man inte upplyst om det.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu handlar det ju lite om vad du tänkt klä väggar och golv med eftersom det är så ofantligt olika regler vad gäller tätskikt beroende på ytmaterialet.
Jag kan tycka Tigersågens kommentar är klockren eftersom man i det fallet har möjlighet att ångra sig utan problem.
Ska man klä utrymmet med kakel & klinker så tolkar jag branschreglerna som att det endast är golvet och 50mm upp på väggarna som behöver tätskiktas då det står klart och tydligt i reglerna att...:
#
Som våtrum betraktas utrymmen där golv- och väggytor helt eller delvis kan utsattas för återkommande vattenbegjutning. I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare avses endast golv, om inte dessa rum ar våtrum enligt ovanstående.
#
Med en duschkabin så utsätts ju inte golv och väggar för återkommande vattenbegjutning eftersom den är stängd och avloppet direktkopplat till brunnen.
Kan dock föreslå att det är något man bör nämna vid försäljning att det endast är godkänt för att användas med duschkabin.
Jag kan tycka Tigersågens kommentar är klockren eftersom man i det fallet har möjlighet att ångra sig utan problem.
Ska man klä utrymmet med kakel & klinker så tolkar jag branschreglerna som att det endast är golvet och 50mm upp på väggarna som behöver tätskiktas då det står klart och tydligt i reglerna att...:
#
Som våtrum betraktas utrymmen där golv- och väggytor helt eller delvis kan utsattas för återkommande vattenbegjutning. I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare avses endast golv, om inte dessa rum ar våtrum enligt ovanstående.
#
Med en duschkabin så utsätts ju inte golv och väggar för återkommande vattenbegjutning eftersom den är stängd och avloppet direktkopplat till brunnen.
Kan dock föreslå att det är något man bör nämna vid försäljning att det endast är godkänt för att användas med duschkabin.
okej, ja för badrummet idag är ett gammalt badrum och en gammal garderob eller nått som är ihopbyggt. finns en "klack" på golvet /nivåskillnad om ca 20 - 30 mm, och på ena sidan om klacken är det våtrumsmatta i dåligt skick, och på andra sidan bara vävat och målat, plastmatta upp 10 cm på väggen bara.Paul-Staffanstorp skrev:Nu handlar det ju lite om vad du tänkt klä väggar och golv med eftersom det är så ofantligt olika regler vad gäller tätskikt beroende på ytmaterialet.
#
#
men det där med dusch kabin, om man har ett badkar, då utsätts ju inte det heller för återkommande vattenbegjutning... så i ett spa tex, där skulle man teoretiskt också bara kunna ha tätskikt på golv och sockel?
givetvis så är det något man måste nämna vid försäljning.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan ju nog inte göra bedömningen att ett badkar och en duschKABIN är samma sak... 
I ett badkar stänker det bra då man står och duschar och barn som sitter i det kan stänka bra med...
Där går varianten helt bort !!
I ett badkar stänker det bra då man står och duschar och barn som sitter i det kan stänka bra med...
Där går varianten helt bort !!
Håller med Paul. Som skadereglerare hade jag inte ansett att du följt reglerna med ett badkar då du inte uppnår samma täthet.
Såvida inte vi pratar om de nyare spabaden som är badkar o duschkabin i ett med väggar ovanpå badkarskanten
MVH Lorant
Såvida inte vi pratar om de nyare spabaden som är badkar o duschkabin i ett med väggar ovanpå badkarskanten
MVH Lorant
En sådan räknas som en vanlig duschkabin enligt mig av vad jag kan se alla vanliga försäkringsbolag.
Pratar vi allmänt så är kraven i alla försäkringsvillkor på svenska marknaden att arbete skall vara fackmannamässigt utfört. Alltså kan du göra precis som Paul säger utan att blanda in ditt försäkringsbolag. Detta förfarande är idag enligt branschreglerna och därför finns ingen möjlighet för något bolag att neka skada om du utfört alla stegen enligt BKR:s krav och inte minst enligt alla monteringsanvisningar på material du köper in
MVH Lorant
Pratar vi allmänt så är kraven i alla försäkringsvillkor på svenska marknaden att arbete skall vara fackmannamässigt utfört. Alltså kan du göra precis som Paul säger utan att blanda in ditt försäkringsbolag. Detta förfarande är idag enligt branschreglerna och därför finns ingen möjlighet för något bolag att neka skada om du utfört alla stegen enligt BKR:s krav och inte minst enligt alla monteringsanvisningar på material du köper in
MVH Lorant
Klicka här för att svara